4 100 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Blanda Eqrk och Eklk
Sida 1 av 2
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
EQRK - vad är det för något - den typen har jag inte hört talas om.
Menar du EKRK och EKLK ?
Det jag har läst är att EKRK inte bör användas i fuktiga utrymmen (tex våtutrymmen) eller utomhus. Inuti ett garage torde det dock vara ok.Elektrikern kanske använde EKLK ute och EKRK inne ?
Menar du EKRK och EKLK ?
Det jag har läst är att EKRK inte bör användas i fuktiga utrymmen (tex våtutrymmen) eller utomhus. Inuti ett garage torde det dock vara ok.Elektrikern kanske använde EKLK ute och EKRK inne ?
EQRQ menar han antagligen...klaskarlsson skrev:
Det har förövrigt ingen betydelse då det inte finns något krav på EQLQ i ett garage.M MaBew skrev:
Helt riktigt! EQRQ står det op kabeln
Det står Eqrk på kabeln-B Berrabus123 skrev:
klaskarlsson skrev:
Själv tycker jag inte ett EKRK/EQRQ/QLO/Kulo ska användas i garage, och därmed sätter jag verkligen aldrig upp denna (numera dyrare) kabel i den miljön.
Den något mer tåliga EQLQ/EXLQ är mitt val.
Det betyder inte att det är rent förbjudet i ett garage, ty om det är ett torrt garage där man aldrig tvättar bilen osv så är det svårt att slå ner på det som förbjudet. Men min åsikt är att det är ett olämpligt val.
Ja och dessutom dyrare, så jag undrar hur elektrikern tänkte där ...
Den något mer tåliga EQLQ/EXLQ är mitt val.
Det betyder inte att det är rent förbjudet i ett garage, ty om det är ett torrt garage där man aldrig tvättar bilen osv så är det svårt att slå ner på det som förbjudet. Men min åsikt är att det är ett olämpligt val.
Ja och dessutom dyrare, så jag undrar hur elektrikern tänkte där ...
Redigerat:
Håller med dig fullt ut därMikael_L skrev:
Själv tycker jag inte ett EKRK/EQRQ/QLO/Kulo ska användas i garage, och därmed sätter jag verkligen aldrig upp denna (numera dyrare) kabel i den miljön.
Den något mer tåliga EQLQ/EXLQ är mitt val.
Det betyder inte att det är rent förbjudet i ett garage, ty om det är ett torrt garage där man aldrig tvättar bilen osv så är det svårt att slå ner på det som förbjudet. Men min åsikt är att det är ett olämpligt val.
Ja och dessutom dyrare, så jag undrar hur elektrikern tänkte där ...
Bättre att välja EQLQ
Använder själv bara EQRQ i bostadsutrymmen där jag vill ha en smäcker kabel
Och snart har jag slutat med EQRQ där också, EXLQ 3g1,5 är ju typ 9,5 mm och EQRQ 3g1,5 kanske 8,5mm, så jag anser att prisfördelen kan få avgöra här.
Men i vissa extremt visuellt känsliga miljöer kan den gamla kulon fortfarande bli det naturliga valet.
Men i vissa extremt visuellt känsliga miljöer kan den gamla kulon fortfarande bli det naturliga valet.