4 100 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Blanda Eqrk och Eklk
Vad är det för skillnad på EQLQn och EXLQ?Mikael_L skrev:
Nja jag tror nog att den sidan har lite mer att önska. Den är ju trots allt 60 år gammal så den må väl vara förlåten.U Uffe A skrev:
Skrolla ner en bit här så är det lite bättre tabell
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elkabel
Ok men EXLQn har alltså också en biledare precis som EQLQn? Och varför föredrar du den istället för EQLQn om jag får fråga?Mikael_L skrev:
Jo, båda har biledare.
(EXQ och EQQ saknar biledare)
Och den var avgörande för att jag skulle kunna dra kabeln genom ett 12mm VP-rör.
Idag vet jag inte om jag har någon uttalad favorit på samma sätt. Då körde jag nästan uteslutande mad Draka, nu blandar jag fabrikat helt klart mer, och Draka har lagt ner EXLQ, det verkar skilja lite åt alla möjliga håll på olika egenskaper för olika fabrikat osv. Så jag tycker nog nu att jag inte har någon anledning att välja EXLQ före EQLQ, eller tvärtom.
(EXQ och EQQ saknar biledare)
För några år sedan så var det typ 0,2-0,3mm skillnad i ytterdiameter, dvs EXLQ något tunnare.B Berrabus123 skrev:
Och den var avgörande för att jag skulle kunna dra kabeln genom ett 12mm VP-rör.
Idag vet jag inte om jag har någon uttalad favorit på samma sätt. Då körde jag nästan uteslutande mad Draka, nu blandar jag fabrikat helt klart mer, och Draka har lagt ner EXLQ, det verkar skilja lite åt alla möjliga håll på olika egenskaper för olika fabrikat osv. Så jag tycker nog nu att jag inte har någon anledning att välja EXLQ före EQLQ, eller tvärtom.
Satt med mobilen och googlade snabbtE elmont skrev:
Så dum som jag var kollade jag inte riktigt
Lovar bot och bättring
Dessutom trött och börjar bli lite skumögd
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Pratar vi om EQLQ eller EQLQ Easy? Jag ser att Draka benämner dem EQLQ Filled respektive EQLQ Tube.
EQLQ och EQLQ Filled har alltså en utfyllnad runt ledarna som håller kabeln rund i böjarna. Detta saknar easy/tube såväl som EXLQ vilket gör att kabeln kan bli lite platt i böjarna.
Men, min fråga är hur lättjobbade Filled-varianten är idag, då i fråga om avmantling? Jag har inte provat, har bara mardrömmar från den gamla EKLK.
EQLQ och EQLQ Filled har alltså en utfyllnad runt ledarna som håller kabeln rund i böjarna. Detta saknar easy/tube såväl som EXLQ vilket gör att kabeln kan bli lite platt i böjarna.
Men, min fråga är hur lättjobbade Filled-varianten är idag, då i fråga om avmantling? Jag har inte provat, har bara mardrömmar från den gamla EKLK.
Den är skapligt lättjobbad. Men har man lite känsla så går det ju att göra helt okej böjar med en easy med.
men ska man vara sådan så tycker jag att eqrq är självklar där. I inomhusmiljö och där man för en gångs skull får spika lite kabel ser jag inte hur enstaka kronor slår ut kulon.. görs det rätt så försvinner ju nästan en tunn fin kulo bland pärlspont och allmogelister.
men ska man vara sådan så tycker jag att eqrq är självklar där. I inomhusmiljö och där man för en gångs skull får spika lite kabel ser jag inte hur enstaka kronor slår ut kulon.. görs det rätt så försvinner ju nästan en tunn fin kulo bland pärlspont och allmogelister.
Jag kan lova att den är långt ifrån den äldsta typen av mest svårskalad EKLK, ty annars skulle de absolut inte lyckas sälja en enda meter. "Vi" går inte längre med på så svårarbetat material.Bo.Siltberg skrev:
En del EQLQ/EXLQ är inte godkänd i EX-miljö, ty gaser kan ta sig genom mellan kabelmanteln och innerledarna, "tube" kan vara en sådan, så man måste välja "filled".
Det är nog oavsett bättre att välja filled i sån miljö.
Jag kör alltid EQLQ tube. Den funkar inomhus, utomhus, fuktiga utrymmen, torra utrymmen, blir lika snyggt på golvsockeln i vardagsrummet som buntad i hålplåt i källargången. Det enda den inte är godkänd för är EX-miljö. Men ska det jobbas i EX-miljö så har vi ett helt eget avsnitt i kontrollprogrammet vad gäller planering och utförande, så det är inte ens att betrakta som ett vanligt servicejobb.
Jag gör ju en hel styrinstallation och andra apparatskåp.
Då älskar man "tube-varianter", då man titt som tätt vill skala bortåt en meter långt. Det är bara att bryta till en liten anvisning och sen rycka bort "röret"
Skulle vara rena nära-döden-upplevelsen med gamla tiders EKLK ...
Men konstruktionsmässigt känns dessa moderna kablar rätt veka och flimsiga, och lite snävare böjar är svåra utan att kabeln plattas ut i böjen. Kräver försiktighet och handlag.
Då älskar man "tube-varianter", då man titt som tätt vill skala bortåt en meter långt. Det är bara att bryta till en liten anvisning och sen rycka bort "röret"
Skulle vara rena nära-döden-upplevelsen med gamla tiders EKLK ...
Men konstruktionsmässigt känns dessa moderna kablar rätt veka och flimsiga, och lite snävare böjar är svåra utan att kabeln plattas ut i böjen. Kräver försiktighet och handlag.
Klicka här för att svara
