Då vi hade en sommarstuga på tomten med ett vilande elabbonemang så behövde vi ingen byggel utan kunde koppla in vanlig direkt. Vår elektriker sa då att vi skulle säga till elbolaget att vi skulle ha 20 ampere under byggtiden och så skulle vi byta till 16 sedan. Men på elbolaget så säger dom att 20 är det normala till en villa och att 16 mest gäller bostadsrätter.
Så nu tänkte jag att någon här kanske kan säga vad det normala är. Vi har varken ett lågenergihus eller swimingpool inomhus så våra behov är väl vad som kan klassas som standard.
Så nu tänkte jag att någon här kanske kan säga vad det normala är. Vi har varken ett lågenergihus eller swimingpool inomhus så våra behov är väl vad som kan klassas som standard.
20 är nog vanligast, beror ju på hur mycket förbrukare du har, uppvärmningssystem osv.. Vissa kan klara sig med 16, men då får man nog leva med att byta säkringar då och då.
Gruppsäkringar till vissa grupper är ju 16 eller större så jag hade kört med 20 A till att börja med, vad är det för skillnad i pris, en tusing/år?
Handlar det om en sommarstuga räcker det säkert med 16, ni kan testa med det om ni vill och uppgradera i framtiden.
Gruppsäkringar till vissa grupper är ju 16 eller större så jag hade kört med 20 A till att börja med, vad är det för skillnad i pris, en tusing/år?
Handlar det om en sommarstuga räcker det säkert med 16, ni kan testa med det om ni vill och uppgradera i framtiden.
16A skulle jag vilja säga är det normala om man inte har direktverkande el som uppvärmning eller bakar pizza hela dagarna...
Så läste jag första svaret och tänkte att jaha, då stannar vi kvar på 20, men så kom nästa med 16 så då är jag ju lika osäker fortfarande 
Men jag känner inte för att springa och byta säkringar, avskyr när proppar går så 20 är nog det bästa.
Men jag känner inte för att springa och byta säkringar, avskyr när proppar går så 20 är nog det bästa.
Medlem
· Skåne
· 45 inlägg
Yepp - snåla inte om du ligger på gränsen,men kolla ändå vad det kostar att säkra upp en storlek. Vi har lite kontor i ena änden och jag säkrade upp från 35 till 50 för att vara säker..... Det kostade mig en tusenlapp i månaden bara i fast avgift. Hoppsan...
16A är den normala "småförbrukar"-tariffen iaf häromkring. Förutsätter ju förstås uppvärming med ved, olja, pellets etc. Och vi (2 vuxna + 2 inte fullt så vuxna) har då aldrig haft problem med huvudsäkringar som går.
Redigerat:
Jag var nyss i ett hus (stort gammalt hus. 2vån + källare.. minst 200m²) där de har 16A som huvudsäkring!
De har en bergvärmepump som uppvärmning. Jag frågade om de verkligen gick med 16A och de sa att de aldrig haft några problem...
Måste förmodligen vara nåt "fel" på de säkringarna.. Förra ägaren som fuskat, bytt tråd i säkringen eller nåt sånt?
De har en bergvärmepump som uppvärmning. Jag frågade om de verkligen gick med 16A och de sa att de aldrig haft några problem...
Måste förmodligen vara nåt "fel" på de säkringarna.. Förra ägaren som fuskat, bytt tråd i säkringen eller nåt sånt?
Stod det 16A på dom? annars funkar det bra med nagellack i valfri färgRrrrr skrev:Jag var nyss i ett hus (stort gammalt hus. 2vån + källare.. minst 200m²) där de har 16A som huvudsäkring!
De har en bergvärmepump som uppvärmning. Jag frågade om de verkligen gick med 16A och de sa att de aldrig haft några problem...
Måste förmodligen vara nåt "fel" på de säkringarna.. Förra ägaren som fuskat, bytt tråd i säkringen eller nåt sånt?
Rrrrr skrev:Jag var nyss i ett hus (stort gammalt hus. 2vån + källare.. minst 200m²) där de har 16A som huvudsäkring!
De har en bergvärmepump som uppvärmning. Jag frågade om de verkligen gick med 16A och de sa att de aldrig haft några problem...
Måste förmodligen vara nåt "fel" på de säkringarna.. Förra ägaren som fuskat, bytt tråd i säkringen eller nåt sånt?[/QU![]()
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vi har 16 A (eldar med ved) vilket fungerar utmärkt, även på vintern med (dubbla) motorvärmare och stödvärme i form av några elradiatorer är igång, tillsammans med VVB, TM, TT och normal använding av spisen etc.
