El
Hjalle84: [citat] Helt rätt! Jag ber om ursäkt. Jag var i huvudet fortfarande kvar i värmepumpstråden. :giggle: Men frågan här är nog ändå ganska utredd att det landar i att fastighetsägaren får ombesörja huvudsäkringar. Även om jag personligen kan tycka att nätägaren borde ha ett intresse i form av begränsning gällande aktuellt abbonemang
Avemo: Det är lättare att bestämma hur mycket det ventileras om det är genom en manövrerbar ventil det ventileras än genom springor vid fönstren. I gamla hus är det inte ovanligt att de är otäta och det blir onödigt mycket ventilation. Vidare blir det mycket mer ventilation genom otätheterna när det blåser. Så visst finns det tillfällen då man kan spara en del på att täta dragiga
useless: 221'an klarar FK och EK upp till 4 kvadrat medans 222 bara är godkänd upp till 2,5. Men det har sällan någon praktiskt betydelse vid 'vanligt' inatallationsarbete. Varför 222'an fortfarande tillverkas vet jag inte, men det kanske finns kunder med system som är godkända med den och fortsätter att köpa den.
Boilerplate4U: Bra att ELSV gör sporadisk kontroller men med tanke på utbudet är det tyvärr en piss i Mississippi. [Fyi är "ESV" förkortningen för "Ekonomistyrningsverket"] OT - jag önskar att ELSV lägger mer krut på en tjänst som faktisk fungerar om vill få ta på en kompetent elektriker i ditt närområde. "Kolla elföretaget" som man marknadsförde som skulle revolutionera tillgången till
Bjälkman: [citat] Ja, nu har elfirman varit här, men så mycket annorlunda blev det inte....
Alfredo: Det har nog bara råkat bli samma manual eller fel i manualen då de även har dessa. [bild] Från https://liton.se/produkter/hornbox.html Mitt starka tips är att du struntar i manualen och inte försöker ladda mobilen direkt från uttaget utan transformator... :p
-MH-: Nu funkar spisen igen. Utspillt vatten hade tydligen läckt in och kortslutit.
Bo.Siltberg: Några skillnader mellan gruppledningar och interna ledningar ser jag inte. Det är rimligen inget relevant skäl. Vad skulle det ha för betydelse? Det är enklare om man funderar lite på konsekvensen av att en anslutning börjar glappa. Om utgående N- och PE-ledare i en ledning läggs under samma skruv, och den skruven börjar glappa, men på så vis att N- och PE-fortfarande har kontakt med
Rille99: https://www.elbutik.se/product.html/dosclips-till-dosor-som-saknar-fastring Sådana här bev det. Verkar funka ok på tre, men sämre på den fjärde dosan. Ska försöka skruva uttaget i vägen också, det blir helgens jobb,
Daniel 109: Det är i praktiken en trefasmotor. Den behöver en motorstyrning. Någon PWM är dock inte nödvändig.
Bo.Siltberg: Det spelar ingen roll, bara du har samma rotationsriktning.
hemix: Hej, se privat meddelande, blir att göra om och göra rätt. Stort tack för råd och god jul!
ARJU: Jag betalade närmare 10k innan rot för att byta ut en identisk kapsling. Plåtkapsling från Eldon bestyckad med Hager dvärgar och 2st jordfelsbrytare, inga konstigheter. Jag hade dåliga vibbar av en del installationer tidigare ägare var ansvarig för och hade en del svetsmärken i bottenstyckena samt saknade jordfelsbrytare helt, när det dessutom önskades ett par nya grupper cementerades
Sittställning: Om du inte har tändtråd, hur menar du då att lampan varit styrd tidigare ? Konstant ström ? Ta den ena bruna som går till lampan och sätt längst till höger på pucken på bilden.
hangun: Byggde nytt 2014. Ingen fastighetsavgift första 15 åren. Tycker vi bor billigt i dessa tider med höga elpriser. Månadskostnad snitt: El 1460 kr inkl allt (fast pris. 0,30 sek /kwh exkl moms, bundet till 2024) Vatten o avlopp 300 kr Sopor 234 kr Försäkring 565 kr Samfällighet 130 kr Summa: 2689 kr Hus 220 kvm Bergvärme. Varmgarage m golvvärme 70 kvm. Attefallshus uppvärmt och spabad 38
Herr hatt: Nu är jag ingen expert på laddning till elbilar men vad jag vet så är laddaren ( eller bilen) utrustad med en effektvakt där man kan ange max effekt som kan tas ut just för att förhindra att propparna går. så det bör inte bli några problem att skaffa och ladda elbil även om du saknar mätarsäkring
Bo.Siltberg: Därför att Wago 224 är avsedd för anslutning av en anslutningsledning till en installationsledning. Konkret är skillnaden att när man trycker på klämman så lossnar endast anslutningsledningen. Om man fipplar med en Wago 221 så kanske man råkar få en spänningssatt avisolerade installationsledare i handen.
Kurtivan: Beställt en liknande nål på chans, så nu längtar man till leveransen.
c2h5oh: Lyfter denna lite, jag har nämligen samma utrustning. Vilken driver kan jag använda för att styra dimmer osv med Shelly? Någon nämnde D-MA18D https://www.elbutik.se/product.html/designlight-d-ma18d-9-18w-350ma-dimbar?gclid=Cj0KCQiAweaNBhDEARIsAJ5hwbelZ5xeOfrYJw1loo3-vs7jPs7u2TwacTDEMdMK3yikhVx4byfblcwaAjCqEALw_wcB
Alfredo: [citat] Men det skulle med lite tur trotts detta kunna vara 10A (röd) passdel. Tar enbart sekunder att kolla.
Smarteus: [citat] ok. Kommentarer på denna inkoppling? 1 = grå (L1 fas1) 2 = svart (L2 fas2) 4 = blå (Nolla) Jord = gul/grön Brun ligger parkerad i en wago under kablarna [bild]
Mjolnir: Återställde dimmern och då försvann surrandet i spottarna.
Henrik4: [citat] Ja det skulle ju funka fint. Men jag provar med kondensator först.
DAPIAS: [citat] Håller med, även om det på bilden, från det hållet ser jävligare ut än vad det gjorde när jag tittade framifrån. Men jag fixade dem också när jag ändå fick ta av skruvarna.
Dannnnnnne: [citat] Nej, timern går inte att vända på, skyddslocket till uttaget tar i.
useless: Ja, det går. Under förutsättning att avlastaren är avsedd för det och det går att göra på ett bra sätt. Men jag hade satt dit ett uttag istället så man slipper ta dit en elektriker varje gång spisen ska kopplas ur.
Demmpa: [citat] Nja, bättre att skaffa ett mätinstrument som har tillräckligt spänningsområde, tillräcklig skyddsklass, användbart. Skyddsklass Cat3/600V bör vara det minsta, för då får man mäta mellan faserna. Om man ska mäta utomhus så är det minst Cat4/600V. Lämplig multimeter är tex denna,
MagHam: Jag skulle koppla in din DIM01 (eventuellt även utan vridadapter) på en "provbänk" för att testa om det är den är felfri. Har ingen enorm erfarenhet av Plejd, mer än det halvdussin jag har hemma, och dom fungerar perfekt. Fast villkoret är att du lyckas konfigurera, annars vet den inte ens om det ska vara glödljus, bakkant, framkant eller bara tillslag som är last. Som sagt, prova den
Erik321123: Hej! Tänkte göra samma sak hemma och snubblade på denna tråden men ser att svar saknas. Provade du din tanke och fungerade det att göra så? Erik [citat]