HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Och att det ska vara samma värde hur man än resistansmäter mellan 2 faser på en deltakopplad ( ger lindning parallellt med 2*lindning) eller y-kopplad motor ( ger 2* lindning ).
9 svar · 1,2k läst
wildeside
El
wildeside: Tror du hittar en del nyttigt i den här. https://www.elko.se/getfile.php/1398478/Filer/Kataloger%20Broschyrer%20Nyhetsblad/Elboken2019ny%20%2803%29.pdf
11 svar · 1,7k läst
·
harka
harka: svårt att svara på de exakta förhållandena för er, men en inte orimlig förbrukning för: – hushållsel (matlagning, belysning osv) kan ligga runt 4-600 kWh per månad och – varmvattenberedning ungefär lika mycket (= energi för uppvärmning/varmhållning av varmvatten – med en fungerande värmepump reduceras behovet av tillförd el) "...your milage may vary..." med åldern på
3 svar · 664 läst
·
K
Kyleman: Tack för svar NICHOLAS J !!
5 svar · 2,0k läst
·
NICHOLAS J
NICHOLAS J: Ecoguard inomhustempgivare. Se mitt svar i andra tråden.
6 svar · 1,4k läst
F
Färdigrenoverad: Tack för svar. Lägga N så den också bryts var såklart ett plus.
7 svar · 3,1k läst
·
A
Allmänobildad: Ser mer ut som varmgång p.g.a glappande förbindningar än överslag. Vid överslag, mellan L-N eller L-PE, kommer kortslutningsskyddet lösa ut.
2 svar · 1,7k läst
·
A
Allmänobildad: Det är möjligt att det gör det. För att få ett hum om vilka håll rören till/från dosorna går kan strömmen brytas och uttagen lossas. I dosorna syns då åt vilket håll trådarna går. Är det platsgjutna väggar så är rören troligtvis och förhoppningsvis najade i armeringen och ligger åtminstone 25-30mm in från ytskiktet. Är det prefab så har jag ingen aning om hur det är
1 svar · 1,3k läst
·
blackarrow
blackarrow: Efter mycket övertalning så åkte stereobänken till slut ut. Ett absolut krav var att det inte fick hänga några kablar ner under TVn. Inte ens en kabelkanal. Bakom TVn finns en liten gipsskivefyrkant med två hål där två 20mm VP-slangar mynnar ut. Den dagen frun ändrar sig är det bara att byta ut den mot en bit gipsskiva utan hål och tapetsera över. [bild] Skivan är tapetserad och
4 svar · 2,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Man kan tänka sig enpoliga skydd i vissa fall, men inte för trefasförbrukare. Om en värmeapparat börjar läcka ström som påverkar en fas, vem vet hur de andra påverkas? Apparaten är trasig och behöver bytas. En elpatron har visserligen helt separata värmeelement, så man kan ev tänka sig att en Y-kopplad elpatron med ansluten nolla skyddas enpoligt. Men vad är chansen att man
23 svar · 3,6k läst
·
J
JD1170E: [citat] då gör jag det och kikar. Bifogar bild imorgon ifall jag behöver hjälp! :)
11 svar · 2,1k läst
·
A
amoreex: [citat] haha jag inser med nu i efterhand att jag tolkade dig fel.. Att man skulle undvika uttag innan armatur. Därför jag blev lite förvirrad haha! så knasigt de kan bli när man tolkar varandra lite fel:cool:
30 svar · 5,5k läst
·
J
jonaserik: Jepp passar rakt av Eltex som gör dom med andra namn på
16 svar · 6,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Y-koppling innebär ingenting mer än att tre laster är kopplade som ett Y. Om lasterna är lika stora och alla tre matas från varsin fas, då skapas en virtuell nolla i Y'et. Det innebär att spänningen mellan Y:et och jord (eller en känd neutralpunkt) är nära noll. Det spelar då ingen roll om en nolla är ansluten till Y-punkten, för det kommer inte att gå någon ström i
7 svar · 4,0k läst
·
E
elmont: Men be om informationen, för det är mycket enkelt att tro att "beställaren" av jobbet vet, ungefär lika lätt som det är att tro att man ska få information utan att fråga efter den.
3 svar · 892 läst
H
Håbbe01: [citat] Du bör koppla på 11 o 12 som klara lite mer ström 5A i stället för 0.024A
1 svar · 875 läst
·
S
Smurfen1337: [citat] Ok, tack för snabbt svar :D
5 svar · 4,2k läst
E
etompau: Det kan bero på överledning i ugnens värmeelement.
1 svar · 1,3k läst
GK100
GK100: [citat] Det finns men vanligast med fåtrådig. Man får se på beteckningens efterled dvs -U, -R, , -K som visar ledartyp och översatt till de gamla bekanta då -EK, -FK, -RK. Så i TS fall ledare FK och RK ingen EK.
6 svar · 2,3k läst
·
E
etompau: Om du tittar på schemat så ser du att det går att koppla in en brytare till enheten. Ska du gå över till LED så blir det att söka andra grejor/drivdon som klarar lägre belastning.
3 svar · 1,9k läst
Snailman
Snailman: Köpte Pm flex från Bauhaus, blir bara tre kronor dyrare med frakt än från elbutik utan frakt, så var en nobrainer. Behöver lite dosor från elbutik / Hornbach och frakten på dem från elbutik blir billigare än om jag beställt även slangen från elbutik, då slangen är tung och har stor volym.
12 svar · 5,9k läst
J
jonaserik: Nu har det kommit mer info om vad den är för.. MSK syntes inte på fotot och är 5,5 till 8,5 Amper , viss skillnad på kontaktorstorlek och hade den infon varit tidigare så hade mitt förslag en större variant.
22 svar · 3,9k läst
·
H
hempularen: Som sagt byt ut dem mot något som fungerar. Om det "gled ut" så lätt så är risken att du även nu har dålig kontakt. Om vi då gissar att ditt golv kan dra 1 kW i normalfallet, genom en dålig koppling, så kan det i värsta fall bli 250W värme i kopplingen som i så fall börjar brinna inom minuter. Exemplet att det kan bli 250W värme i kopplingen är ett teoretiskt värsta fall, som
75 svar · 7,5k läst
·
S
Svante Svenson: [citat] Jag har Tado till vattenradiatorer i lägenhet. Samma basstation som du skulle ha. Jag har inte märkt att den kopplar ner från Internet öht, eller från varandra. Enligt den här supportsidan fortsätter de som innan de tappade internet. Det värsta som skulle kunna hända är alltså att du inte kan börja värma huset innan du kommer dit. Själv har jag elradiatorer med
10 svar · 3,1k läst
·
X
xLnT: Visade sig att de vita ringarna var beställningssortiment :( Men de hade svarta från Malmbergs som passade. Så nu är det fixat.
7 svar · 1,2k läst
·
H
hempularen: Och så skall man kanske påpeka att om du har någon form av anslutningskabel, ex. en flexibel kabel mellan dosan och trafon, så behöver kabeln vara dragavlastad. In i i trfon löäms den fast, så där är den avlastad, men i dosan behöver du ha någon sorts dragavlastning. Börjar någon rycka i trafon, så skall det inte vara kopplingarna som tar upp dragbeslastningen.
9 svar · 1,2k läst
Fotografen
Fotografen: Som sagt, gammalt jordat lamputtag, de där blev inte så vanliga verkar det. Dessutom, jag vill påstå att jordstiftet saknas. En anledning att, i mitt tycke, helt enkelt felanmäla det. [bild]
20 svar · 4,9k läst
·
J
jonaserik: [citat] Det har 230 V på spolen och är det 24 i din låda går det inte, ta ett multi så är du hemma som jag skrev.
30 svar · 3,1k läst
·
J
Johan456: Idag kan man säga att det uteslutande dras 5-ledare. Det kan väl hända att någon äldre drar 4-ledare när hen är ute på service. Undantaget är vägbelysning där 4-ledare är vanligast som huvudledning mellan stolpar.
3 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.