3 360 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Utanpåliggande eller infällt ?
Planerar för ett projekt i ett kallgarage. Elinstallationer ska göras. Garaget är isolerat i väggarna men inte uppvärmt . Temperaturen når sannolikt nära noll riktigt kalla dagar.
Vad är rekommenderat. Utanpåliggande installation med exlq, jr klammer, ip klassade dosor och uttag, brytare etc eller allt infällt ?
Vad är rekommenderat. Utanpåliggande installation med exlq, jr klammer, ip klassade dosor och uttag, brytare etc eller allt infällt ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Utan att veta närmare skulle jag valt utanpåliggande så att det blir synligt. Jag tänker främst på gnagare. Ett relativt nybyggt garage i nära anslutning till bostaden kanske tillåter infälld installation. Likaså täcker IP44 upp de flesta fall för vad man tänker göra i garaget, tvätta bilen eller snickra.
Utanpåliggande låter bra, men antar att kuloinstallation (ekrk, kulodosa etc) är helt uteslutet så istället kapslade uttag och eklk med jr klammer ?Bo.Siltberg skrev:
Utan att veta närmare skulle jag valt utanpåliggande så att det blir synligt. Jag tänker främst på gnagare. Ett relativt nybyggt garage i nära anslutning till bostaden kanske tillåter infälld installation. Likaså täcker IP44 upp de flesta fall för vad man tänker göra i garaget, tvätta bilen eller snickra.
Klicka här för att svara
