Planerar för ett projekt i ett kallgarage. Elinstallationer ska göras. Garaget är isolerat i väggarna men inte uppvärmt . Temperaturen når sannolikt nära noll riktigt kalla dagar.
Vad är rekommenderat. Utanpåliggande installation med exlq, jr klammer, ip klassade dosor och uttag, brytare etc eller allt infällt ?

Beror väl mest på estetiken eller mängden jobb för infällt tänker jag.

A A.G skrev:
Beror väl mest på estetiken eller mängden jobb för infällt tänker jag.
Tänkte mest på miljön och risk för fukt , kondens etc

Utan att veta närmare skulle jag valt utanpåliggande så att det blir synligt. Jag tänker främst på gnagare. Ett relativt nybyggt garage i nära anslutning till bostaden kanske tillåter infälld installation. Likaså täcker IP44 upp de flesta fall för vad man tänker göra i garaget, tvätta bilen eller snickra.

• Gilla
Tho0mas
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Tänkte mest på miljön och risk för fukt , kondens etc
Bry dig inte, spika på utvändigt bara, alla kablar/uttag/klammar klarar minusgrader, bara det är rätt grejer för för rätt ställe med kapslingen.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Utan att veta närmare skulle jag valt utanpåliggande så att det blir synligt. Jag tänker främst på gnagare. Ett relativt nybyggt garage i nära anslutning till bostaden kanske tillåter infälld installation. Likaså täcker IP44 upp de flesta fall för vad man tänker göra i garaget, tvätta bilen eller snickra.
Utanpåliggande låter bra, men antar att kuloinstallation (ekrk, kulodosa etc) är helt uteslutet så istället kapslade uttag och eklk med jr klammer ?

Jag skulle använda typ EKLK, Clips/spikklammer för enkel och för flera kablar under samma förband, typ u-dosan utan plint för att koppla, apparater IP44. Då blir det gediget.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag skulle använda typ EKLK, Clips/spikklammer för enkel och för flera kablar under samma förband, typ u-dosan utan plint för att koppla, apparater IP44. Då blir det gediget.
Låter som en bra idé
Nu ska jag bara hitta ett bra sätt att dra in matande kabel i garaget

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.