Hej! Går det att mäta om en startkondensator är hel eller trasig?
 
Man borde väl kunna få en uppskattning om den är hel om man mäter den med en LCR-mätare.
 
uffeulander uffeulander skrev:
Hej! Går det att mäta om en startkondensator är hel eller trasig?
Har du något att mäta ström med koppla den mot någon AC källa med känd spänning så kan du avgöra det direkt och bra.
 
GK100 GK100 skrev:
Har du något att mäta ström med koppla den mot någon AC källa med känd spänning så kan du avgöra det direkt och bra.
Hej! Har bara en multimeter...Startkondensator sitter i en luft-kompressor.... försökte starta den när den var kall det som händer nu är att jordfelsbrytaren i el centralen löser ut så fort jag försöker starta den.
 
Om JFB löser ut pekar det mer på andra fel än kondensatorn de har ju ofta ett plasthölje så inte troligt att de ger jordfel. Du kan ju mäta resistans med din multimeter med kondingen bortkopplad och på motoranslutningarna mot jord så kan du få något att börja med. Eller bara koppla bort den och testa kort att starta den igen och se om JFB fortfarande löser ut.
 
GK100 GK100 skrev:
Om JFB löser ut pekar det mer på andra fel än kondensatorn de har ju ofta ett plasthölje så inte troligt att de ger jordfel. Du kan ju mäta resistans med din multimeter med kondingen bortkopplad och på motoranslutningarna mot jord så kan du få något att börja med. Eller bara koppla bort den och testa kort att starta den igen och se om JFB fortfarande löser ut.
Tack Ska testa i morgon
 
uffeulander uffeulander skrev:
Tack Ska testa i morgon
Har testat nu med summer och får signal mellan jord och både nolla och fas så garanterat så har lindningen brunnit någonstans så bättre att köpa en ny kompressor för ca 1000Kr..
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.