L Lilleplutt skrev:
Vad kan en effektvakt för att kapa toppar vid EL-förbrukning i villa kosta att köpa och att installer - på ett ungefär?
Vad ska den styra
 
Kapa effekttoppar vid eluttag i huset och når uttaget blir stort styr den bort värmen
I Gbg beräknas dim uttag genom att ta snittet på de 3 högsta topparna
Jag vill därför kapa topparna !
EL inte min grej men i princip önskar jag ovan !
 
En effektvakt kopplar man in för att stänga av en stor förbrukare, t ex värmepanna eller varmvattenberedare, när man drar för mycket ström. Du kan inte koppla in en effektvakt som stryper lite godtyckligt här och där...

Vad har du för uppvärmning?
 
Visst det förstår jag, det är uppvärmningen som
får stängas

Jag har Bergvärme IVT Geo 512 nåt
Tänkte ev att funktionen fanns men det har jag inte sett.
 
Ok. Till den finns det en effektvakt som sätts i elcentralen och ansluts till värmepumpen via Canbus. Kolla med den som levererade värmepumpen.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Tack - ska höra med de
 
Är det skillnad på effektvakt generellt ä IVTs
Pratade med en elektriker kring jul som väckte idéen pga elpriser och jag sa då att han kunde fixa en vakt och installera ….
Vad kan skillnaden bli?
Ska dock kolla IVT
 
En 'generisk' effektvakt bryter strömmen bryskt. Det kan vara dåligt om man har en modern datorstyrd värmepump.
Den effektvakt som finns som tillbehör till pumpen kommunicerar kontunierligt med värmepumpens dator och säger åt den att dra ner lagom mycket på effekten
 
Ok låter vettigt
Tack
 
L Lilleplutt skrev:
Ok låter vettigt
Tack
En effektvakt kan inte styra en viss effekt i från VP. Det måste sitta en på utsidan. Finns ingen anslutning i VP för en sådan. Nyare VP har det. Den bryter max för huvudsäkringarna , tex om dom är på 20 amp och det blir ett totalt uttag på 25 amp så kopplar en vakt ner så att det inte blir mer än 20 amp ( inställes i vakten ). Så i ditt fall så är det lite överkurs att sätta en vakt. Ska det vara en så måste den nog vara med 3 steg i och kopplas in på plinten i VP där effekten ändras , är inte helt enkelt. att göra och tar tid. Sidan 64 i manualen så visas det med omkoppling av total effekt som får gå in.
 
Tack kikar i manualen.
Har pratat med de som installerade VP. Han ska stämma av vad VP har för möjligheter.

När den elektriker som hjälper mig lite annat nämnde att många på grund av El priser mm satt in effektvakter så nämnde han just detta som du skriver med säkringen.
Trist att inte kunna tekniken själv men man lär sig !
Tack
 
J jonaserik skrev:
En effektvakt kan inte styra en viss effekt i från VP. Det måste sitta en på utsidan. Finns ingen anslutning i VP för en sådan. Nyare VP har det. Den bryter max för huvudsäkringarna , tex om dom är på 20 amp och det blir ett totalt uttag på 25 amp så kopplar en vakt ner så att det inte blir mer än 20 amp ( inställes i vakten ). Så i ditt fall så är det lite överkurs att sätta en vakt. Ska det vara en så måste den nog vara med 3 steg i och kopplas in på plinten i VP där effekten ändras , är inte helt enkelt. att göra och tar tid. Sidan 64 i manualen så visas det med omkoppling av total effekt som får gå in.
Det du skriver stämmer för äldre primitivare värmepumpar. IVT's effektvakt pratar med värmepumpen via Canbus och värmepumpens dator kan i sin tur både sänka kompressorfrekvensen och koppla ur tillskott på just den fas som är överbelastad.
Det man kopplar in i värmepumpen är en 4-ledars kommunikationskabel.
 
useless useless skrev:
Det du skriver stämmer för äldre primitivare värmepumpar. IVT's effektvakt pratar med värmepumpen via Canbus och värmepumpens dator kan i sin tur både sänka kompressorfrekvensen och koppla ur tillskott på just den fas som är överbelastad.
Det man kopplar in i värmepumpen är en 4-ledars kommunikationskabel.
NU är det så att den VP som TS har är en dum en med patronen. det finns bara 2 kontaktorer och dom går in i två steg och kan inte varieras , utan är bara 2 steg, med den effekt som är inkopplad via plinten . Så att komma med något om Canbus är helt fel och fungerar inte i det här fallet. Möjligtvis för dom VP som görs i dag.
 
Ok
Är det detta som du säger är besvärligt å kostsamt eller är det lönt att göra.
Jag kan pga hyresgäster inte styra tvätt tork disk mm och då kan dessa aktiviteter tillsammans med kyla utomhus skapa de topputtag som bestämmer vad som kommer på räkning från Gbg energi.
Jag vill alltså kapa dessa så att det normala är dimensionerande.
Liten bakgrund …, kanske annat som går att påverka. Typ hur snabbt el tillskott får gå in mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.