L
Vi har fått förtroendet av elektrikern att sätta upp apparatdosorna. Vi har dock svårt att avgöra hur djupt den ska sitta i förhållande till gipsskivans kant, både träskiva och gips kommer att användas på väggen. Den tidigare elektrikern från samma firma hade satt upp dosorna så snett och vint, lite hipp som happ, därav det stora frågetecknet nu då vi inte kan jämföra med hans tidigare arbete.

Vore tacksam över svar och att slippa ringa elektrikern och fråga (har redan ringt om så mycket och de är överbelastade med corona-sjukskrivningar etc.). Den dosan som används är BP-202 apparatdosa https://www.se.com/se/sv/product/IMT37477/apparatdosa-bp202-diy-1st/

L
Från olika dokument och videos kan jag avgöra att dosans kant hamnar någon halvcentimeter in i gipset, kan detta stämma? Eller ska dosans kant vara närmare gipsets kant/väggens yta, eller till och med i övergången mellan träskiva (k-ply eller osb) och gips?

Dosans framkant ska liva med färdig yta, och det oberoende av vilken dosa man använder. Vissa dosor är för enkel gips andra för dubbel gips och sedan finns det dosor som passar till enkel, dubbel och trippel gips. Det som är viktigt är att man använder rätt dosa då dom på baksidan av skivan ska vila mot skivan så att det blir stumt när man monterar apparaten.
Det låter väldigt konstigt om elektrikern har "släppt" dosmontaget till dig och sedan inte "vill/orkar" instruera dig. Det låter nästan som om det inte är riktigt sant. Det skulle ju bara ta någon minut att ringa och få instruktioner.
Ps
Den dosan passar till både enkel och dubbel gips/skiva.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att inga 'fasta' dosor passar om man sätter t ex osb och gips och dosan ska vila mot baksidan av skivan. Då blir väggen 23-24 mm tjock och en dubbelgipsdosa kommer att hamna några mm utanför så apparaten inte hamnar dikt an mot vägen.

Enda möjligheten är justerbara dosor, typ multifix för enkelgips som man skruvar ut ringen på en cm.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Som sagt. När apparaten senare monteras så kommer den att dra dosan mot insidan av Skivan så att skivan kläms mellan uttaget och dosan. Gör den inte det så kommer uttaget att sitta löst. Därför får dosans kant inte sticka utanför skivans yta. Och dosan skall ligga mot skivan på insidan.

• Gilla
LyckansHus
  • Laddar…
Men då får man använda den typ av dosa som du rekommenderade, dvs en justerbar. För man bör ju skaffa "kunskapen" först och köpa sedan om man vill att allt ska fungera problemfritt. Köpa "grejerna" först för att sedan anpassa verkligheten tycker jag är lite bakvänt. ;)

• Gilla
Swedesouth och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Vid enkelskivemontage monteras dosan så att den sticker ut 13mm, ”klackarna” ska precis snudda skivans baksida när skivan är monterad.
Vid dubbelskivemontage monteras dosan så att den sticker ut 26mm, samt att ”klackarna” vid 13mm skärs bort, baksidan av innre skivan ska precis snudda stosarna.
Eluttagsdosa för montage med märkta klackar för enkel- och dubbelskiveinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Swedesouth och 3 till
  • Laddar…
L
E elmont skrev:
Men då får man använda den typ av dosa som du rekommenderade, dvs en justerbar. För man bör ju skaffa "kunskapen" först och köpa sedan om man vill att allt ska fungera problemfritt. Köpa "grejerna" först för att sedan anpassa verkligheten tycker jag är lite bakvänt. ;)
Vi har inte köpt dosorna, utan hämtat de hos elektrikerfirman :) Vi hade en väldigt god och ingående genomgång med elektrikern men just en sådan detalj missade vi. Jag kan lägga upp ett par bilder på hur deras tidigare montering ser ut, inte perfekt kvalitet men jag tror ändå att man uppfattar ganska mycket. Dessutom förstår min synvinkel att vi vill montera de själva.... hantverkare är ju fantastiska på många sätt, men inget blir så bra som när man gör det själv :crysmile:

Kan tillägga att vi INTE kommer koppla in någon el själva, ens slangarna i dosorna! Vill bara understryka detta för alla där ute som läser detta så inga missförstånd uppstår.

Redigerat:
L
Delvis kaklad vägg med ett oskyddat eluttag och Biltema-skylt, arbetsbelysning lyser på väggen.
Skapa konto
Uppmätt installationsschablon med Biltema-logotyp och tre utsågade hål för eluttag, monterad på vägg.
Skapa konto
Renovering av badrum med vattentätning och delvis satta vita kakelplattor, Biltema-logotyp synlig.
Skapa konto

L
här får man en lite bättre uppfatting om hur snett dosorna är uppsatta.

Två elektriska dosor i trävägg, markerade linjer visar att de är snett installerade.
Skapa konto

Med OSB+gips+kakel ihop med dubbelgipsdosa så hamnar dosan innanför kaklet om man inte flyttar ut dosan kaklets tjocklek samt sågar större hål i OSBn så att dosan ligger ann mot gipsen.

I sådana där lägen när man har OSB+gips+kakel så väljer man dosor med justerbar ring och som är gjord för dubbel-/trippelgips.

• Gilla
LyckansHus
  • Laddar…
L
De ligger för övrigt inte mot någonting baktill, detta har dom inte gjort tidigare eller sagt något om heller att vi behöver göra. Men jag har sett att vissa dosor monteras så.
Två gröna eldosor monterade på trävägg med korrugerade plaströr och kablage, ej bakstödda.
Skapa konto

• Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
L LyckansHus skrev:
De ligger för övrigt inte mot någonting baktill, detta har dom inte gjort tidigare eller sagt något om heller att vi behöver göra. Men jag har sett att vissa dosor monteras så.
[bild]
Vad ska vara i de två dosorna?
Varför monterades dom på var sin sida om regeln?
Blir troligen snyggare om dosorna hade suttit dikt varandra.

• Gilla
LyckansHus
  • Laddar…
L
Demmpa Demmpa skrev:
Vad ska vara i de två dosorna?
Varför monterades dom på var sin sida om regeln?
Blir troligen snyggare om dosorna hade suttit dikt varandra.
Haha, ja, det blev en missuppfattnig och vi lät elektrikern (den nästkommande som varit mer fokuserad..) ändra det ena urtaget till en kontakt nertill på andra sidan väggen. Du ser på min första bild att jag satt igen detta hål :) Jag sa att jag ville ha en dubbelkontakt, han uppfattade mig såhär... vi har som sagt bytt ut den killen av en anledning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.