useless useless skrev:
och att man får ett antal korta strömavbrott varje dag..
För att skydda elektroniken så bör man ha en stor trefasUPS.
 
Ja, men då börjar det bli dyrt...
 
Det behöver inte bli så avancerat och man behöver inte heller bryta någon ström. Att en elmätare skulle bakmatas bör inte vara möjligt, finns ingen last på ”andra sidan”. Pris för ett extra abonnemang är ju såklart en nackdel, men ser ändå att det finns pengar att tjäna här. Beror såklart på flera faktorer som förbrukning, pris på bundet elavtal och tim priset.
 
Jo, det är möjligt att den elmätare som inte används för tillfället bakmatas via den trasiga kontaktorn.
Handritad skiss över en kontaktoranslutning med beteckningar "kontaktor1", "kontaktor2", "mätare1", och "mätare2".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förstår inte hur detta med bakmatning skulle kunna ske om det inte finns någon last där.
Skall man sedan ta hänsyn till att en kontaktor kan gå sönder, och därmed utesluta att använda denna lösning? Isf kan man ju lägga ner alla styrda maskiner
 
Om kopplingen bara ser ut såhär är det ju inte riktigt ett problem men om det är 2st olika servisledningar blir det ju givetvis farligt där servisen kommer ifrån.
 
C
M MöIIer skrev:
Förstår inte hur detta med bakmatning skulle kunna ske om det inte finns någon last där.
Det handlar väl inte nödvändigtvis om att det flyter någon ström, utan snarare att elmätaren är spänningssatt på förbrukarsidan. Tänk t.ex. en installatör som skall byta elmätare. Det är å andra sidan vardagsmat numera med solanläggningar.

Annars skulle det kanske vara ytterligare en potential att tjäna på detta - att sälja el från en handlare till en annan? :rofl:
 
M MöIIer skrev:
Förstår inte hur detta med bakmatning skulle kunna ske om det inte finns någon last där.
Skall man sedan ta hänsyn till att en kontaktor kan gå sönder, och därmed utesluta att använda denna lösning? Isf kan man ju lägga ner alla styrda maskiner
När en elmontör ska arbeta med elmätaren så tar den huvudsäkringarna, på så sätt blir mätaren normalt spänningslös.
Men om det blir något fel med kontaktorn så kan mätaren få backspänning.

Det finns ATSer för reservkraft, tex
https://duab.se/garage-verkstad/elv...rior-diesel-ats-automatisk-overforingsbrytare
En sådan skulle kanske gå att bygga om så att den styrs av elpriset istället.

Men det gäller även att få en elfirma till att installera det hela.

C cpalm skrev:
Det är å andra sidan vardagsmat numera med solanläggningar.
Där ska normalt solcellsanläggningen sluta mata ut spänning till elnätet när spänningen på elnätet försvinner.
 
C
Demmpa Demmpa skrev:
Där ska normalt solcellsanläggningen sluta mata ut spänning till elnätet när spänningen på elnätet försvinner.
Normalt ja, men precis som med kontaktorn antar jag att det inte är någon 100% feltolerant funktion(?)
Och att det därmed är lämpligt att bryta manuellt och mäta innan arbete?
 
C cpalm skrev:
Normalt ja, men precis som med kontaktorn antar jag att det inte är någon 100% feltolerant funktion(?)
Och att det därmed är lämpligt att bryta manuellt och mäta innan arbete?
Ja, det kan även där fallera.
Ja, det är lämpligt att bryta via kundens huvudbrytare samt att mäta.

Men hur ofta har man en solcellsanläggning inkopplad till egna elnätet utan att kunna leverera ut el på nätägarens elnät samtidigt som man kan använda el från nätägaren?
Det är väll alltid dubbelriktade elmätare när solcellsanläggning är inkopplad till fastighetens ongrind-elnät?

För om det alltid är dubbelriktade elmätare så borde det automatiskt bli en varning till den som ska jobba med elmätaren att det skulle kunna vara bakmatning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.