10 028 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Elektriker ska installera induktionsspis - 16A eller 20A ?
skojigt - nybyggt lägenhetshus eller BRF småhus med fjärrvärme och med många sådana spisar där ritande elingenjör inte tänker på den här saken. Sim-salabim en jäkla massa last på EN fas.
Eller kräver nätägaren att faserna roteras i skåpet ute på gatan (så att de själva har koll på den saken) ?
Eller kräver nätägaren att faserna roteras i skåpet ute på gatan (så att de själva har koll på den saken) ?
Nu har det gått över 6 år så inkopplingen kanske är klar?S skaraborgsfakir skrev:Det här tänker jag är lite beroende på hur pass noggranna de har varit i konstruktionen dvs hur de har planerat faslasten. Ugn på en fas och de fyr plattorna jämns av på de kvarvarande två eller den minsta av de ihop med ugn och en stor på en egen fas.
Så det vore bra att få se ett riktigt kopplingsschema för den.
Om vi tar sprängskissen från min spis. Matas den från 1 eller 2 faser? Jag tycker det ut som att den matas från 2 men den ena kanske är för ugn-delen.
torbeno skrev:
Siemens har tyvärr helt gått ifrån all logik i hur man skall bygga en spis. Förr om åren gjorde de rätt men nu är det en fas till ugnen och en till de fyra plattorna. Tredje fasen bara parkeras. Skulle inte tro att de släpper något kopplingsschema till nån privatperson. Men sprängskissen nedan på deras toppmodell IQ500 (HL9s5e020u) finns ju och där ser man att det bara finns ett effektkort som matas med en fas. Förr fanns det två effektkort (hade det på min gamla induktionsspis). Står även i databladet att Max effekt är 7900 watt. (Borde vara 10900)
Köper man däremot en separat häll erbjuder Siemens massor av varianter med dubbla effektkort så resurserna finns där.
Siemens erbjuder flera separata induktionshällar med full effekt. T.ex. denna 90 cm breda häll som går på tre faser, en till vänstra delen, en till mitten och en till högra. Ett effektkort till varje sektion. Och som de själva skriver i på produktsidan:
”Antal zoner/plattor som kan användas samtidigt 5”
https://www.siemens-home.bsh-group....ogglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/
”Antal zoner/plattor som kan användas samtidigt 5”
https://www.siemens-home.bsh-group....ogglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Elektriker installerade ojordade kontakter?
El -
Elektrikern installerade elcentralen fel
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Söker en elektriker att installera tre fas vattenpump/Härad
El -
Elektriker vill installera elmätare till pump
Värmepumpar -
Ta bort uttag och installera nytt. Hur gör elektrikern?
El