trattalask
Jag behöver vad det lider byta elcentral. Jag skulle vilja budgetera för det, vad ska man räkna?

Jag tror det kan bli lite bökigt med hur det sitter idag. Var ska man räkna, ex 500kr per grupp? Snålar inte på material utan vill ha kvalitet som exempelvis ABB.

• Gilla
HabanLaban
  • Laddar…
Det är ju väldigt beroende på hur det ser ut... Generellt tar väl ett centralbyte runt 2 dagar om allt klaffar och kan gå snabbare om det är riktigt gynnsamt.

Problem kan vara om alla befintliga kablar/trådar är tillräckligt långa eller behöver det skarvas, alt. dras om. Jordfel som gör att JFB löser ut. Jag spenderade två dagar bara på att hitta alla jordfel och avlägsna dem t.ex.

Jag skulle vilja tro att det kanske går lite fortare kanske en dag och mtr. för ca 3-4 000:- MEN det beror mycket på hur det ser ut och hur installationen är i dag. Är inte allt ok i dag rinner snabbt kostnaderna iväg till det dubbla.

Jag bytte min med fastpris, tror jag betalade 8000 för allting. Då var det beräknat en dags jobb.
Själva bytet gick på drygt en halvdag, men då gick också allting bra från första början.

Ett rejält jordfel vid installation av jordfelsbrytare kan ta rejält med tid att åtgärda, då är det skönt att ha fastpris.

• Gilla
Hammie och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Lämnas det fastpris på ett centralbyte är det nog väldigt vanligt med någon friskrivning för felsökning av jordfel.
Typ att det inte alls ingår, eller att det ingår upp till max x timmar, sen löpande timkostnad.

• Gilla
Danette och 1 till
  • Laddar…
Det beror lite på hur stor central med och hur mycket/vad du ska ha i den. Sen rekommenderar jag Hager alla dagar i veckan, men jag är väll yrkes-skadad :)

När jag fick min central bytt betalade jag motsvarade ca 350:- per grupp, dock så ingick inte eventuellt letande av jordfel i de prisförslag jag fick.

Hager Gamma med 4x18 rader och ca 30 grupper blandat enfas/trefas + 2 JFB.
(+En hel del gruppledningar fick skarvas för att nå fram kan tilläggas)

tommib
Hos mig tog det ca 6 timmar och kostade 3500kr efter ROT, fast pris (ja, svindyrt, jag vet).
Då byggde jag centralen medan elektrikern plockade ner den gamla. Materielen köpte jag själv (uteslutande Hager, förutom en Eldonkapsling som var det enda som passade där den gamla centralen satt).
Dyrt timpris, absolut. Men en elektriker som lät mig vara med, bygga centralen (han kollade den förstås) och köpa in allt själv. En del av pengarna gick således på nöjeskontot :)

Sammanlagt kanske 20 grupper fördelade i två centraler med separata HB/JFB, från en gammal diazedcentral. Jordning av en grupp som saknade skyddsjord. Inga jordfel (hade "någon" kollat innan...) och full koll på vilket rör som var vilket.

• Gilla
Jota24 och 1 till
  • Laddar…
trattalask
Tack för alla svar. Verkar lite lurigt att få fram någon tumregel för hur man ska räkna. Jag har ca 30 grupper (blandat en- och trefas), har inga jordfel, om man då säger 400 kr per grupp dvs totalt 12kkr totalt. Kommer troligen att bli en del skarvande då en del kablar med all sannolikhet är för korta. Låter det rimligt?

Jordfelsbrytare sitter det redan två men dom får bytas när resten ändå byts.

• Gilla
Andresu och 1 till
  • Laddar…
Det är lurigt att ge ett pris, även för oss om har haft det som jobb i större delen av livet,men för 12 000:- torde du klara dig. Men begär ett pris.

trattalask
Förstår att det är lurigt. Är just nu mest intresserad av att veta om man ska räkna 5,10 eller 20kkr.

Men nu vet jag mellan tummen och pekfingret. Tack! =)

Jag bytte centralen som lekman på en dag. Dock spenderade jag en del timmar på ett minutiöst planerande för att minimera avbrottstiden. Inga problem med korta kablar eller jordfel.
Jag ville gärna köpa ABB men det fanns en liten platsbegränsning som gjorde att jag köpte skräp som tog extra tid att montera.
Mitt tips: köp saker själv och va med vid installation. En del installatörer åker gärna iväg under dagen för brådskande andra ärenden och du betalar.

Bytet är en sak... Sedan måste en seriös elektriker verifiera allting och skriva protokoll. Innan bytet behöver hen göra en projektering av jobbet.

Det betyder att ditt jobb förhoppningsvis tog flera dagar i anspråk.

tommib
Tobbe_3 skrev:
Bytet är en sak... Sedan måste en seriös elektriker verifiera allting och skriva protokoll. Innan bytet behöver hen göra en projektering av jobbet.

Det betyder att ditt jobb förhoppningsvis tog flera dagar i anspråk.
Killen som var hemma hos mig (behörig, ABL) skrev inga protokoll och testade inget mer än att fasordningen var rätt i trefasuttaget samt att JFB bröt vid tryck på testknappen....

Jag köper att han borde ha testat mer, men han gjorde det de facto inte. Ur mitt perspektiv ville jag mest ha ett kvitto på att det var gjort av behörig samt att någon skulle anmäla till elnätsägaren att mätaren öppnades och behövde plomberas igen (bytte skadad RK16 samt tog bort extra mätartavla som klantskallarna på bergvärmefirman lämnade trots att det var avtalat att den skulle bort).

Det är nog ingen fara på taket dock. "Någon" kan ha kontrollerat allt noga ändå...

• Gilla
sunkann
  • Laddar…
Den där "någon" är rätt bra att ha. Här hittade '"någon" avbrott i skyddsjorden på en grupp efter centralbytet.

(Jorden var skarvad med en Wago 773 där trådarna inte var ordentligt itryckta. Killen som var här har ABL. Han var dock trevlig och skämdes när det påpekades, samt erbjöd sig att komma ut och kolla allt igen)

För att bli mer OnTopic: Här höll de på i ca 2 1/2 dagar, mest för att de kroniskt hade med sig fel delar till centralen (skenor etc). All projektering var utförd i förväg och alla rör märkta, så det borde inte vara det som tagit tid. Hade de jobbat på lite smidigare tror jag säkert det kunnat vara klart på en dag.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.