1 101 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Kontrollampa trefas
Jag har tänkt installera en kontrollampa som komplement till den som sitter i brytaren för en trefasgrupp med fem trådar. Min gissning som glad amatör är att jag helt sonika kan koppla denna lampa (som blir en låg last på ett par watt) mot ena fasen och nollan. Det finns ett jordbleck i "armaturen" men själva höljet är av plast och sockeln är E14.
Hur hade du kopplat denna?
Syftet med lampan är att inte glömma påslagen utrustning (i det här fallet en kompressor) när jag lämnar lokalen.
Jag vet att det är ett behörighetskrävande ingrepp, men för er som tycker det är viktigt att poängtera detta ändå, varsågoda!

Hur hade du kopplat denna?
Syftet med lampan är att inte glömma påslagen utrustning (i det här fallet en kompressor) när jag lämnar lokalen.
Jag vet att det är ett behörighetskrävande ingrepp, men för er som tycker det är viktigt att poängtera detta ändå, varsågoda!
Medlem
· Blekinge
· 12 218 inlägg
Det finns billiga trefasbrytare med kontrollampa att köpa för ett par hundralappar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Koppla mellan nollan och en av utgående (på brutna sidan av brytare) faserna.
En kompressor behöver normalt inte nolla, så är nollan inkopplad i elcentralen?
Är kompressorn fast inkopplad eller finns det något uttag på vägen?
Protte
En kompressor behöver normalt inte nolla, så är nollan inkopplad i elcentralen?
Är kompressorn fast inkopplad eller finns det något uttag på vägen?
Protte
Finns som sagt en kontrollampa i brytaren, men jag vill ha ett komplement till den lampan så att det syns tydligare. Har varit med om att jag missar den lilla lampan nämligen.
Kompressorn är ansluten med handske och jag är rätt säker på att det går en nolla i ledningen som är ansluten. Annars borde väl inte kontrollampan i brytaren fungera? Men jag kollar det.
Tack för svaret, det var som jag misstänkte, men tänkte att det är säkrast att fråga.
Kompressorn är ansluten med handske och jag är rätt säker på att det går en nolla i ledningen som är ansluten. Annars borde väl inte kontrollampan i brytaren fungera? Men jag kollar det.
Tack för svaret, det var som jag misstänkte, men tänkte att det är säkrast att fråga.
I trefasbrytare så brukar det vara en 400 volt glimlampa som kan kopplas mellan två faser. Den kan användas till både 400 och 230 volt, den lyser bara lite svagare av 230. Så det behöver inte nödvändigtvis finnas en nolla i brytaren.
Klicka här för att svara