8 951 läst ·
63 svar
9k läst
63 svar
Är denna lagning OK?
Mycket åsikter har du men tycker inte det är några bra argument i dina inlägg.J Jonte Karlsson skrev:Nej, men till skillnad från dig så drar jag inte automatiskt slutsatsen att det inte kan vara en elektriker som gjort det bara för att det är dåligt gjort.
Det finns många skickliga elektriker. Det finns också många elektriker som lämnar efter sig exakt den där typen av lösningar där man undrar hur de tänkte. Bara för att det är dåligt gjort eller inte går att begripa varför man gjort på ett visst sätt så betyder det inte att det omöjligen kan vara gjort av en elektriker.
Om du inte har förstått det innan så är Elmont en duktig och erfaren elektriker och vet vad han pratar om.
Är säker på att han inte drar förhastade slutsatser även om du tolkar det så
Men den här installationen skriker ut att det är antingen en helt värdelös elektriker eller en multihantverkare som utfört den.
Men om TS ger oss besked så kan vi veta säkert vem som gjort det
Det är om jag har förstått dig rätt "håltagning" gjord av diverse elfirmor som du tycker Byggahus ska bedöma?...J Jonte Karlsson skrev:Antyder du att snickeriarbeten är något som ligger helt utanför ramen för vad elektriker ska eller bör göra?
Nyligen var det en tråd där någon pratade om att borra ett hål i sin egen vägg för att en elektriker skulle kunna använda det för kabeldragning, om elektrikern sen bedömde att det var lämpligt. Men ajabaja, läxade elektrikerna här upp oss med, för allt som på något sätt kanske eventuellt skulle kunna komma att vara en del av en elinstallation i framtiden var totalt förbjudet för ägaren att själv göra. Alla snickeriarbeten är således förbjudna för privatpersoner eller snickerifirmor att genomföra, elektrikern måste göra det själv för att kunna ta ansvar för sin installation. Elektrikernas ord, inte mina. Så ta gärna diskussionen med dem om du anser att snickeriarbeten inte ingår i elektrikerns uppdrag.
Bortsett från det tramset så är det förstås självklart att det ingår en hel del snickerimoment för att genomföra många elrelaterade installationer och reparationer.
Till första lagningen så kom ett par hantverkare med takfirmans bil (hade deras logo på)
Till andra lagningen så vet jag inte. Jag var inte hemma då. Dock så hade jag påpekat med hjälp av er att första lagningen inte var OK.. Hade även skickat denna forumlänk dem.
Till andra lagningen så vet jag inte. Jag var inte hemma då. Dock så hade jag påpekat med hjälp av er att första lagningen inte var OK.. Hade även skickat denna forumlänk dem.
Hur ser det ut vid den gamla dosan? Bilden är inte nog tydlig.
Syns enkelidolerade ledare?
Är det tätt mellan kabel eller slang och dosan?
Hur långa skruv är det nya dosan sitter med (går de igenom råspont och papp)?
Hur ser det ut i dosorna?
Hur är ledarna sammankopplade?
Sitter ledarna bra i kopplingspunkterna?
Vilken kabeltyp och area har de använt?
Har de kontrollmätt att jord är med hela vägen i allt som kunnat påverkas av ändringen eller har de bara kollat att det fungerar?
Just nu är det för lite information för att kunna bedöma installationen.
Syns enkelidolerade ledare?
Är det tätt mellan kabel eller slang och dosan?
Hur långa skruv är det nya dosan sitter med (går de igenom råspont och papp)?
Hur ser det ut i dosorna?
Hur är ledarna sammankopplade?
Sitter ledarna bra i kopplingspunkterna?
Vilken kabeltyp och area har de använt?
Har de kontrollmätt att jord är med hela vägen i allt som kunnat påverkas av ändringen eller har de bara kollat att det fungerar?
Just nu är det för lite information för att kunna bedöma installationen.
Klicka här för att svara