Hej
Ikväll började VVB låta som att den sköt skarpt med spikpistol. Något förvånad blev jag när den gav sig efter att jag tappat ur någon dl genom säkerhetsventilen. Hur som haver, den egentliga frågan handlar om de två lägen som kan ställas (se bild). Misstänker att det innebär snabbuppvärmning när båda brytarna är påslagna, men är inte säker. Avseende strömförbrukning resonerar jag som så att det borde inte spela någon större roll efter det att vattnet kommit upp i temp. Som ni märker, en massa killgissningar. Kan någon med högre kompetens bekräfta eller dementera. Ödmjukt tacksam för svar! Har jagat manualer på nätet utan resultat.
 
  • Värmepannans brytare i lägena '0' och '0' och typskylt med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
lswenson
  • Laddar…
så gott som den kompletta manualen:

Elpatronschematik för modell M 200 VS och M 300 VS med brytare och spänningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av en manual för inkoppling av elpatron till vattensystem med säkerhetsventil och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


brytare I tillåter inkoppling av 1.5kW elpatron och med brytare II blir det 3 kW som värmer vattnet – dom bestämmer alltså hur snabbt varmvattnet återställs efter en tappning

så precis som du skriver, de påverkar alltså inte elräkningen

och manualen hämtade jag från en drygt elvaårig byggahus-tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threads/saekerhetsventil-som-nog-inte-staenger-helt.125654/

som eventuellt innehåller annat matnyttigt, som att säkerhetsventilen ska testas månatligen... bör alltså vara gjort ca 500 gånger sedan driftstart ;)
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
harka harka skrev:
så gott som den kompletta manualen:

[bild]
[bild]

brytare I tillåter inkoppling av 1.5kW elpatron och med brytare II blir det 3 kW som värmer vattnet – dom bestämmer alltså hur snabbt varmvattnet återställs efter en tappning

så precis som du skriver, de påverkar alltså inte elräkningen

och manualen hämtade jag från en drygt elvaårig byggahus-tråd:

[länk]

som eventuellt innehåller annat matnyttigt, som att säkerhetsventilen ska testas månatligen... bör alltså vara gjort ca 500 gånger sedan driftstart ;)
Tack harka!
Nja, svårt att tro 500 ggr... Det skulle nog slitit ut ventilen
 
Nästan ett år sedan förvisso. Men jag gillar när ts responderar om/ när det löst sig. Jag släppte på trycket i säkerhetsventilen och sedan blev det lugnt. Dags igen mao
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.