Hej

Våran förening har installerat elbils laddare, & i installationen har man dragit ut en 16mm2 kabel avsäkrat 63A.
Och dosat av vid varje parkering & sedan direkt på plint gått ner med en 5x2,5mm2 till laddaren som är en 1fas16A laddare.

Nu är jag ingen elektriker men man kan väl inte gå ner i area så pass?
 
K
Hur många laddare är det som är inkopplade? 2,5 mm är ju fullt tillräckligt för 1 fas 16A..
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
Hur ser det ut inuti dosorna? Sitter det någon säkring eller PSA i kopplingsdosorna?
 
A Emil_K skrev:
Hur ser det ut inuti dosorna? Sitter det någon säkring eller PSA i kopplingsdosorna?
Det sitter bara en plint där man lagt in 16mm2 & 2,5mm2 inga PSA alls
 
K Kallebo skrev:
Hur många laddare är det som är inkopplade? 2,5 mm är ju fullt tillräckligt för 1 fas 16A..
8st laddare / 16st uttag
 
Alltså enfas 16mm² in, 8x2,5mm² ut?
 
A
Det behövs en avsäkring för att kunna gå ner i dimension till 2,5mm². Även om det bara är en kort bit så tvivlar jag på att det är ok (har inte kabeldimensioneringstabellerna framför mig) att lasta 63A på 2,5mm²
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Alltså enfas 16mm² in, 8x2,5mm² ut?
3faser 16mm2 in på plint i dosan och sedan 1st 5G2,5mm2 ner till laddaren detta har man då gjort till samtliga 8 laddare (8st dosor)
 
Ett första problem är att få till en bra anslutning om man lägger 16 och 2,5 under samma klämma, särskilt vid såpass höga strömmar. En del A-boxar är dock bestyckade eller kan bestyckas med extra plintar. Gällande kabelns belastningsförmåga är det heller inget problem förutsatt att laddaren ställs på Max 16A.

Däremot är det problematiskt vid kortslutning om matande 16mm2 är avsäkrad med 63A eller faktiskt redan vid 32A är det oklart om en 2,5 mm2 klarar mängden genomsläppt energi vid en kortslutning.

Ett sådant montage kan dock vara tillåtet men då måste ett antal villkor uppfyllas, bland annat ska kabeln vara skyddad så det inte kan börja brinna.

Det är dock ett ovanligt sätt att dimensionera i Sverige, alltså att en kortslutning tillåts leda till att en kabel brinner bara inte det sprider sig till byggnaden. Har svårt att motivera en sådan teknisk lösning i ett parkeringshus till vilket icke instruerade personer/lekmän har tillträde och tillåts nyttja den elektriska utrustningen.

Edit: har faktiskt svårt att motivera en sådan lösning oavsett var det är. Vore kul att få besiktiga och höra på entreprenörens motivering.
 
  • Gilla
Tsdoesds och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Ett första problem är att få till en bra anslutning om man lägger 16 och 2,5 under samma klämma, särskilt vid såpass höga strömmar. En del A-boxar är dock bestyckade eller kan bestyckas med extra plintar. Gällande kabelns belastningsförmåga är det heller inget problem förutsatt att laddaren ställs på Max 16A.

Däremot är det problematiskt vid kortslutning om matande 16mm2 är avsäkrad med 63A eller faktiskt redan vid 32A är det oklart om en 2,5 mm2 klarar mängden genomsläppt energi vid en kortslutning.

Ett sådant montage kan dock vara tillåtet men då måste ett antal villkor uppfyllas, bland annat ska kabeln vara skyddad så det inte kan börja brinna.

Det är dock ett ovanligt sätt att dimensionera i Sverige, alltså att en kortslutning tillåts leda till att en kabel brinner bara inte det sprider sig till byggnaden. Har svårt att motivera en sådan teknisk lösning i ett parkeringshus till vilket icke instruerade personer/lekmän har tillträde och tillåts nyttja den elektriska utrustningen.

Edit: har faktiskt svårt att motivera en sådan lösning oavsett var det är. Vore kul att få besiktiga och höra på entreprenörens motivering.
Men vad händer med 2,5mm2 kabel om effekten på 16mm2 är uppe på nästan 63A
 
T Tobbe Petterson skrev:
Men vad händer med 2,5mm2 kabel om effekten på 16mm2 är uppe på nästan 63A
Det spelar ingen roll hur mycket ström det går i den grövre 16mm2 kabeln, det kommer ju aldrig kunna flyta en större BELASTNINGSSTRÖM i 2,5-kabeln än 16A om laddaren är ställd på det.
Detta kan vara helt ok… detta har jag inte kollat upp nu så det är lite i bakhuvudet bara. ledningen får inte ligga mot brännbar byggnadsdel och måste vara kortslutningssäkert förlagd.
 
J Johan456 skrev:
Det spelar ingen roll hur mycket ström det går i den grövre 16mm2 kabeln, det kommer ju aldrig kunna flyta en större BELASTNINGSSTRÖM i 2,5-kabeln än 16A om laddaren är ställd på det.
Detta kan vara helt ok… detta har jag inte kollat upp nu så det är lite i bakhuvudet bara. ledningen får inte ligga mot brännbar byggnadsdel och måste vara kortslutningssäkert förlagd.
i vilka föreskrifter kan man läsa om detta?
 
Det finns helt klart anledning att ifrågasätta detta.

  • Ett uttag får ju inte avsäkras högre än uttagets märkström, så avgörande för frågan är om det sitter överströmsskydd i laddstationen. Du säger enfas 16 A, vem f** monterar sådana?? Menar du trefas? Sitter det ett eller två uttag på laddstationen?
  • Laddboxen kan ha krav på max avsäkring.
  • Regler för utelämnande av överlastskydd bygger på att laddaren inte kan belasta mer än vad 2.5 mm² tål. Jag tror det faller direkt på att det sitter ett uttag i boxen. Jag törs inte säga ifall laddboxens styrning av max laddström är en tillåten begränsning till 16 A. Jag antar att de tillsammans har en avancerad lastreglering för att skydda 63 A-säkringen och 16 mm²-kabeln, men inte 2.5 mm²-kabeln.
  • Regler för kortslutningsskydd bygger på att föregående skydd även skyddar den klenare kabeln.
    - Standarden anger allmänt max 32 A säkring som kortslutningsskydd av 2.5 mm².
    - Sedan beror det på som matande ände 63 A är en smältsäkring, dvärg eller effektbrytare. En 63 A smältsäkring begränsar genomsläppt energi tillräckligt, kanske även effektbrytare, inte dvärg.
    - Och så beror det på kortslutningsströmmen.
  • Att helt utelämna kortslutningsskyddet (eller placera det senare) tror jag som Johan, det är öht inte tillämpbart här. Kanske om man lägger kabeln i stålrör...och att det finns inbyggda skydd i laddaren.
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
Fast jag tycker det saknas lite info? Laddare/uttag skrivs det om men om laddarna är fast inkopplade och inget annat kan kopplas in kanske det blir annorlunda? Känns lite som att en del svarar ungefär som att det kan kopplas in annan strömkrävande utrustning. Så hur är laddarna inkopplad och finns det möjlighet att få ut ström på annat sätt?
 
T Tobbe Petterson skrev:
i vilka föreskrifter kan man läsa om detta?
Ingen föreskrift, föreskrifter pekar idag på svensk standard och i detta fall SS4364000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.