Har en tvättmaskin som går på egen automatsäkring, AEG C16 (16A). Den har tre faser (men endast en är inkopplad.)
Häromdagen slog huvudsäkringen ifrån när tvättmaskinen var igång. Så fort jag slår på tvättmaskinssäkringen går huvudsäkringen (efter ett par sekunder). Allt annat fungerar fint.
Då tvättmaskinen inte ens är på, hoppas jag lite på att bara behöva byta ut säkringen. Låter det rimligt, eller har ni som kan sånt här andra åsikter?
Häromdagen slog huvudsäkringen ifrån när tvättmaskinen var igång. Så fort jag slår på tvättmaskinssäkringen går huvudsäkringen (efter ett par sekunder). Allt annat fungerar fint.
Då tvättmaskinen inte ens är på, hoppas jag lite på att bara behöva byta ut säkringen. Låter det rimligt, eller har ni som kan sånt här andra åsikter?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
S Skolg4 skrev:Har en tvättmaskin som går på egen automatsäkring, AEG C16 (16A). Den har tre faser (men endast en är inkopplad.)
Häromdagen slog huvudsäkringen ifrån när tvättmaskinen var igång. Så fort jag slår på tvättmaskinssäkringen går huvudsäkringen (efter ett par sekunder). Allt annat fungerar fint.
Då tvättmaskinen inte ens är på, hoppas jag lite på att bara behöva byta ut säkringen. Låter det rimligt, eller har ni som kan sånt här andra åsikter?
My ket möjligt. Här är bild på båda "överordnade" brytare i skåpet. Blå pil visar den som ger upp.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det är en jordfelsbrytare (JFB). Den är visserligen gammal men det är troligare att du har ett läckage i tvättmaskinen. Det är ganska vanligt att värmeelementen förr eller senare börjar läcka ström. Men du skriver att TM inte ens är på. Vad händer då om du drar ur stickproppen, om den har en sådan? Det kan ju vara fel i den fasta installationen men det är mer osannolikt, men kanske troligt ifall denna grupp till TM matar fler saker än endast TM?
Klicka här för att svara



