C
Har precis installerat solceller genom en installatör med mycket gott renommé - hela processen och slutresultat blev toppen. Dock har jag nu börjat fundera lite om det finns vissa risker i min el-anläggning, om än teoretiska, eller så har jag helt enkelt inte tillräcklig förståelse för eldistribution.
Det känns som att detta problem bör uppstå i många solcellsanläggningar? Är det en korrekt lösning enligt alla regelverk, eller finns det något som borde gjorts annorlunda?

Själva problemet som jag ser det är att en huvudledning i princip inte längre skyddas av anläggningens huvudsäkringar vid hög belastning och samtidig hög produktion då denna matas från två håll efter huvudsäkringarnas inkoppling i en kopplingsplint ovanför mätartavlan, och således kan belastas med 20 + 16 A, men är dimensionerad för 20 A. Det är den röda ledningen jag markerat i bilden. Ledningen i sig är ca 7 m lång och går inomhus i ett uppvärmt utrymme, delvis i en isolerad innervägg.

Det är ju inte bara att koppla in solcellerna innan huvudsäkringarna heller, för då hade jag ju fått betala för min egna produktion såsom inkommande el ;)

Elektriskt schema över en solcellsanläggning med frågor om säkringar och belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

36A är mycket men inte extremt, även om du hade haft ett par 20A porslinssäkringar mellan mätare och husets elcentral så hade de inte brutit strömmen förrän efter en timme eller så. I den bästa av världar hade man gjort just så men det är ingen ko på isen i mina ögon.

Edit: 6mm2 bör klara runt 40A beroende på förläggning mm.

Dessutom måste du ha en belastning som är så hög att strömmen kan bli farlig, men belastningen kommer knappast att öka bara för att du har skaffat solceller. Det är ju belastningen som styr strömförbrukningen.

• Gilla
anaitis
  • Laddar…
C
Absolut är jag med på detta med belastning - den ökar inte pga solceller, därav den ”teoretiska” frågan. Hög förbrukning och hög produktion (över en längre tid) går dessutom generellt i motsatt riktning så att säga. Dock var jag under förståelsen att en anläggning ska vara byggd utifrån att hantera och skydda mot scenarion som kan uppstå - man kan ju tex tänka sig tillsats i BVP som fallerar, samtidigt som andra delar i hushållet drar betydande ström (ugn, elgolvvärme etc).

Så även om jag absolut inte sover oroligt pga detta undrar jag ju om det är formellt korrekt installation, och hur den hade kunnat göras bättre - samt om det är såhär flera andra anläggningar ser ut.

• Gilla
oxxen
  • Laddar…
C cffol skrev:
Absolut är jag med på detta med belastning - den ökar inte pga solceller, därav den ”teoretiska” frågan. Hög förbrukning och hög produktion (över en längre tid) går dessutom generellt i motsatt riktning så att säga. Dock var jag under förståelsen att en anläggning ska vara byggd utifrån att hantera och skydda mot scenarion som kan uppstå - man kan ju tex tänka sig tillsats i BVP som fallerar, samtidigt som andra delar i hushållet drar betydande ström (ugn, elgolvvärme etc).

Så även om jag absolut inte sover oroligt pga detta undrar jag ju om det är formellt korrekt installation, och hur den hade kunnat göras bättre - samt om det är såhär flera andra anläggningar ser ut.
Du tänker helt rätt och varje ledning ska skyddas oberoende vad som för tillfället är driflagt i både produktion och konsumtion. I ditt fall enkelt tumregelmässigt med tex en dvärgbrytare i delen från sammankopplingen och mot det du kallar huvudcentral. Rent generellt kan även märkströmmen för utrustningen man kopplar in mot också komma i läge att det behöver synas närmre. Nu är det mer en fråga för större och kraftigare anläggningar just med vad utrustningen tål men lapsusen i ditt originalinlägg är på samma tema.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.