Hej
Sneglar på ett hus från 60-talet som idag har elpanna. Vilka alternativ är värda att investera i för att byta ut elpanna?
Hade varit uppskattat att få exempel med priser.

Mvh
Mann
 
Beror helt på vad ni kan tänka er inget är gratis. Bergvärme - Luft/vattenVP / Pellets / Luft/Luft / vedspis / eller det sista , bryta upp parketten och elda med :) det sista med lite ironi. Det måste mer ifnfo , och om ni kan lägga ca 100 -150 kkr .
 
Nästan alla förekommande alternativ är bättre än en elpanna......

Har du inte vattenburna element idag kanske är luft-luft-värmepump är en priseffektiv lösning.

Har du vattenburet värmesystem i dag öppnar det ju fler möjlighete, tex bergvärme.

25kkr för det första alternativet och 150kkr för det andra. I runda slängar.
 
Som tidigare nämnts är det ett hus som jag överväger att köpa så att jag har inte alla detaljer. Men vad är det för frågor jag skall ställa till mäklaren för att klargöra vilka alternativ jag har att göra med?
Jag är fullt medveten om att elpanna är inget att sträva efter.

Vad gäller fjärrvärme vem skall man fråga eller var kan man kolla om anslutningsmöjligheter finns?

Mvh
Mann
 
Mälaren kan inte svara på det, det som finns följer med huset. FJV bara gå till grannen och fråga om FJV finns i gatan, enklast. Det med bergvärme och borra får du fråga kommunen om det går att få tillstånd till att borra. Annars en luft/vatten, det finns rör och radiatorer att koppla på.
 
Vad krävs för att installera luft/vattenvärmepump?
 
Bara för värme En VP ca 60 kkr på utsidan och två rör in i huset + lite kablar, är VP lite för stor så bör en volymtank tillkomma på en 500 liter. Sen finns det dom med softikerat program i med en innedel som har VVB i sig och ca 120 - 130 kkr. Det är mycket att tänka på och dom som säljer försöker alltid att få till så exklusivt som möjlig. Mera pengar till dom. lir en avvägning för kunden.
 

Bästa svaret

B bck277 skrev:
Som tidigare nämnts är det ett hus som jag överväger att köpa så att jag har inte alla detaljer. Men vad är det för frågor jag skall ställa till mäklaren för att klargöra vilka alternativ jag har att göra med?
Jag är fullt medveten om att elpanna är inget att sträva efter.

Vad gäller fjärrvärme vem skall man fråga eller var kan man kolla om anslutningsmöjligheter finns?

Mvh
Mann
Strunt i mäklaren, de drar bara till med något för att tillfredställa en köpare. Undersökningsplikten ligger på dig. När det gäller fjärrvärme brukar det funka att kontakta kommunen i fråga och höra med dem. Även om fjärrvärmen är privatägd bör de ha koll,
Om du funderar på pelletseldning måste det finnas någon form av skorsten som ska vara godkänd eller montering av ny sådan. När jag köpte mitt första hus beställde jag provtryckning av skorstenen och kontroll av kakelugnen.
B bck277 skrev:
Vad krävs för att installera luft/vattenvärmepump?
Då du säger elpanna utgår jag från att huset har vattenburen värme. En luftvattenpump kräver inga tillstånd eller dylikt, bara att installera. Pumpen vill ha ett stadigt underlag i form av antingen ett platsgjutet betongfundament eller några 50mm tjocka betongplattor med grus under.
Ta reda på DVUT där huset befinner sig. Är den under c.a -20 grader kanske bergvärme är bättre men det kräver bygglov i de flesta fall.
Personligen tycker jag att man ska välja värmepump som drivs med 3-fas. Man klarar sig då oftast med så lite som 16A huvudsäkring med sin lägre abbonnemangskostnad och man slipper problem med en högt lastad fas.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Man bör också ha lite koll på vad det är för vattenburet värmesystem i huset och hur radiatorerna ser ut. Vissa värmesystem behöver väldigt hög framledningstemperatur men det är inte så vanligt. Värmepumpar ger inte lika höga temperaturer som en el-panna kan ge och verkningsgraden sjunker med ökad temperatur.
 
Logad Logad skrev:
Strunt i mäklaren, de drar bara till med något för att tillfredställa en köpare. Undersökningsplikten ligger på dig. När det gäller fjärrvärme brukar det funka att kontakta kommunen i fråga och höra med dem. Även om fjärrvärmen är privatägd bör de ha koll,
Om du funderar på pelletseldning måste det finnas någon form av skorsten som ska vara godkänd eller montering av ny sådan. När jag köpte mitt första hus beställde jag provtryckning av skorstenen och kontroll av kakelugnen.

Då du säger elpanna utgår jag från att huset har vattenburen värme. En luftvattenpump kräver inga tillstånd eller dylikt, bara att installera. Pumpen vill ha ett stadigt underlag i form av antingen ett platsgjutet betongfundament eller några 50mm tjocka betongplattor med grus under.
Ta reda på DVUT där huset befinner sig. Är den under c.a -20 grader kanske bergvärme är bättre men det kräver bygglov i de flesta fall.
Personligen tycker jag att man ska välja värmepump som drivs med 3-fas. Man klarar sig då oftast med så lite som 16A huvudsäkring med sin lägre abbonnemangskostnad och man slipper problem med en högt lastad fas.
Vad innebär DVUT?
 
Dimensionerande vinterutetemperatur. Lägsta utetemperaturen för olika orter som värmesystemet ska dimensioneras för.
 
B
B bck277 skrev:
Vad innebär DVUT?
Dimensionerande vinterutomhustemperatur. Den temperatur som värmesystemet skall klara under ett par dygn (vill jag minnas) utan att temperaturen inomhus sjunker för mycket.

En fastighet i Kiruna måste ju dimensioneras för en lägre temp än samma fastighet om den placerats i Malmö.

SMHI har en lista för ett antal orter.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.