Har en tvättmaskin som går på egen automatsäkring, AEG C16 (16A). Den har tre faser (men endast en är inkopplad.)
Häromdagen slog huvudsäkringen ifrån när tvättmaskinen var igång. Så fort jag slår på tvättmaskinssäkringen går huvudsäkringen (efter ett par sekunder). Allt annat fungerar fint.
Då tvättmaskinen inte ens är på, hoppas jag lite på att bara behöva byta ut säkringen. Låter det rimligt, eller har ni som kan sånt här andra åsikter?

• Gilla
udihow
  • Laddar…
Jag tror du behöver visa oss vad du menar med huvudsäkring. Kan det vara en jordfelsbrytare du menar?
En Hager jordfelsbrytare monterad på DIN-skena med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordfelsbrytare av märket AEG med specifikationer 40A 4P och 30mA synlig i ett elskåp.
Skapa konto

S Skolg4 skrev:
Har en tvättmaskin som går på egen automatsäkring, AEG C16 (16A). Den har tre faser (men endast en är inkopplad.)
Häromdagen slog huvudsäkringen ifrån när tvättmaskinen var igång. Så fort jag slår på tvättmaskinssäkringen går huvudsäkringen (efter ett par sekunder). Allt annat fungerar fint.
Då tvättmaskinen inte ens är på, hoppas jag lite på att bara behöva byta ut säkringen. Låter det rimligt, eller har ni som kan sånt här andra åsikter?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror du behöver visa oss vad du menar med huvudsäkring. Kan det vara en jordfelsbrytare du menar?
[bild]
[bild]
My ket möjligt. Här är bild på båda "överordnade" brytare i skåpet. Blå pil visar den som ger upp.

• Elcentral med två kretsavbrytare, den högra markerad med en blå pil som indikerar problem.
    Skapa konto
Det är en jordfelsbrytare (JFB). Den är visserligen gammal men det är troligare att du har ett läckage i tvättmaskinen. Det är ganska vanligt att värmeelementen förr eller senare börjar läcka ström. Men du skriver att TM inte ens är på. Vad händer då om du drar ur stickproppen, om den har en sådan? Det kan ju vara fel i den fasta installationen men det är mer osannolikt, men kanske troligt ifall denna grupp till TM matar fler saker än endast TM?

Står i badrum, så ingen stickpropp. Enda anslutna apparat (ingen armatur eller annat till denna grupp), så då lutar det nog mot TM i alla fall.
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.