Hej, hur svårt är det att byta värmeelement i en spis (elux EKI 6059)
Hur gör man?

följdfråga: sitter det en separat element under plåten i botten för undervärme? Den är ju svår att Diagram över ett spisens värmeelement för bakning och undervärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
se om den funkar…
 
Slå ifrån strömmen i centralen eller dra ur stickproppen, ut med spisen , lossa bakstycket , där sitter kablarna koppla de på elementet , ta ett foto så ev färger syns , koppla bort kablarna , lossa muttrarna och ut med elementet från ugnssidan. Tillbaka med ett nytt bara baklänges.
 
J jonaserik skrev:
Slå ifrån strömmen i centralen eller dra ur stickproppen, ut med spisen , lossa bakstycket , där sitter kablarna koppla de på elementet , ta ett foto så ev färger syns , koppla bort kablarna , lossa muttrarna och ut med elementet från ugnssidan. Tillbaka med ett nytt bara baklänges.
Tack för svar, jonaserik, har du nån aning om ”följdfrågan” ovan?
 
Daydreamer Daydreamer skrev:
Tack för svar, jonaserik, har du nån aning om ”följdfrågan” ovan?
Blir det inte varmt underifrån då. Det sitter alltid ett element undertill ugnen, annars skulle det inte finnas under/övervärme och elelement på botten är nog inte bra, har aldrig sett något sådant. Tar du loss bakstycket så syns det nog, vad som finns
 
J jonaserik skrev:
Blir det inte varmt underifrån då. Det sitter alltid ett element undertill ugnen, annars skulle det inte finnas under/övervärme och elelement på botten är nog inte bra, har aldrig sett något sådant. Tar du loss bakstycket så syns det nog, vad som finns
ja, har nu förstått att det finns ett värmeelement under oxå, men hur vet man att/om det är trasigt? Jag menar, de övre elementen ser man ju om de glöder eller ej.

Övre:

undre:https://youtu.be/L5V1PKVhTH

k
om på svaret, det går ju sätta på det undre endast!!!!!! :-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.