Hej,

Jag har plockat ner några gamla lysrörsarmaturer märkta Sieverts Kabelverk samt Gebe
Ett av kontaktstiften blev lite demolerat, finns dessa att köpa ngnstans? Vet någon? Vad kallas de?

Närbild på en gammal lysrörsarmatur märkt med "CEBE", synliga kontaktstift och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har jag mycket svårt att tro, den typen av anslutningar har väl inte tillverkats på över 50-70 år

E elmont skrev:
Det har jag mycket svårt att tro, den typen av anslutningar har väl inte tillverkats på över 50-70 år
Oj! Drygt :-) Då har dom nog suttit någon annanstans innan dom hittade till vårt garage :-)

Jag kollade vinden, men mitt förråd av gamla Siverts-dosor åkte ut för några år sedan.

Jag hade sådana där dosor, fast med glödlampor på istället för lysrör, i hela källaren när jag flyttade in. Tyvärr var många trasiga, så till slut plockade jag ihop två stycken kompletta som jag renoverade och satte i källartrappan.
Här skrev jag lite om det:
https://www.byggahus.se/forum/threads/elkultur.150389/page-8#post-3330350

Ska du ha tag i delar till dessa dosor så får du nog be någon elektriker som gör mycket jobb i äldre hus hålla ögonen öppna och plocka undan delar om denne plockar ner sådana dosor och armaturer.

Hur ser förresten plinten som stiftet kopplar mot ut? Är stiftet så skadat så är väl risken stor att plinten är skadad?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har liknande stift, dock ett annat fabrikat.
Gänga M3 längd 9mm
nyckelgrepp 6mm längd 3.8
stift 4mm(fjädrande) längd 17,8mm
totallängd 30,8mm (jag vet; dubbel måttsättning:)
Hojta om det passar!

PNO PNO skrev:
Jag kollade vinden, men mitt förråd av gamla Siverts-dosor åkte ut för några år sedan.

Jag hade sådana där dosor, fast med glödlampor på istället för lysrör, i hela källaren när jag flyttade in. Tyvärr var många trasiga, så till slut plockade jag ihop två stycken kompletta som jag renoverade och satte i källartrappan.
Här skrev jag lite om det:
[länk]

Ska du ha tag i delar till dessa dosor så får du nog be någon elektriker som gör mycket jobb i äldre hus hålla ögonen öppna och plocka undan delar om denne plockar ner sådana dosor och armaturer.

Hur ser förresten plinten som stiftet kopplar mot ut? Är stiftet så skadat så är väl risken stor att plinten är skadad?
Hej. Tack för svar. Plinten ser schysst ut, tror stiftet blev skadat senare. Ev kan de ha rasat i golvet när de stod på högkant
Intressant tråd och fina lampor förresten, har sett ett gäng såna i ett ödehus som såg superfräscha ut. Har ett par till lampor att byta ut så får kanske offra en för att komplettera. Vet inte riktigt än vad jag ska ha dem till men gillar det rejäla i dem.
Tack återigen för svaret
//J

K Keld skrev:
Gänga M3 längd 9mm
Hojta om det passar!
Men shit så flott. Ska ge mig ut och kolla sen!
Tack!
/J

K Keld skrev:
Gänga M3 längd 9mm
Hojta om det passar!
Hade ju varit super men nu envisades mina stift med att stämma in på vissa mått, typ m3 och nyckelmått men inte på andra, typ längd o såna grejer.
Tack ändå
//J

Det var ju synd.

S shs skrev:
Hej,

Jag har plockat ner några gamla lysrörsarmaturer märkta Sieverts Kabelverk samt Gebe
Ett av kontaktstiften blev lite demolerat, finns dessa att köpa ngnstans? Vet någon? Vad kallas de?

[bild]
Jag har nog en nästan komplett lysrörsarmatur, den borde ju i rimlighetens namn ha nämnda stift, om du fortfarande är intresserad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.