13 821 läst ·
74 svar
14k läst
74 svar
Installationskabel som klarar böjning i innerhörn
Nu har man byggt klart det nya sovrummet (avdelat ett allrum ala 70-tal på övervåningen).
Elutag var det inte gott om nej, så för att slippa borra sönder ytterväggarna investerade jag i KANALLISTEN (http://kanallisten.se/) runt om hela rummet. Då kan man dra elen i den tänker jag och sätta upp några extra uttag.
Men det blir ju tämligen snäva radier i innerhörnen, vad finns det för installationskabel som klarar det??
tacksam för hjälp, Anders
Elutag var det inte gott om nej, så för att slippa borra sönder ytterväggarna investerade jag i KANALLISTEN (http://kanallisten.se/) runt om hela rummet. Då kan man dra elen i den tänker jag och sätta upp några extra uttag.
Men det blir ju tämligen snäva radier i innerhörnen, vad finns det för installationskabel som klarar det??
tacksam för hjälp, Anders
Jag har köpt kanallist 16x80 (ytterdim) och den har enligt specifikation en invändig kabelkanal på 10x28mm, dvs 10mm bred och 28mm hög.
Behöver en kabel med 3st 1,5-kvadrat i sig
Behöver en kabel med 3st 1,5-kvadrat i sig
Dom nya kablarna som finns nu är tunnare 10 mm , men vid böjning i innerhörn drar allt gärna
över vinkeln och tar i , går inte att knäcka 90 grader så det blir 10 -10 i hörnet , kanske om det får plats , att gå lite snett uppåt i hörnet , då blir det inte så snävt , kurvan på kabeln blir lite längre
över vinkeln och tar i , går inte att knäcka 90 grader så det blir 10 -10 i hörnet , kanske om det får plats , att gå lite snett uppåt i hörnet , då blir det inte så snävt , kurvan på kabeln blir lite längre
Bästa svaret
Det finns ett par olika att välja på jag kör draka exq-pure 3g1,5, väldigt trevlig att jobba med
******* Moderator: Som framgår senare i tråden, så är en så här skarp böjning av kabeln olämplig, och bryter mot tillverkarens anvisningar ***********
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
******* Moderator: Som framgår senare i tråden, så är en så här skarp böjning av kabeln olämplig, och bryter mot tillverkarens anvisningar ***********
Redigerat av moderator:
Jag tror att jag använt den där Draka på nåt annat ställe. Åtminstone var det det fabrikatet och hade ett Q i beteckningen. Helt underbar att pula med jämfört med andra installationskablar. Framförallt att skala. Det var ju rena drömmen. Å andra sidan är skalet inte lika segt som på "klassiska" installationskablar, det är ju kanske nackdelen med att vara lättskalad. Men kollar man specen vilket jag gjorde tidigare idag (kommer inte ihåg exakt radien) så hade den samma eller sämre minsta böjradie jämfört med de traditionella installationskablarna..?
Hej igen Biggie,
såg inte bilden på kabeln förut. Det där ser ju "skarpt" ut! Undrar om det är den jag har en rulle av hemma. Köper det mesta på Bauhaus men där har de inte PURE, utan PLUS och LIGHT istället, om jag kollar hemsidan nu. Kanske samma sak de byter väl namn hela tiden. Ska hem å bryta på den jag har annars leta upp nånstans att köpa PURE. Tack för hjälpen!
såg inte bilden på kabeln förut. Det där ser ju "skarpt" ut! Undrar om det är den jag har en rulle av hemma. Köper det mesta på Bauhaus men där har de inte PURE, utan PLUS och LIGHT istället, om jag kollar hemsidan nu. Kanske samma sak de byter väl namn hela tiden. Ska hem å bryta på den jag har annars leta upp nånstans att köpa PURE. Tack för hjälpen!
Om kabeln på bilden är EXQ så betvivlar jag att den klarar den knäcken. Radien ska vara 4*D. Ser inte ens ut att vara 1/2*D på bilden.
http://draka.se/cables/exq-pure-300500-v/
Tror att du får svårt att hitta någon kabel som går att vinkla 90 grader inuti en list på 10mm utan att isoleringen riskerar att långsamt flyta vid hög belastning. Brandfara!
http://draka.se/cables/exq-pure-300500-v/
Tror att du får svårt att hitta någon kabel som går att vinkla 90 grader inuti en list på 10mm utan att isoleringen riskerar att långsamt flyta vid hög belastning. Brandfara!
Aj fan. ja det vill man ju inte. Hur har kanallisten tänkt sig detta tro? Finns det ens en kabel som är godkänd att böja så skarp som denna list kräver?
Jag har mailat dem och frågat men inget svar ännu.
Jag laddade ner Kanallistens certifikat för CE-märkning från Semko. Något svårt att förstå den eftersom Kanallisten verkar ha bytt sina produktnamn. Finns inget som heter STANDARD- eller KOMBI-kanallist på deras hemsida, bara "Kanallisten". Men det står inga begränsningar i Semkos certifikat. Semko måste väl ha testat aspekten att man använder den kring hörn, annars hade de väl gjort den avgränsningen att "får bara användas rakt fram" typ?
Jag har mailat dem och frågat men inget svar ännu.
Jag laddade ner Kanallistens certifikat för CE-märkning från Semko. Något svårt att förstå den eftersom Kanallisten verkar ha bytt sina produktnamn. Finns inget som heter STANDARD- eller KOMBI-kanallist på deras hemsida, bara "Kanallisten". Men det står inga begränsningar i Semkos certifikat. Semko måste väl ha testat aspekten att man använder den kring hörn, annars hade de väl gjort den avgränsningen att "får bara användas rakt fram" typ?
I all hast missade jag att din kabelkanal bara va 10mm, betvivlar att kablen inte klarar det med det blir nog ändå tajt och det är ju aldrig fel att fel att följa tillverkarens rekommendationer även om det är just rekommendationer som säkerligen har lite marginaler, fasa väggen lite som sägs ovan är väl iofs ingen dum idee, syns ju ändå inte!
Nu är det innerhörn det gäller så då blir det kanske knepigare. Om man inte vill ta till motorsågen som nån sa..svärdets radie rakt in i väggen....men det är för lång gånget i renoveringen för att jag skall vilja ta till det.
Men kanske kan jag tälja på insidan av listen så att det blir lite rundare väg runt hörnet...
Det där med brandfaran gjorde mig lite orolig. Jag har nog aldrig följt specifikationerna vad gäller böjningsradier förut. Måste ta mig en funderare på det. Å andra sidan har jag aldrig dragit installationskabel i ett så slutet utrymme som denna list och vad jag kan komma ihåg alltid försökt gå snett över hörn...
Undra hur varmt det kan bli i den där listens hörn? I normalfallet är det nog ett antal LED-lampor, säg 30 Watt reaktiv last som kabeln skall försörja. Men man vill ju att det skall funka ifall nån får för sig att ansluta dammsugaren ockspå utan att det börjar brinna?
Men kanske kan jag tälja på insidan av listen så att det blir lite rundare väg runt hörnet...
Det där med brandfaran gjorde mig lite orolig. Jag har nog aldrig följt specifikationerna vad gäller böjningsradier förut. Måste ta mig en funderare på det. Å andra sidan har jag aldrig dragit installationskabel i ett så slutet utrymme som denna list och vad jag kan komma ihåg alltid försökt gå snett över hörn...
Undra hur varmt det kan bli i den där listens hörn? I normalfallet är det nog ett antal LED-lampor, säg 30 Watt reaktiv last som kabeln skall försörja. Men man vill ju att det skall funka ifall nån får för sig att ansluta dammsugaren ockspå utan att det börjar brinna?
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Ibland händer det vid kabeldragning att man får knut på kablen 360 grader och drar till, då klipper man givetvis bort den delen och kastar det för den blir deformerad och det ser inte kul ut, men för skojs skull så har man ju skalat upp den för att undersöka skadan, visst blir isoleringen som sagt deformerad med inte går kopparn av.T Thomas_Blekinge skrev: