111 682 läst ·
149 svar
112k läst
149 svar
Vilken ampere har man normalt till hus?
Jag ska nog både pudla och dra en skämskudde över mig!Mikael_L skrev:
Vad ser jag idag att elektrikerna som huserar i samma teknikrum som mig har lämnat på golvet?
Detta tar jag som ett 100procentigt bevis på att 40A inte alls är någon direkt ovanlig säkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är ovanlig. Som du först skrev, de flesta väljer 35 eller 50A. Tumregelmässigt känner nog de flesta att 10mm2=32A och 16mm2=50A.Mikael_L skrev:
Nåja, om IFÖ har den i konsumentförpackning i 40A så skulle inte jag kalla den "ovanlig" eller "en sällsynt fågel", som jag själv skrev.
Jag kommer framöver inte påstå att den är ovanlig. Det betyder ju iofs inte att den är vanlig heller ...
35 och 50A är nog lite mer standard... men 40A finns ju tydligen lätt tillgänglig från IFÖ.
Jag kommer framöver inte påstå att den är ovanlig. Det betyder ju iofs inte att den är vanlig heller ...
35 och 50A är nog lite mer standard... men 40A finns ju tydligen lätt tillgänglig från IFÖ.
En ansluten villa i Sverige antas som minst ha 16A 3-fas och som max 25A 3-fas med gänga II. Om vi räknar ut effekten så får vi då 16*400*V3 = 11kW och med 25A får vi 17.3kW.
Om vi då tar USA och antar att man som minst har 100A 2-fas (120V) så får vi 100*2*120 = 24kW. Med en 200A servis så får man då 48kW.
Så ja man får mer i USA men så var det något med 80% som jag inte riktigt hängde med på. Om man har 25A i Sverige så är man inte så långt borta från 100A motsvarigheten i USA. Man verkar behöva 4-2AGW(typ 25-35mm2) som servis i USA och i Sverige 6mm2 (fast 10mm2 är det som installeras).
Så visst får vi mindre kapacitet men vad skulle man kunna göra extra som man inte kan göra nu?
Om vi då tar USA och antar att man som minst har 100A 2-fas (120V) så får vi 100*2*120 = 24kW. Med en 200A servis så får man då 48kW.
Så ja man får mer i USA men så var det något med 80% som jag inte riktigt hängde med på. Om man har 25A i Sverige så är man inte så långt borta från 100A motsvarigheten i USA. Man verkar behöva 4-2AGW(typ 25-35mm2) som servis i USA och i Sverige 6mm2 (fast 10mm2 är det som installeras).
Så visst får vi mindre kapacitet men vad skulle man kunna göra extra som man inte kan göra nu?
Du får se om du hittar 32 A också det är nog ungefär lika vanligt eller ovanligt och givetvis 13 A. De invanda 35 A är lite av en svensk sjuka som inte matchar R10 i det fallet som sig bör.Mikael_L skrev:
Nåja, om IFÖ har den i konsumentförpackning i 40A så skulle inte jag kalla den "ovanlig" eller "en sällsynt fågel", som jag själv skrev.
Konsumentförpackning? Du köper väl samma sorts förpackning hos elgrossn, eller hur?Mikael_L skrev:
Udda fågel, men det är en storlek likt 13A, den är lite udda…men upptill var och en att definiera ”udda”.
Jag menar bara att det inte var någon märkligt förpackning i brun papp med en liten vit etikett med kryptisk text på tyska. Då hade det ju kunnat vara en säkring som var svår att hitta, typ beställningsvara.
Själv trodde jag tills nyss att 40A DIII inte fanns lätt tillgänglig. Men visst, jag hittar den naturligtvis hur lätt som helst på Elektroskandia, det är bara att åka in och hämta hur många jag vill.
Jag vet inte riktigt varför jag har trott att 40A var ovanlig, kanske för att jag inte råkat på det bara. Men det är ju många säkringsstorlekar jag inte råkat på speciellt mycket ...

Själv trodde jag tills nyss att 40A DIII inte fanns lätt tillgänglig. Men visst, jag hittar den naturligtvis hur lätt som helst på Elektroskandia, det är bara att åka in och hämta hur många jag vill.
Jag vet inte riktigt varför jag har trott att 40A var ovanlig, kanske för att jag inte råkat på det bara. Men det är ju många säkringsstorlekar jag inte råkat på speciellt mycket ...
Men nog är 40 A rätt ovanliga, jag tror att jag (trots min respektingivande ålder i yrket) ALDRIG använt en 40 A.Mikael_L skrev:
Jag menar bara att det inte var någon märkligt förpackning i brun papp med en liten vit etikett med kryptisk text på tyska. Då hade det ju kunnat vara en säkring som var svår att hitta, typ beställningsvara.
Jag vet inte riktigt varför jag har trott att 40A var ovanlig, kanske för att jag inte råkat på det bara. Men det är ju många säkringsstorlekar jag inte råkat på speciellt mycket ...![]()
![]()
![]()
Så, nu när ni konstaterat att det finns säkringar, kablar och hela faderullan som fixar jättemånga ampere, kan vi reflektera över VEM som vill ha detta i en vanlig villa? Inte undantagen som bekräftar regeln utan medelsvensson som har 1,8 barn, vit volvo och hund.
Det lät tidigare som att det enda skälet till att vi inte har det är att vi är så mjäkiga och inte kan ställa krav. Jag föreslår istället att det är en tjänst väldigt få behöver och ännu färre vill ha.
Det lät tidigare som att det enda skälet till att vi inte har det är att vi är så mjäkiga och inte kan ställa krav. Jag föreslår istället att det är en tjänst väldigt få behöver och ännu färre vill ha.
Exakt, hur många är det som idag har 25A i huvudsäkring och som är begränsade i sin elanvändning?
Vi har 16A och klarar oss utan problem, tror inte någon huvudsäkring har löst ut under normal användning under de snart 15 år vi har bott i villan. Tror att jag har behövt byta en huvudsäkring en enda gång å det var när motorskyddet till tryckluftkompressorn (3-fas) strulade.
Vi har 16A och klarar oss utan problem, tror inte någon huvudsäkring har löst ut under normal användning under de snart 15 år vi har bott i villan. Tror att jag har behövt byta en huvudsäkring en enda gång å det var när motorskyddet till tryckluftkompressorn (3-fas) strulade.
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Här går säkringarna titt som tätt. Lite olika fas. Det är inte så konstigt om man räknar på det. Värmepumpen drar några ampere på varje fas. Ena bilen drar 6A på alla faser och den andra 10A på en fas. Det är inte alltid det hinner ladda färdigt till morgonen ändå. Slår man på någon mer apparat som tvättmaskinen, diskmaskinen, torktumlaren, vattenkokare eller spisen så blir det mycket ström på någon av faserna. Dessa är det kanske inte tänkt att man ska använda samtidigt, men det blir lätt att man inte tänker efter vad som redan är igång när man sätter på spisen.Demmpa skrev:
Exakt, hur många är det som idag har 25A i huvudsäkring och som är begränsade i sin elanvändning?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden