Hej
Ikväll började VVB låta som att den sköt skarpt med spikpistol. Något förvånad blev jag när den gav sig efter att jag tappat ur någon dl genom säkerhetsventilen. Hur som haver, den egentliga frågan handlar om de två lägen som kan ställas (se bild). Misstänker att det innebär snabbuppvärmning när båda brytarna är påslagna, men är inte säker. Avseende strömförbrukning resonerar jag som så att det borde inte spela någon större roll efter det att vattnet kommit upp i temp. Som ni märker, en massa killgissningar. Kan någon med högre kompetens bekräfta eller dementera. Ödmjukt tacksam för svar! Har jagat manualer på nätet utan resultat.
Ikväll började VVB låta som att den sköt skarpt med spikpistol. Något förvånad blev jag när den gav sig efter att jag tappat ur någon dl genom säkerhetsventilen. Hur som haver, den egentliga frågan handlar om de två lägen som kan ställas (se bild). Misstänker att det innebär snabbuppvärmning när båda brytarna är påslagna, men är inte säker. Avseende strömförbrukning resonerar jag som så att det borde inte spela någon större roll efter det att vattnet kommit upp i temp. Som ni märker, en massa killgissningar. Kan någon med högre kompetens bekräfta eller dementera. Ödmjukt tacksam för svar! Har jagat manualer på nätet utan resultat.
Redigerat:
så gott som den kompletta manualen:
brytare I tillåter inkoppling av 1.5kW elpatron och med brytare II blir det 3 kW som värmer vattnet – dom bestämmer alltså hur snabbt varmvattnet återställs efter en tappning
så precis som du skriver, de påverkar alltså inte elräkningen
och manualen hämtade jag från en drygt elvaårig byggahus-tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/saekerhetsventil-som-nog-inte-staenger-helt.125654/
som eventuellt innehåller annat matnyttigt, som att säkerhetsventilen ska testas månatligen... bör alltså vara gjort ca 500 gånger sedan driftstart
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
brytare I tillåter inkoppling av 1.5kW elpatron och med brytare II blir det 3 kW som värmer vattnet – dom bestämmer alltså hur snabbt varmvattnet återställs efter en tappning
så precis som du skriver, de påverkar alltså inte elräkningen
och manualen hämtade jag från en drygt elvaårig byggahus-tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/saekerhetsventil-som-nog-inte-staenger-helt.125654/
som eventuellt innehåller annat matnyttigt, som att säkerhetsventilen ska testas månatligen... bör alltså vara gjort ca 500 gånger sedan driftstart
Tack harka!harka skrev:
så gott som den kompletta manualen:
[bild]
[bild]
brytare I tillåter inkoppling av 1.5kW elpatron och med brytare II blir det 3 kW som värmer vattnet – dom bestämmer alltså hur snabbt varmvattnet återställs efter en tappning
så precis som du skriver, de påverkar alltså inte elräkningen
och manualen hämtade jag från en drygt elvaårig byggahus-tråd:
[länk]
som eventuellt innehåller annat matnyttigt, som att säkerhetsventilen ska testas månatligen... bör alltså vara gjort ca 500 gånger sedan driftstart![]()
Nja, svårt att tro 500 ggr... Det skulle nog slitit ut ventilen
Nästan ett år sedan förvisso. Men jag gillar när ts responderar om/ när det löst sig. Jag släppte på trycket i säkerhetsventilen och sedan blev det lugnt. Dags igen mao
Klicka här för att svara
