13 502 läst ·
74 svar
14k läst
74 svar
Installationskabel som klarar böjning i innerhörn
Och jag vågar påstå att du inte enligt reglerna får lägga dit den kabel son ska bli en del av den fasta elinstallationen.
Och varför surna till? Det är knappas forumsdeltagarna som "bestämmer" vad som gäller, allt elinstallationsarbete är behörighetskrävande och det borde listtillvekaren kanske gjort mer tydligt än att hänvisa till elsäkerhetsverket
Och varför surna till? Det är knappas forumsdeltagarna som "bestämmer" vad som gäller, allt elinstallationsarbete är behörighetskrävande och det borde listtillvekaren kanske gjort mer tydligt än att hänvisa till elsäkerhetsverket
Så, för att sammanfatta så köpte du en produkt som inte fungerar för ditt tänkta ändamål och vill nu att någon annan ska lösa problemet åt dig. I brist på lösning vill du ha bekräftelse på att produkten är kass.E En man som heter Ante skrev:Nu har man byggt klart det nya sovrummet (avdelat ett allrum ala 70-tal på övervåningen).
Elutag var det inte gott om nej, så för att slippa borra sönder ytterväggarna investerade jag i KANALLISTEN ([länk]) runt om hela rummet. Då kan man dra elen i den tänker jag och sätta upp några extra uttag.
Men det blir ju tämligen snäva radier i innerhörnen, vad finns det för installationskabel som klarar det??
tacksam för hjälp, Anders
Jag skulle säga att det är ditt eget fel att du inte redan från början uppmärksammat den snäva böjradien och att det möjligen är olämpligt eller omöjligt att få till på ett bra sätt. Om du ändå ska hempula, varför gjorde du inte rätt från början (=fräste in rör)?
Nej, elektrikern kommer troligen inte vara så intresserad av att diskutera denna installation med dig. Det är ett separat problem.
Kanallisten fungerar säkert ok till högtalarkablar och sånt även i innerhörn och det är primärt det den är tänkt att lösa.
Nja, nu är ni väl ändå lite hårda mot TS? Efter att ha klickat runt lite på kanallistens hemsida så är det inte svårt att förstå att deras produkter väljs om man har det behovet. På flera ställen står det t.ex. att man kan kombinera installationskabel med anslutningskabel i listerna och att de lämpar sig för både ock. De har även en sida om elsäkerhet och ingenstans framgår det att skarvarna för inner- resp ytterhörn inte är anpassade för installationskabel (eller kräver åverkan på väggarna) - tvärtom så skriver de om tillbehören "Dessa tillbehör ger dig enkelt proffsresultat.".
Snudd på vilseledande marknadsföring kan jag nog tycka...
Kollar man på sidan är det ganska klart att det inte är några problem att använda TS list med en 3G1.5 mm2 kabel i. Har man problem där ska man som sagt låta bli den typen jobb som då även påpekats vara formellt behörighetskrävande. Att som TS fråsa och gnälla på allt och alla som bara gett enkla tips på lösningar är inte vettigt kanske en nutida sjuka eller tecken på för hög stressnivå. Sätt er för f-n in i hur enkla bonnjobb av denna karaktären görs om ni vill men gnäll inte när egna förmågan på både ena och andra sättet är vad som felar.D Dublin skrev:Nja, nu är ni väl ändå lite hårda mot TS? Efter att ha klickat runt lite på kanallistens hemsida så är det inte svårt att förstå att deras produkter väljs om man har det behovet. På flera ställen står det t.ex. att man kan kombinera installationskabel med anslutningskabel i listerna och att de lämpar sig för både ock. De har även en sida om elsäkerhet och ingenstans framgår det att skarvarna för inner- resp ytterhörn inte är anpassade för installationskabel (eller kräver åverkan på väggarna) - tvärtom så skriver de om tillbehören "Dessa tillbehör ger dig enkelt proffsresultat.".
Du har ont om uttag sa du? Det här kanske inte är den snyggaste lösningen och jag vet inte vilka modeller det finns som möjliggör en snygg ingång från sidan.
Men en möjlig lösning för dig är att sätta hörnuttag, då slipper du böjen i hörnet å du kan göra en vidarekoppling i uttaget och därmed slippa få den tvära böjen i hörnet samtidigt som du får ett till uttag. Håller inte på med installation speciellt mycket så jag är lite begränsad till att veta vad det finns för modeller. Hinner inte googla för stunden heller.
Men en möjlig lösning för dig är att sätta hörnuttag, då slipper du böjen i hörnet å du kan göra en vidarekoppling i uttaget och därmed slippa få den tvära böjen i hörnet samtidigt som du får ett till uttag. Håller inte på med installation speciellt mycket så jag är lite begränsad till att veta vad det finns för modeller. Hinner inte googla för stunden heller.
Redigerat av moderator:
Detta var bästa lösningen hittils. Sätt hörnboxar i innerhörnen och lös problemet på det sättet.Wand skrev:Du har ont om uttag sa du? Det här kanske inte är den snyggaste lösningen och jag vet inte om det finns några modeller som möjliggör en snygg ingång från sidan.
"Nu har jag inte läst hela tråden men..."
Strunta i listen och klamra kulo med lettiklammer, blir överlägset snyggast om du lägger en tanke på klammeravstånd och dylikt.
Tycker en riktigt genomtänkt kuloinstallation kan vara en inredningsdetalj i sig. Den ska inte synas, bara finnas där.
Lister kommer alltid se amatörmässigt ut hur mycket möda du än lägger på att få det fint.
Strunta i listen och klamra kulo med lettiklammer, blir överlägset snyggast om du lägger en tanke på klammeravstånd och dylikt.
Tycker en riktigt genomtänkt kuloinstallation kan vara en inredningsdetalj i sig. Den ska inte synas, bara finnas där.
Lister kommer alltid se amatörmässigt ut hur mycket möda du än lägger på att få det fint.
L Liteavvarje skrev:
Jag tänkte också lyfte detta förslag ifrån Liteavvarje, det funkar, ifall det finns någon cm plats i listen lodrätt.Peter2400 skrev:
Det kommer inte se klokt ut, om ni menar hörnboxar som kan sättas under överskåpen i kök?Wand skrev:Du har ont om uttag sa du? Det här kanske inte är den snyggaste lösningen och jag vet inte vilka modeller det finns som möjliggör en snygg ingång från sidan.
Menar ni att de ska sitta kloss an mot golvet och sen stöta listen emot på varje sida? Eller fattar jag fel?
Jag förstår varför TS känner sig lurad men återigen visar det sig att det är bättre att lämna över behörighetskrävande arbeten till de som brukar hålla på med behörighetskrävande arbeten...
Varsågod för tändvätska!
Ja, jag menar hörnboxar för kök. Ja, det kommer se korkat ut. Ja, det löser TS problem.
Jag menade inte att de skulle sitta kloss mot golvet. De kan sitta kloss mot listen eftersom det bara blir en böj upp i den från varje list. Det gäller dock att det inte finns andra kablar som ska passera hörnet.
Jag menade inte att de skulle sitta kloss mot golvet. De kan sitta kloss mot listen eftersom det bara blir en böj upp i den från varje list. Det gäller dock att det inte finns andra kablar som ska passera hörnet.
Jag vet inte hur han har listen, tanken var att om kabellisten gick ovanför golvsockeln så hade han kunnat sätta dem i hörnen ovanför golvsockeln iom att TS prompt ville använda listen.Müssli skrev:
Det kommer inte se klokt ut, om ni menar hörnboxar som kan sättas under överskåpen i kök?
Menar ni att de ska sitta kloss an mot golvet och sen stöta listen emot på varje sida? Eller fattar jag fel?
Jag förstår varför TS känner sig lurad men återigen visar det sig att det är bättre att lämna över behörighetskrävande arbeten till de som brukar hålla på med behörighetskrävande arbeten...
Varsågod för tändvätska!![]()
Vet inte hur passa grunda hörnuttag det finns.
Jag skrev även att det inte är den är den snyggaste lösningen och jag tycker heller inte att det är snyggt med kabellister, men det är ju en smaksak.
Själv hade jag nog klammrat en kabel runtom alternativt försökt hitta alternativa kabelvägar, dragit upp en diskret dosa eller två och utgått därifrån, beroende på hur rummer ser ut.
Tror faktiskt det gör detsamma vad jag säger om att det är behörighetskrävande, i sådana fall hade TS kontaktat en behörig installatör och anlitat hen.
Redigerat av moderator:
Det tar ju bara 10 minuter att karva ur dubbelgipsen med en skruvmejsel för att bereda plats för en krök. Samma för några av de andra förslagen som dykt upp. Problemet för TS verkar inte vara att lösa detta utan snarare att hitta ett utlopp för ilskan mot kabellistföretaget. Dessutom har ju TS tydligt deklarerat att han aldrig kommer att läsa den här tråden mer, så vi pratar för döva öron.
Redigerat:
Svarar på en gammal tråd men hade samma problem.
Hittade Kabel Nexans EXQ Easy. Liten diameter på kabel och kan böjas till en radie på 3xD. Går precis att komma runt hörnet om man använder tillhörande innerhörnsbitar (prickade på skissen) och inte låter socklarna (grå på skissen) gå ända in i hörnen, bara så hörnbiten täcker. Men jag ska karva lite i väggen också för att få lite marginal.
En skalenlig skiss på hur kabeln passar i listen. Kabeln i skissen är böjd till max tillåten radie.
Hittade Kabel Nexans EXQ Easy. Liten diameter på kabel och kan böjas till en radie på 3xD. Går precis att komma runt hörnet om man använder tillhörande innerhörnsbitar (prickade på skissen) och inte låter socklarna (grå på skissen) gå ända in i hörnen, bara så hörnbiten täcker. Men jag ska karva lite i väggen också för att få lite marginal.
En skalenlig skiss på hur kabeln passar i listen. Kabeln i skissen är böjd till max tillåten radie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grovdammsugare som klarar kapsåg på 1600W?
Verktyg & Maskiner -
Rörmokaren vill bila upp min avloppsbrunn. Klarar sig golvvärmen?
Badrum -
Robotdammsugare som klarar att undvika sladdar, strumpor mm?
Teknik -
Varför klarar inte robotgräsklipparen små bulor i gräsmattan?
Robotgräsklippare -
Murat utekök på en betongplatta - klarar det vikten?
Grund & Markarbeten