S Stefan1972 skrev:
Fast jag tycker det saknas lite info? Laddare/uttag skrivs det om men om laddarna är fast inkopplade och inget annat kan kopplas in kanske det blir annorlunda? Känns lite som att en del svarar ungefär som att det kan kopplas in annan strömkrävande utrustning. Så hur är laddarna inkopplad och finns det möjlighet att få ut ström på annat sätt?
Den är fast monterad och laddaren har 2 st uttag.
Man har dragit in 5x2,5mm2 och lagt en fas per uttag

Har du en spec för dessa laddstationer, och svar på övriga frågor?
Med separat matning till varje uttag går det inte att anta att det finns inbyggda överströmsskydd,.

Du säger enfas 16 A, vem f** monterar sådana?? Menar du trefas?
Det är inte alls ovanligt att fördela trefas på enfasladdare på p-platser och garage. Jag skulle nog vilja påstå att det är vanligare än tvärtom.
Det hänger såklart ihop med hur många laddare och vad man har för effekter att leka med.
Av de enfasladdare jag kopplat in har samtliga haft separata skydd mot överström för att klara elsäkerhetsverkets krav.

Elsäkerhetsverket har mig veterligen inga krav på separat överströmsskydd i laddboxen. Faktum är att många laddboxar är ställbara. Däremot finns där ofta DC-övervakning och jordfelsbrytare Typ A eller typ B beroende på om det finns DC-övervakning. Allt hänger såklart ihop med att laddaren ska kunna monteras i applikationer likt TS där en huvudledning försörjer flertalet laddboxar.

Flera modeller av elbilar har 1fas-laddning på effekter större än 6.9kW. Ett fel på laddmodulen i en sådan bil kan belasta elnätet med kring 30A.

Även om laddboxen bara har effektövervakning med brytning via energimätaren så kommer den ju inte bryta lika snabbt som en säkring.

Enligt kabelhandboken så kan 2.5mm2 hantera kring 30A under bra förhållanden, i praktiken kommer nog inget att hända men man skulle ju ha gått med en 16mm2 slinga som passerade alla laddboxar. Då hade man ju kunnat erbjuda högre laddeffekter också.

Men en lösning som denna även om den skulle vara tillåten är ju svår att förstå. Man avviker ju från kända överskådliga lösningar.

Müssli Müssli skrev:
Det är inte alls ovanligt att fördela trefas på enfasladdare på p-platser och garage. Jag skulle nog vilja påstå att det är vanligare än tvärtom.
Det hänger såklart ihop med hur många laddare och vad man har för effekter att leka med.
Av de enfasladdare jag kopplat in har samtliga haft separata skydd mot överström för att klara elsäkerhetsverkets krav.
Men varför...enklare lastreglering? Är det speciella laddare för just större parkeringar vi pratar om? Har du något exempel (spec)? Det vore intressant.

Jag antar att laddarna då stöder vidarematning, dvs är avsedda att matas med två st kablar typ 5G16 mm²?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men varför...enklare lastreglering? Är det speciella laddare för just större parkeringar vi pratar om? Har du något exempel (spec)? Det vore intressant.

Jag antar att laddarna då stöder vidarematning, dvs är avsedda att matas med två st kablar typ 5G16 mm²?
Många kör med denna om det är flera p-platser:
https://www.elbutik.se/product.html/garo-hemmaladdare-typ2-uttag-1-fas-32a-glb
Det vill till rejäla huvudsäkringar trots lastbalansering om alla ska ha 3-fas när det bli många laddare. Jag har iof bara arbetat med äldre brf:er som inte har förberett för dagens elbilar.

Värt att nämna är Garos effektmätare som används för lastbalasering. Om man sätter en 3-fas effektmätare men bara laddar enfas (de flesta (alla?) hybrider) så drar mätaren ner laddaren till vad den hårdast belastade fasen ligger på. Säg att laddaren ligger på L1 och har bra kräm kvar i anläggningen men L3 är hårt belastad, då går Garos lastbalanserare på L3:ans värde. Inte en särskilt smart lastbalanserare kan tyckas.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Där fanns ingen spec. Jag hittade en spec på Garos sida, men produktnumren stämmer inte överens. Hur som helst, Garo säger att dom har laddboxar som innehåller:

1-fas GLB Laddbox försedd med RCBO kan kopplas parallellt. Denna grupp av laddboxar måste skyddas av en backup- säkring i elcentralen (MAX125A).

Det besvarar min fråga, även om jag inte ser max ledararea som de stöder i hastigheten.

Men TS fall med avgrening från kopplingsdosa finner jag tveksamt.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.