Hej, Jag skulle vilja spara ett par äldre men fina kopplingsdosor i metall nu när vi nu ska byta ut kulo ledningarna som smular sönder. Allt är helt avstängt nu för upprensning o arb lampor är tillfälligt framdragna.
Är det tillåtet med metall / kopplingsdosor?
Blir det krav att det är just ”stel” skärmad kulo som gäller isåfall eller kan man ta den lite mjukare EKK istället?
Vi har jordning överallt men bara jordfelsbrytare till nyrenoverat badrum o tvättstuga/bastu.
Vad kommer en behörig elektriker säga om denna ide?
Mätartavlan är fö gammal fin med porslins proppar så den ska vara kvar.är tanken.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Typ EKK har en tendens att efter ett tag "orma sig" så jag skulle avråda. Fördelen med "kulo" är just att den är formstabil över tid och "tillåter" lite större avstånd mellan klammerna. Det blir helt enkelt snyggare.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Svårt att få kabel utan aluminiumskärm att ligga rakt som elmont skriver.
Idag är det dessutom inte K (pvc) utan halogenfri plast som gäller.
En väldigt trevlig kabel för utanpåliggande montage i torra rum inomhus är Nexans EQRQ. Otroligt lätt att arbeta med, liten diameter även för 4gx eller 5gx variant.
Huruvida gamla metalldosor är användbara kan inte jag reglerna för. Där brukar @Bo.Siltberg ha svar. Han är ett levande uppslagsverk gällande föreskrifterna.
Annars tillverkas fortfarande porslinsdosor IFÖ halvrunda, runda eller fyrkantiga. Men dom är rätt trånga och passar bara för enklare kopplingspunkter.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Nettan på ettan skrev:
Hej, Jag skulle vilja spara ett par äldre men fina kopplingsdosor i metall nu när vi nu ska byta ut kulo ledningarna som smular sönder. Allt är helt avstängt nu för upprensning o arb lampor är tillfälligt framdragna.
Är det tillåtet med metall / kopplingsdosor?
Blir det krav att det är just ”stel” skärmad kulo som gäller isåfall eller kan man ta den lite mjukare EKK istället?
Vi har jordning överallt men bara jordfelsbrytare till nyrenoverat badrum o tvättstuga/bastu.
Vad kommer en behörig elektriker säga om denna ide?
Mätartavlan är fö gammal fin med porslins proppar så den ska vara kvar.är tanken.
Du borde lägga in en bild på dosorna eftersom det är riktigt ovanligt med metalldosor och kuloinstallationer. De har redan tidigt varit av tex porslin eller bakelit just för sån kabel. Så kanske du missuppfattar just kulo och det rör sig om någon annan kabel?

Och som ersättare för EKK som du nämner kan du välja EXQ om du inte väljer de som nämndes tidigare den går bra att göra "kuloinstallationer" med om man vill,

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du borde lägga in en bild på dosorna eftersom det är riktigt ovanligt med metalldosor och kuloinstallationer. De har redan tidigt varit av tex porslin eller bakelit just för sån kabel. Så kanske du missuppfattar just kulo och det rör sig om någon annan kabel?
Har ni tänkt att göra jobbet själv, eller ska ni anlita en firma med behörighet.
Skulle vilja påstå att det här jobbet kräver behörighet eftersom det handlar om att byta ut en befintlig installation mot en ny. :cool:

Och som ersättare för EKK som du nämner kan du välja EXQ om du inte väljer de som nämndes tidigare den går bra att göra "kuloinstallationer" med om man vill,
Håller med här
Är det en infälld installation som går över till utanpåliggande?
Jag har aldrig träffar på några "kulodosor" av metall, de äldre är av antingen porslin eller metall
Är det en utanpåliggande installation så använd tex EQLQ i någon version eller välj EQRK (kan även heta QLO)
Skillnaden i diameter på kablarna är inte så stor nuförtiden men priset skiljer en hel del.
Har du bilder så lägg upp dessa.

U Uffe A skrev:
Håller med här
Jag har aldrig träffar på några "kulodosor" av metall, de äldre är av antingen porslin eller metall
Är det en utanpåliggande installation så använd tex EQLQ i någon version eller välj EQRK (kan även heta QLO)
Skillnaden i diameter på kablarna är inte så stor nuförtiden men priset skiljer en hel del.
Skulle vilja påstå att detta kräver en firma med behörighet eftersom det är frågan om att byta ut en befintlig installation mot en ny.
Har ni tänkt att göra det själv eller ska ni anlita en firma?

A
Kopplingsdosor av metall är inte ovanligt, men däremot kulodosor av metall.
Det viktigaste, nu som då, vid användning av skärmande, ledande material är att det ansluts till skyddsjord för att hindra att metallen blir strömsatt vid fel i anläggningen

Jag är rätt säker på att det aldrig funnits kulodosor av metall, dom har varit utförda av porslin eller backelit. Jag har då aldrig sett eller hört talas om metallkulodosor.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Håller med här
Såg nu att jag råkat skriva porslin eller metall, skulle givetvis vara bakelit och inte metall
Precis som Elmont skrev
Sista hälften av det inlägget försvann så det var säker där det blev fel, var tvungen att svara mig själv tidigare

tommib
Kabeln med bara en ledare samt återledare i manteln och med metalldosor, är ju inte vad som vi i dagligt tal menar med kulo även om fabrikatet var Khulo. Så jag vidhåller att till kulo har man aldrig använt metalldosor.

Antar att det är en utanpåliggande dragning i källare eller liknande där lättmetalldosor typ UE använts och då går dom eventuellt att återanvända, eller bytas mot nya om plintar etc är dåliga.

Tack för alla svar och nu ska jag bifoga bilder. Det är kopplingsdosor av järn ”magnetiska” och med porslin hållare och mässing skruvar inuti. De 70år gamla kablarna har en mkt stel skärmning som tom är jobbiga att ta bort och som jag kallar kulo och de sitter i vår inredda uppvärmda källare. Det blir absolut som en nyinstallation så en elektriker ska få komma hit. Bra med tipsen om de olika kabel alternativen och jag förstår ”ormnings tendensen” blir inte snyggt. Ska även kolla med ovan nämna man om han vet regler för metalldosor.

• Gammal elektrisk kopplingsdosa med porslinshållare och mässingsskruvar, omsluten av stel skärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre kopplingsdosa av järn med porslin och mässing, öppnad på en vitmålad vägg med stela kablar som kopplas.
    Skapa konto
  • Två gamla magnetiska kopplingsdosor med porslinshållare och mässingsskruvar på en metallisk yta.
    Skapa konto
  • Öppen gammal kopplingsdosa med mässingsskruvar och porslinshållare, omgivna av stela kablar.
    Skapa konto
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Dom dosorna är helt OK att använda, men det är lite "knöligare" att göra en snygg installation med dom än om man använder moderna dosor. Dosorna på bilden är kapslade och det behöver dom inte vara inomhus om det inte är våtrum ( i stort sett endast badrum).
Kabeln som använts är med stor säkerhet EKKL, en blymantlad kabel som fick förläggas i princip över allt.
För övrigt ser installationen lite amatörmässig ut och troligen har man modifierat/kopplat om någon gång för länge sedan.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N Nettan på ettan skrev:
Tack för alla svar och nu ska jag bifoga bilder. Det är kopplingsdosor av järn ”magnetiska” och med porslin hållare och mässing skruvar inuti. De 70år gamla kablarna har en mkt stel skärmning som tom är jobbiga att ta bort och som jag kallar kulo och de sitter i vår inredda uppvärmda källare. Det blir absolut som en nyinstallation så en elektriker ska få komma hit. Bra med tipsen om de olika kabel alternativen och jag förstår ”ormnings tendensen” blir inte snyggt. Ska även kolla med ovan nämna man om han vet regler för metalldosor.
Det är inget problem att använda dina dosor om du vill det kan vara tex tidstypiskt om du ser till sånt. Och precis som det varit på tal tidigare var det ingen kulokabel och tillhörande porslins eller bakelitdosor. Kabel bör du välja de nutida ersättarna till de du har där dvs tex EXLQ, EQLQ osv som nämnts också förut.

Om du inte ordnar jobbet själv kanske du får motstånd av de du anlitar det är väl egentligen enda problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.