Jag vill byta ut befintligt 700Ws (230V) element till ett motsvarande ifrån Gnosjö. Befintligt element är fast kopplat till en dosa/box.
Det jag inte rikigt är med på är om dessa då går att få antingen med stickpropp eller utan?
Eller är det så att man beställer med stickpropp och tar bort själva kontakten, sen kopplar in på den dosa jag har.
Det jag inte rikigt är med på är om dessa då går att få antingen med stickpropp eller utan?
Eller är det så att man beställer med stickpropp och tar bort själva kontakten, sen kopplar in på den dosa jag har.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Elradiatorer brukar numera säljas med stickpropp, en lite speciell stickpropp som till höger på denna bild. Då kan man köpa till anslutningsdosan på bild som är från just Gnosjö. Då får man en stickproppslösning som fungerar.
Annars kan du ansluta den nya radiatorn fast såsom den gamla, så du kanske inte tjänar något på att byta dosa. En bild på nuvarande anslutning ger bättre råd.
https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsbox-för-element/p/36-2498
Annars kan du ansluta den nya radiatorn fast såsom den gamla, så du kanske inte tjänar något på att byta dosa. En bild på nuvarande anslutning ger bättre råd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsbox-för-element/p/36-2498
Tack!Bo.Siltberg skrev:
Elradiatorer brukar numera säljas med stickpropp, en lite speciell stickpropp som till höger på denna bild. Då kan man köpa till anslutningsdosan på bild som är från just Gnosjö. Då får man en stickproppslösning som fungerar.
Annars kan du ansluta den nya radiatorn fast såsom den gamla, så du kanske inte tjänar något på att byta dosa. En bild på nuvarande anslutning ger bättre råd.
[bild]
[länk]
Jag försöker komma undan med så lite arbete som möjligt men en stickpropp vore förstås bra.
Såhär ser dosan ut, gamla elementet är nu bortplockat.
Ska man använda befintlig dosan antar jag man köper med stickpropp och klipper av den och monterar ledningarna?
Gnosjös kopplingsbox, den går då på en fas, såsom befintlig dosa..?Bo.Siltberg skrev:
Elradiatorer brukar numera säljas med stickpropp, en lite speciell stickpropp som till höger på denna bild. Då kan man köpa till anslutningsdosan på bild som är från just Gnosjö. Då får man en stickproppslösning som fungerar.
Annars kan du ansluta den nya radiatorn fast såsom den gamla, så du kanske inte tjänar något på att byta dosa. En bild på nuvarande anslutning ger bättre råd.
[bild]
[länk]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Gnosjö's kopplingsdosa stöder flera alternativ. Du uppger själv att den gamla radiotorn hade elementspänningen 230 V. Det antyds också av färgerna på de ledare du har till nuvarande dosa. Då är det viktigt att den nya radiatorn också har elementspänningen 230 V. du får välja själv om den ska anslutas fast eller om du ska montera Gnosjös's kopplingsdosa istället för den du har,
Tack!Bo.Siltberg skrev:
Gnosjö's kopplingsdosa stöder flera alternativ. Du uppger själv att den gamla radiotorn hade elementspänningen 230 V. Det antyds också av färgerna på de ledare du har till nuvarande dosa. Då är det viktigt att den nya radiatorn också har elementspänningen 230 V. du får välja själv om den ska anslutas fast eller om du ska montera Gnosjös's kopplingsdosa istället för den du har,
Klicka här för att svara

