Jag vill byta ut befintligt 700Ws (230V) element till ett motsvarande ifrån Gnosjö. Befintligt element är fast kopplat till en dosa/box.

Det jag inte rikigt är med på är om dessa då går att få antingen med stickpropp eller utan?

Eller är det så att man beställer med stickpropp och tar bort själva kontakten, sen kopplar in på den dosa jag har.
 
Elradiatorer brukar numera säljas med stickpropp, en lite speciell stickpropp som till höger på denna bild. Då kan man köpa till anslutningsdosan på bild som är från just Gnosjö. Då får man en stickproppslösning som fungerar.

Annars kan du ansluta den nya radiatorn fast såsom den gamla, så du kanske inte tjänar något på att byta dosa. En bild på nuvarande anslutning ger bättre råd.

Anslutningsdosa från Gnosjö för elradiator med text och speciell stickpropp till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsbox-för-element/p/36-2498
 
  • Gilla
CeciliasHus
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Elradiatorer brukar numera säljas med stickpropp, en lite speciell stickpropp som till höger på denna bild. Då kan man köpa till anslutningsdosan på bild som är från just Gnosjö. Då får man en stickproppslösning som fungerar.

Annars kan du ansluta den nya radiatorn fast såsom den gamla, så du kanske inte tjänar något på att byta dosa. En bild på nuvarande anslutning ger bättre råd.

[bild]
[länk]
Tack!
Jag försöker komma undan med så lite arbete som möjligt men en stickpropp vore förstås bra.

Såhär ser dosan ut, gamla elementet är nu bortplockat.
 
  • Öppen elektrisk dosa med anslutna kablar efter att ett element avlägsnats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man använda befintlig dosan antar jag man köper med stickpropp och klipper av den och monterar ledningarna?
 
Vart ingen bild men dosan som länkas till ovan är smidig att ha.
 
  • Gilla
CeciliasHus
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Elradiatorer brukar numera säljas med stickpropp, en lite speciell stickpropp som till höger på denna bild. Då kan man köpa till anslutningsdosan på bild som är från just Gnosjö. Då får man en stickproppslösning som fungerar.

Annars kan du ansluta den nya radiatorn fast såsom den gamla, så du kanske inte tjänar något på att byta dosa. En bild på nuvarande anslutning ger bättre råd.

[bild]
[länk]
Gnosjös kopplingsbox, den går då på en fas, såsom befintlig dosa..?
 
  • Gilla
PelleBjork
  • Laddar…
Gnosjö's kopplingsdosa stöder flera alternativ. Du uppger själv att den gamla radiotorn hade elementspänningen 230 V. Det antyds också av färgerna på de ledare du har till nuvarande dosa. Då är det viktigt att den nya radiatorn också har elementspänningen 230 V. du får välja själv om den ska anslutas fast eller om du ska montera Gnosjös's kopplingsdosa istället för den du har,
 
  • Gilla
CeciliasHus
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Gnosjö's kopplingsdosa stöder flera alternativ. Du uppger själv att den gamla radiotorn hade elementspänningen 230 V. Det antyds också av färgerna på de ledare du har till nuvarande dosa. Då är det viktigt att den nya radiatorn också har elementspänningen 230 V. du får välja själv om den ska anslutas fast eller om du ska montera Gnosjös's kopplingsdosa istället för den du har,
Tack!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.