Hej jag tänkte byta analoga termostaten till en digital. Behöver lite råd hur jag ska koppla in den nya. Ska även byta givare och undrar vilken färg ska in respektive nummer i den nya termostaten. Är tacksam om nån kan skriva typ brun kabel i nr.1 osv

• En hand håller en digital termostat med färgkodade kablar anslutna i numrerade terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en digital termostat med oanslutna färgglada ledningar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild av en hand som håller en digital termostat med okopplade terminaler och ledningsdiagram.
    Skapa konto
  • En ny digital termostat med öppet kopplingsutrymme och icke-anslutna kablar.
    Skapa konto
Färgerna på givarledningen spelar ingen roll, jorden han du med fördel koppla "bakom" med en Wago den behövs inte kopplas in i termostaten, klipp av trådarna så att isoleringen når ända in emot termostaten och inte som nu med en massa naken koppar.

E elmont skrev:
Färgerna på givarledningen spelar ingen roll, jorden han du med fördel koppla "bakom" med en Wago den behövs inte kopplas in i termostaten, klipp av trådarna så att isoleringen når ända in emot termostaten och inte som nu med en massa naken koppar.
Så brun i nr.2 svart i nr.4 och dem blåa i nr.1 respektive nr.3??

Matande fas på 2 (L) inkommande nolla på 1 (N), golvvärmen på 3 och 4 (svart 4 och blå 3?) golvgivare på 5 och 6.

E elmont skrev:
Matande fas på 2 (L) inkommande nolla på 1 (N), golvvärmen på 3 och 4 (svart 4 och blå 3?) golvgivare på 5 och 6.
Trodde Svart var matande fas

H Hampus55 skrev:
Trodde Svart var matande fas
Ja, det ser ut så på bilderna ovan. ENligt den gamla så är svart matande nolla, brun går till värmeslingan.

Men det kan du säkert avgöra om du ser var trådarna kommer ifrån, om du inte kan mäta.

Men om det är så så är det:

1. Nollan Blå som kommer från samma ställe som svart.
2. Svart (matande fas)
3. Nollan som går med brun
4. Brun
5,6. sensortrådarna.

Det kan hända att du inte behöver byta golvgivaren om den inte är kass. Bara o koppla ihop i så fall och i termostaten ange vilken givare det är. Ofta kan man efteråt se vilken temperatur golvgivaren påstår att det är, har man valt rätt så är det en rimlig temperatur. Även här kan man mäta resistansen över den i förväg så man väljer rätt.

Förresten lär den blå som sitter på N idag vara den som ska in på 1 i den nya. Men det kan lika väl vara lite förväxlat :-)

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, det ser ut så på bilderna ovan. ENligt den gamla så är svart matande nolla, brun går till värmeslingan.

Men det kan du säkert avgöra om du ser var trådarna kommer ifrån, om du inte kan mäta.

Men om det är så så är det:

1. Nollan Blå som kommer från samma ställe som svart.
2. Svart (matande fas)
3. Nollan som går med brun
4. Brun
5,6. sensortrådarna.

Det kan hända att du inte behöver byta golvgivaren om den inte är kass. Bara o koppla ihop i så fall och i termostaten ange vilken givare det är. Ofta kan man efteråt se vilken temperatur golvgivaren påstår att det är, har man valt rätt så är det en rimlig temperatur. Även här kan man mäta resistansen över den i förväg så man väljer rätt.
Jag har ny golvgivare som jag ska sticka in i röret. Och jorden ska kopplas ihop bakom termostaten? Så som jag förstår det?

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Förresten lär den blå som sitter på N idag vara den som ska in på 1 i den nya. Men det kan lika väl vara lite förväxlat :)
Exakt den blå ska in i nr.1

H Hampus55 skrev:
Jag har ny golvgivare som jag ska sticka in i röret. Och jorden ska kopplas ihop bakom termostaten? Så som jag förstår det?
Ja, jorden (gröngul) behövs inte till själva termostaten så den kopplar du ihop på ett bra vis bakom. Denna är väl den som är viktigast att koppla ihop ordentligt så om du inte har en låda Wago eller liknande så kan du ju köpa ett sortiment såna för pengarna du sparar! ;-)

Jo, jag såg givaren. Det jag menar är att OM den gamla funkar och det går att välja typ i termostaten så är det kanske inte helt tvunget att byta. Finns ju alltid en risk att du får ut den gamla med lite våld men inte i den nya om röret är skadat...

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, jorden (gröngul) behövs inte till själva termostaten så den kopplar du ihop på ett bra vis bakom. Denna är väl den som är viktigast att koppla ihop ordentligt så om du inte har en låda Wago eller liknande så kan du ju köpa ett sortiment såna för pengarna du sparar! ;-)

Jo, jag såg givaren. Det jag menar är att OM den gamla funkar och det går att välja typ i termostaten så är det kanske inte helt tvunget att byta. Finns ju alltid en risk att du får ut den gamla med lite våld men inte i den nya om röret är skadat...
Du har ju rätt men man måste väl veta vilken resistans den gamla har.

Den nya termostaten heter
LIP DIGITAL TERMOSTAT MCD4-1999 vet ej om man kan välja typ av golvgivare i den.

• LIP Digital Termostat MCD4-1999, vit design med display och knappar.
    Skapa konto
H Hampus55 skrev:
Du har ju rätt men man måste väl veta vilken resistans den gamla har.
Precis. enklast är ju förstås att mäta. MEN man kan gissa också. Den jag installerade senast hade valen 2,10,12,15 eller 33 kOhm givare. Väljer du 12 och det egentligen är 10 så kommer den visa typ 20% fel vilket kan vara enkelt att se. Enklare är det förstås om det är 2000Ohm eller 33000 ohm. Väljer du rätt givare visar den rätt.

https://www.lip.dk/produktoversigt/gulvvarme/termostater/?lang=sv

Kompatibel med befintlig golvgivare.

Bör funka alltså. Så när du tänkt byta, känn försiktigt på givaren först så du ser om den verkar sitta löst och fint. Vid minsta tvekan, testa att använda befintliga givaren. Går det inte så får du ju riva ut den gamla och peta i den nya.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Precis. enklast är ju förstås att mäta. MEN man kan gissa också. Den jag installerade senast hade valen 2,10,12,15 eller 33 kOhm givare. Väljer du 12 och det egentligen är 10 så kommer den visa typ 20% fel vilket kan vara enkelt att se. Enklare är det förstås om det är 2000Ohm eller 33000 ohm. Väljer du rätt givare visar den rätt.
Den gamla termostaten heter T2 floortemp undrar vad det är för givarekabel till den

• En T2 floortemp termostat monterad på en vägg med inställningsratt och lysande grön indikatorlampa.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.