Vi bor i ett tvåfamiljshus som vi äger ihop med den andra familjen som bor här. Huset har två elabonnemang och två elcentraler i källaren. Källaren (med värmepump och tvättstuga) och gemensamma utrymmen går på elcentralen som hör till den andra familjen. Vi betalar all el ihop men har helt olika elabonnemang. Vi har bundet på ett lågt pris medan de har rörligt.
Nu funderar vi på om det skulle gå att få till en switch för källaren och de gemensamma utrymmena så att de kan gå på det abonnemang som för tillfället har lägst kostnad (att manuellt switcha över skulle vara helt ok). Vad tror ni, går det att göra? Hur gör man?

Det är nog inte helt enkelt att hitta en elektriker som vill göra det då det är lite tvivelaktigt då det gäller praxis inom elinstallationer.
Men rent tekniskt är det enkelt att ordna med en rejäl brytare eller en trefaskontakt och två trefasuttag eller 2 kontaktorer.

Sen gäller det också så att det aldrig kan bli att den ena centralen matar den andra centralen.
Med andra ord så måste matningen slås ifrån innan den andra matningen kan slås till.

Det kommer alltså bli ett litet spänningsavbrott när matningen växlas.

Den där växlingen är att betrakta som reservkraftsomkoppling.

R
J Judit_S skrev:
Vi bor i ett tvåfamiljshus som vi äger ihop med den andra familjen som bor här. Huset har två elabonnemang och två elcentraler i källaren. Källaren (med värmepump och tvättstuga) och gemensamma utrymmen går på elcentralen som hör till den andra familjen. Vi betalar all el ihop men har helt olika elabonnemang. Vi har bundet på ett lågt pris medan de har rörligt.
Nu funderar vi på om det skulle gå att få till en switch för källaren och de gemensamma utrymmena så att de kan gå på det abonnemang som för tillfället har lägst kostnad (att manuellt switcha över skulle vara helt ok). Vad tror ni, går det att göra? Hur gör man?
Har ni så stora huvudsäkringar att ni kan koppla på ett hushåll till på dem? Då känns det som ni gör den största besparingen genom att byta till mindre storlek.

Be elektrikern att sätta upp ett trefas-uttag vid varje elcentral. Anslut sedan tvättstugan och värmepumpen via en byggcentral. Nu kan man enkelt byta mellan de 2 olika elmätarna. Man får ju sedan se till att byta när allt är avstängt.

Man följer nog inte tillverkarens instruktioner men det kommer nog fungera lika bra. Man får ombesörja säkerheten själv så gott det går. Typ låsta utrymmen etc.

Fasta installationer som inte är apparater är lite mer tveksamt om man skall koppla via en byggcentral. Men de borde inte förbruka så nämnvärt mycket med el. Värmepump, tvättmaskin och torktumlare är nog det man vill kunna flytta mellan som ger bäst effekt.

Omkopplingen måste som sags ske med en reservkraftsomkopplare eller genom att flytta en kabel från ett uttag till ett annat.

Reservkraftsomkopplare är lite speciella på så sätt att de rent fysiskt aldrig kan koppla ihop de två matningarna oavsett vilket fel som uppstår. Lösningar med vanliga brytare eller kontaktorer ger inte den säkerheten. Brytare kan svetsa ihop, så de inte bryter, även om manöverspaken verkar fungera. Det får under inga omständigheter finnas ens en teoretisk möjlighet för ett sådant fel i en sådan här installation.

• Älska
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Jag har också tänkt på detta. Bor dock i eget hus och delar inget abonnemang.
Men i teorin så skall det fungera.

Jag tänker mig att jag skaffar en till anläggning (tex för uthyrning av lägenhet etc) kostar ca 2000kr/år.
Jag har ett abonnemang med tim-pris och ett abonnemang med bundet el.
Beroende på kostnad så switchar jag från den ena inkommande mätaren till den andra. Typ att från kl 20-07 så går den på tim-pris, övrig tid på bundet elpris (detta kan jag lätt automatisera).

Jag har samma matning in till huset och bör således bara behöva två kontaktorer som switchar inkommande ström. Ser ingen anledning till att detta inte skulle fungera, eller vara olagligt?

Vet man om att elpriserna kommer vara fortsatt höga så bör detta finnas lönsamhet i detta?

M MöIIer skrev:
Jag har samma matning in till huset och bör således bara behöva två kontaktorer som switchar inkommande ström. Ser ingen anledning till att detta inte skulle fungera, eller vara olagligt?
Det kvittar om det är en inkommande kabel eller två inkommande kablar, elmätaren kan bakmatas om det blir fel i kontaktorerna.

Så även detta ska ses som ”reservkraftsmatning”.

Är det inte en märklig utveckling när det kan vara billigare att ha två elabonnemang än ett?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Ja, är det billigare då?

Om normalläget är att detta är två fastigheter med varsitt abonnemang, så måste det ju handla om någon sorts otillåten elavledning om man efter eget tycke bakmatar den ena fastigheten från den andra. Det borde inte vara någon skillnad mot att göra det mellan två fristående villor och där är det ju rätt självklart att det är olagligt.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Det borde inte vara någon skillnad mot att göra det mellan två fristående villor och där är det ju rätt självklart att det är olagligt.
Man har lättat upp reglerna om överföring mellan fastigheter. Vet i och för sig inte exakt vad det innebär.
Men i fallet med ett tvåfamiljshus finns det väl inga begränsningar? Man kan ju ha ett gemensamt abonnemang om man vill.

Inte för att jag tror att ett vanligt hushåll skulle kunna tjäna på att ha dubbla abonnemang. Den fasta kostnaden är ju ganska stor. Dubbla abonnemang är dessutom sällan ett alternativ.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man har lättat upp reglerna om överföring mellan fastigheter. Vet i och för sig inte exakt vad det innebär.
Min tolkning var att det främst var för att underlätta gemensamma produktionsanläggningar.

C cpalm skrev:
Det man har ändrat är att en elproduktionsanläggning får överföra el mellan närliggande fastigheter. Det är dels för att grannar ska kunna gå ihop och dela på en anläggning och dels för att man t ex ska kunna ställa solceller på åkern bredvid huset som är en egen fastighet.
Man har inte ändrat reglerna för hur man får överföra den 'köpta' elen...

E elmont skrev:
Ja, är det billigare då?
Det får man väl räkna på... Problemet just nu är kanske att det är svårt att hitta ett bundet avtal med lågt pris, men har man sån tur att man sitter på ett sånt med lång bindningstid så borde det inte vara några problem att spara in kostnaderna för ett extra abonnemang om man växlar automatiskt mellan dom så fort det rörliga blir dyrare än det fasta.
Problemet är väl, som sagt var, reglerna om nätkoncession och att man får ett antal korta strömavbrott varje dag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.