Hej- vid renovering av mitt garage har elektrikern nog använt den kabel han råkade ha i bilen. Det är blandat Eqrk och Eklk…… Har det någon betydelse?

Tänkte det är bra att veta före jag betalar fakturan…..

EQRK - vad är det för något - den typen har jag inte hört talas om.
Menar du EKRK och EKLK ?

Det jag har läst är att EKRK inte bör användas i fuktiga utrymmen (tex våtutrymmen) eller utomhus. Inuti ett garage torde det dock vara ok.Elektrikern kanske använde EKLK ute och EKRK inne ?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Menar du EKRK och EKLK ?

Det jag har läst är att EKRK inte bör användas i fuktiga utrymmen (tex våtutrymmen) eller utomhus. Inuti ett garage torde det dock vara ok.Elektrikern kanske använde EKLK ute och EKRK inne ?
EQRQ menar han antagligen...

M MaBew skrev:
Hej- vid renovering av mitt garage har elektrikern nog använt den kabel han råkade ha i bilen. Det är blandat Eqrk och Eklk…… Har det någon betydelse?

Tänkte det är bra att veta före jag betalar fakturan…..
Det har förövrigt ingen betydelse då det inte finns något krav på EQLQ i ett garage.

Helt riktigt! EQRQ står det op kabeln
B Berrabus123 skrev:
EQRQ menar han antagligen...
Det står Eqrk på kabeln-
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Menar du EKRK och EKLK ?

M MaBew skrev:

Det står Eqrk på kabeln-
På kabeln eller på fakturan?

På fakturan står det ”Installations material”
B Berrabus123 skrev:
På kabeln eller på fakturan?

M MaBew skrev:
M MaBew skrev:

Det står Eqrk på kabeln-
M MaBew skrev:
I vilket fall så är det inga konstigheter, båda kablar är godkända för garage.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Även vanlig kulo?

M MaBew skrev:
Även vanlig kulo?
Vad menar du med vanlig kulo?

"Kulons" efterföljare är godkänd för förläggning i torra utrymmen dit garage normalt räknas. Så om det är EQRQ eller EKLK spelar ingen roll.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Värt att tänka på är att kulon (EQRQ eller QLO) borde vara någon/några kronor dyrare. Kanske inte spelar någon större roll iof.

Mikael_L
Själv tycker jag inte ett EKRK/EQRQ/QLO/Kulo ska användas i garage, och därmed sätter jag verkligen aldrig upp denna (numera dyrare) kabel i den miljön.
Den något mer tåliga EQLQ/EXLQ är mitt val.

Det betyder inte att det är rent förbjudet i ett garage, ty om det är ett torrt garage där man aldrig tvättar bilen osv så är det svårt att slå ner på det som förbjudet. Men min åsikt är att det är ett olämpligt val.
Ja och dessutom dyrare, så jag undrar hur elektrikern tänkte där ...

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv tycker jag inte ett EKRK/EQRQ/QLO/Kulo ska användas i garage, och därmed sätter jag verkligen aldrig upp denna (numera dyrare) kabel i den miljön.
Den något mer tåliga EQLQ/EXLQ är mitt val.

Det betyder inte att det är rent förbjudet i ett garage, ty om det är ett torrt garage där man aldrig tvättar bilen osv så är det svårt att slå ner på det som förbjudet. Men min åsikt är att det är ett olämpligt val.
Ja och dessutom dyrare, så jag undrar hur elektrikern tänkte där ...
Håller med dig fullt ut där
Bättre att välja EQLQ
Använder själv bara EQRQ i bostadsutrymmen där jag vill ha en smäcker kabel

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och snart har jag slutat med EQRQ där också, EXLQ 3g1,5 är ju typ 9,5 mm och EQRQ 3g1,5 kanske 8,5mm, så jag anser att prisfördelen kan få avgöra här.

Men i vissa extremt visuellt känsliga miljöer kan den gamla kulon fortfarande bli det naturliga valet.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.