Kan jag ha 200 meter 5x2,5 kabel, 16A, 380-volt, till en liten byggcentral, för att driva en frostvakt? :-)

Ja, med lite förbehåll.

- kabeln ska skyddas av en JFB i matande ände.
- Man bör ordna ett passande kortslutningsskydd av kabeln, typ en snabb 6 A säkring.
- Man bör på något sätt se till att man inte använder mer än frostvakten då spänningsfallet snabbt blir besvärande. Jag tolkar en frostvakt som några få hundra watt.

Det låter som att skarvkablar är påtänkta här. Då tillkommer frågan hur pass tillfällig denna lösning är.

Bo, varmt tack för svar!
-Jag tänkte köpa en kabel, utan skarvar. Och då välja kabel som kan ligga i dagen.
-JFB, check.
-Snabb säkring, check.
Vad händer om man överbelastar, om spänningsfallet blir besvärande?

-Kan bli tillsvidare, ville säkra upp för att ha värme i båtens maskinrum.

En tillsvidarelösning innebär en fast installerad och fast ansluten kraftledning, i mark eller ovan mark, till en uttagslåda vid bryggan. En annan fördel är att man kan lätta lite på kraven på skydd i matande ände och flytta JFBn till uttagslådan.

En gummikabel är inte dålig och kommer att tåla väder, vind och annat mekaniskt stryk i många år men det är inte en permanent lösning, det är en lösning som man behöver ha regelbunden tillsyn över beroende på hur skyddad den är. Och skyddar man den väl är det bättre att man skyddar rätt typ av kabel, en installationsledning eller kraftkabel. Vi pratar ju om 200 meter. Den är dessutom dyrare än en markkabel typ N1XV.

Spänningsfallet innebär att spänningen sjunker, kanske så lågt att elapparater inte längre fungerar, och du vill ju ha värme. Du nämner 5G (trefas) och byggcentral. Varför då? Om det är så att du vill ansluta lite maskiner och annat så räcker inte 2.5 mm² för detta avstånd. Vi vet dessutom ingenting om förimpedansen i matningspunkten, vilken du behöver ta reda på för att få mer exakta svar.

Jag räknade här med typ 2-300 W men då du nämner maskinrum kanske du har ett större element i tankarna på kanske 1000 W? Då tappar du 20 V, eller knappt 200 W. Om du endast ska driva en liten enfasig frostvakt räcker det väl med 3G2.5 mm² med stickpropp och uttag i ändarna?

Till sist pratar du om båt. Då gäller att skyddsjord inte får kontakt med båtens skrov så att det uppstår
elektrolytisk korrosion.

Det är svårt att ge råd när inte alla omständigheter är kända.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Tack igen för svar. :-) Jo, JFB kan installeras vid byggcentralen.
Tanken med 5x2.5 var att jag kunde nyttja var fas, och då använda en fas till frostvakt, och en fas till en kupefläkt alternativt batteriladdare/underhållsladdare.
Båten torde vara i ordning, brukar ligga med ström på andra ställen.
Kan man ha N1XV liggandes i dagen, utan rör?
Får nog försöka få förimpendansen kontrollerad.

Ja trefas är bättre än enfas. Trefas ger mindre spänningsfall och tillåter högre belastning så länge som du belastar alla tre faser någorlunda jämnt.

Om kabeln ska ligga löst på backen och bli trampad på så förordar jag gummikabel, H07RN-F. Den är inte förbjuden att användas "permanent" utomhus. N1XV behöver skydd om den ska sparkas på, dvs utsättas för nötning, och enklast och kanske billigast är då att gräva ned den. Det är stor prisskillnad, men man får då även bedöma extrakostnaden för att skydda N1XV. Du kan t.ex titta på kostnaden för PEM-slang, det är vad som krävs. N1XV + PEM är bättre än gummi, det blir riktigt bra. Det finns PEM-slang avsedd för elkabel, kallas SRE-P. Om den skiljer sig mekaniskt från "vattenslang" vet jag inte, men den är märkt med kraftkabel vilket är värt att tänka på.

Om båtens elsystem vore i ordning så skulle du har ett intag till en isolationstransformator eller likvärdigt, och en elcentral med nödvändiga skydd i båten?

Mmm, komplex frågeställning kring lång sladd. Jag får fundera på lösning. Varmt tack frö input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.