Hej, håppas att det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig. Köpte en induktionshäll på internet till en studentlägenhet som jag tänkte hyra ut, men i kabeln finns bara två sladdar, nämligen bara blå och brun. Voltage på den är 220-240 V. Kan noll om el men ändå misstänker jag att det kanske borde finnas en till slad (jord ). Har försökt att läsa på olika forum på nätet men blir bara mer förvirrad. Jad har två olika eluttag bakom element där hällen ska sitta, kan välja vilken som, en är trefas vilken jag tänkte inte använda och den andra är bara någon enkel utag som är jordad.. Elektriker kommer först om 2 veckor så om det är livsfarligt att installera den hinner jag köpa en ny.
Oerhört tacksam om jag får svar.
Svart induktionshäll med två kokzoner och touch-kontroller, utan synbar elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkabel med en brun och en blå tråd ur en induktionshäll utan jordningskabel.
Skapa konto

B
Välkommen till forumet!

Vad är det fabrikat modell? Vad säger bruksanvisningen om anslutning?

Hej tack för svar.
Oceanic är märket, köpte på CDON,

S Selmic skrev:
Hej tack för svar.
Oceanic är märket, köpte på CDON,
Instruktionsboken på många språk utom svenska

B BSOD skrev:
Välkommen till forumet!

Vad är det fabrikat modell? Vad säger bruksanvisningen om anslutning?
Bild på en instruktionsbokssida med diagram för elanslutning av en häll med märkningarna "N" för blå tråd och "L" för brun tråd samt spänningsangivelsen 220-240V.
Skapa konto
Det ända som kag hittar i instruktionsboken.

blackarrow blackarrow skrev:
Då måste dem väl vara dubbelisolerad. Finns det en dubbel fyrkant och CE märke på hällen?

Denna? Fransk?
[länk]
Du menar på den här?

S Selmic skrev:
Du menar på den här?
Etikett från Oceanic med tekniska specifikationer som serienummer och spänning, fäst på en elektrisk enhets metallhölje.
Skapa konto

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
D
Dubbelfyrkanten där talar om att allt är i sin ordning. Koppla lugnt in din spis.

Tänk på att den bör anslutas fast, inte med stickpropp.

Den där borde anmälas till elsäkerhetsverket. Elmaterial som säljs i Sverige måste ha svensk bruksanvisning, enl. föreskrifterna.

• Gilla
Selmic
  • Laddar…
Men den är som sagt helt ok att koppla in. Den drar lite drygt 16A så den är troligen inte lämplig att koppla in på ditt eluttag. Det är troligen bara säkrat 10A. Det kan fungera ändå under kortare stunder.

• Gilla
Selmic
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.