1 274 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Fas i separat VP-rör?
Jag vill få upp ett jordat eluttag utomhus. Det finns en ursprunglig rördragning som mynnar utomhus på framsidan. Det är ett VP-rör från central med 2 ledare kopplat till nolla och jord. Bredvid detta finns ett till VP-rör som har en fas-ledare som går till en kopplingspunkt, till denna kopplingspunkt är ett annat utomhus-eluttag på baksidan kopplat.
Ledarna verkar antingen vara dragavlastade eller så har rör hoppat ur för det är omöjligt att nå fram med dragfjäder och det går således inte att dra nya kablar.
Kan man nyttja befintlig dragning för ett jordat eluttag? Dvs spelar det någon roll om jord och nolla som går direkt till elcentral går i ett annat rör än fasen?
Ledarna verkar antingen vara dragavlastade eller så har rör hoppat ur för det är omöjligt att nå fram med dragfjäder och det går således inte att dra nya kablar.
Kan man nyttja befintlig dragning för ett jordat eluttag? Dvs spelar det någon roll om jord och nolla som går direkt till elcentral går i ett annat rör än fasen?
Du borde med hjälp av de gamla ledarna kunna dra in nya, eller dra igenom dragfjäden med dem. En elektriker fixar det säkert åt dig.B bygges skrev:Jag vill få upp ett jordat eluttag utomhus. Det finns en ursprunglig rördragning som mynnar utomhus på framsidan. Det är ett VP-rör från central med 2 ledare kopplat till nolla och jord. Bredvid detta finns ett till VP-rör som har en fas-ledare som går till en kopplingspunkt, till denna kopplingspunkt är ett annat utomhus-eluttag på baksidan kopplat.
Ledarna verkar antingen vara dragavlastade eller så har rör hoppat ur för det är omöjligt att nå fram med dragfjäder och det går således inte att dra nya kablar.
Kan man nyttja befintlig dragning för ett jordat eluttag? Dvs spelar det någon roll om jord och nolla som går direkt till elcentral går i ett annat rör än fasen?
Ledare i samma krets får inte delas upp i olika rör, så svaret på din fråga är ett tydligt nej.
Enklast är att du använder befintliga kablar som dragtrådar. Oftast när de sitter fast finns det en mer eller mindre dold kopplingsdosa på vägen som de passerar.
Av din beskrivning låter det vettigast att du vidarekopplar från befintligt utomhusuttag?
Enklast är att du använder befintliga kablar som dragtrådar. Oftast när de sitter fast finns det en mer eller mindre dold kopplingsdosa på vägen som de passerar.
Av din beskrivning låter det vettigast att du vidarekopplar från befintligt utomhusuttag?
Du har inte en dosa på vägen?B bygges skrev:Jag vill få upp ett jordat eluttag utomhus. Det finns en ursprunglig rördragning som mynnar utomhus på framsidan. Det är ett VP-rör från central med 2 ledare kopplat till nolla och jord. Bredvid detta finns ett till VP-rör som har en fas-ledare som går till en kopplingspunkt, till denna kopplingspunkt är ett annat utomhus-eluttag på baksidan kopplat.
Ledarna verkar antingen vara dragavlastade eller så har rör hoppat ur för det är omöjligt att nå fram med dragfjäder och det går således inte att dra nya kablar.
Kan man nyttja befintlig dragning för ett jordat eluttag? Dvs spelar det någon roll om jord och nolla som går direkt till elcentral går i ett annat rör än fasen?
Klicka här för att svara