Hej,

Har en fråga om regler kring förbidragning/skarvning vid strömbrytare.

Situationen är ett en väggdosa med strömbrytare till taklampa lodrätt under, och under det ett eluttag (se bild). Skyddsjord och nolla passerar ju enbart brytaren, men min fråga är om jag enligt reglerna måste dra dubbel brun ledare från dosan (varav en då passerar brytaren till uttaget) eller om jag kan skarva ledaren på brytaren emedan jord + nolla passerar obrutna? Illustrerat alternativen i bilden nedan.

OBS - Jag har kommit överens med behörig elektriker att spåra, fräsa dosor och fördra ledare för honom att senare göra samtliga ihopkopplingar.

Tacksam för svar!

• Elektrisk schemaillustration med två alternativ för kabeldragning och anslutning av strömbrytare och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kunde inte din elektriker ge besked om detta?
Fråga denne så får du besked
Har denne berättat för dig hur rören ska dras mellan dosorna eller kommer du att fråga detta nästa gång?
Ta upp alltmed den som ska koppla in det så slipper du problem ;)

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Går fint att skarva på en x-plint på brytaren eller med en toppklämma elr liknande, så svaret på din fråga är ja, du kan skarva i brytaren.

Alternativ 3 - skarva och förgrena fasledaren med en Wago 221 bakom strömbrytaren.

Man drar aldrig dubbla ledare med samma funktion i samma ledning, utan man grenar av där det behöver grenas av.

Man kan använda strömbrytaren som kopplingsplint för att skarva fasledaren vidare till uttaget under. Men jag ser det som god praxis att istället skarva fasledaren med en Wago så att strömbrytaren endast har de trådar som den själv behöver. I tidigare föreskrifter fanns förbud mot en sådan skarv på strömbrytaren. Den främsta anledningen är att byte av strömbrytare inte är behörighetskrävande så man bör undvika att komplicera det hela där. Strömbrytarens terminaler kan dessutom vara olämpliga för att skarva vidare till något som potentiellt kan dra mycket ström.

• Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Varför i hela friden skulle alternativ 1 vara ett problem?

Tack för snabba och bra svar!

@Uffe A Han har lite ont om tid så vill undvika skicka för många frågor, det som går att reda ut annan väg = bra! :) Han kommer även kontrollera igenom dragningarna innan spårningen putsas igen, så finns möjlighet att korrigera då om han vill ändra något. Rördragningen/spårningen har vi redan planerat gemensamt.

@Staffans2000 Tyckte inte själv med "ingenjörshjärnan" att alt. 1 skulle vara något problem, men regler kan ju vara av andra skäl (som ex. det som @Bo.Siltberg skrev om). Hade också för mig att jag läst om förbud att skarva på brytaren. Och kopplingen gör ju som sagt elektrikern, så om det blir Wago eller på x-plint får han bestämma, för mig är det mest hur många ledare som ska dras in

Det finns ingen X-plint involverad i den kopplingen oavsett. Man skarvar i så fall på brytarens ”fas-plint”
Brytarens plintar ska klara gruppens avsäkring.

• Gilla
Snickare_Oskar
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen X-plint involverad i den kopplingen oavsett. Man skarvar i så fall på brytarens ”fas-plint”
Brytarens plintar ska klara gruppens avsäkring.
Måste nog lägga in en opponering där, har personligen råkat ut för ”trådsläpp” både i brytare och eluttag när jag lagt dubbelt på fasplinten på strömbrytaren (även om det finns dubbla ingångar) och när det lagts dubbelt i eluttaget vid vidarekoppling. Om det beror på mig eller om plinten inte är helt hundra låter jag vara osagt. Sedan dess plintar jag alltid av bakom strömbrytare /eluttag med Wago och drar sedan fram endast 1 tråd till respektive plint.

nolla och jord får ju gå oskarvat med varsin slinga igenom brytaren och ner till eluttaget.

Redigerat:
S Snickare_Oskar skrev:
@Staffans2000 Tyckte inte själv med "ingenjörshjärnan" att alt. 1 skulle vara något problem, men regler kan ju vara av andra skäl (som ex. det som @Bo.Siltberg skrev om). Hade också för mig att jag läst om förbud att skarva på brytaren. Och kopplingen gör ju som sagt elektrikern, så om det blir Wago eller på x-plint får han bestämma, för mig är det mest hur många ledare som ska dras in
Wago bakom

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.