Hej!

Undrar om det finns någon kunnig och vänlig själ i detta forum som kan hjälpa mig.

Vill ta bort strömbrytare/lampknapp på väggen och koppla ihop sladdarna så lampan alltid är på istället. Detta då jag, som många andra, vill ta bort möjligheten att styra på/av på det sättet och istället köra Philips HUE i rummet med deras dimmer switch.

Det sitter 2 bruna sladdar i nuvarande strömbrytare samt 1 svart (se bilder). Det finns ett eluttag någon meter under strömbrytaren/lampknappen och det finns två taklampor i rummet som båda styrs av denna strömbrytare/lampknapp.

Nuvarande koppling (den på bilderna) funkar fint och har testat HUE o.s.v., men vill alltså ha bort strömbrytaren och täcka med hållaren till dimmer switch.

Huset byggt 2010.

Stort tack på förhand!

• Inuti väggmonterad strömbrytare med 2 bruna sladdar och 1 svart i eldosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
728281_36904.tif

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Enklare med
Transparent WAGO 221 klämkontakt med orange spak mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stort tack för svar! Har precis köpt en sån, wago 221, men ska jag då koppla in alla 3 sladdarna i den så borde det funka?

• Gilla
xxx.maws
  • Laddar…
B Beatman skrev:
Stort tack för svar! Har precis köpt en sån, wago 221, men ska jag då koppla in alla 3 sladdarna i den så borde det funka?
Tänk efter en gång till innan du gör något överhuvudtaget...

B Beatman skrev:
Ja
M mxjolle skrev:
Tänk efter en gång till innan du gör något överhuvudtaget...
Vad menar du?

A Emil_K skrev:
En av trådarna som är inkopplad i strömbrytaren har fast fas. Vad händer om du kopplar in alla tre i samma toppklämma?
Det som händer är att lampan får konstant ström vilket hen efterfrågar.

Redigerat:
A
B Beatman skrev:
En av trådarna som är inkopplad i strömbrytaren har fast fas. Vad händer om du kopplar in alla tre i samma toppklämma?

A Emil_K skrev:
De två bruna ør redan hopkopplade på strömbrytaren. Svart är tändtråden.

• Gilla
Knight
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Ja det vet jag inte. Är det inte samma funktion som strömbrytaren har, d.v.s. att när den är på så kopplas alla dessa tre ihop på liknande sätt som om man sätter dessa i wagon?

Huelampan funkar som det ska och kan inte stängas av.

Kom ihåg att bryta säkringen när du ska byta lampa. Kan vara klokt och skriva en etikett att lampan inte går att stänga av via strömbrytare

A
B Beatman skrev:
Ja det vet jag inte. Är det inte samma funktion som strömbrytaren har, d.v.s. att när den är på så kopplas alla dessa tre ihop på liknande sätt som om man sätter dessa i wagon?
Precis! Är det önskvärd funktion? Om svaret är "ja" så kopplar du in alla tre trådar i samma toppklämma. Annars gör du inte det

Perfekt, då var det som jag trodde, misstänkte och hoppades. Stort tack igen!

Att det alltid finns risker inblandade är jag medveten om, men detta torde väl vara exakt samma koppling som med strömbrytaren inkopplad men med skillnaden att det nu är ”always on” och därmed låg risk. Om det inte finns någon funktion inbyggd i själva strömbrytaren som jag inte vet om/förstått, och det var en av sakerna jag tänkte att jag i så fall lär få reda på här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.