8 064 läst ·
64 svar
8k läst
64 svar
Eluttag slutade fungera efter tillkoppling av sågmaskin.
Hej! I lördags så skulle jag kapa några lister och kopplade den från ett uttag i köket. Det fungerade en timme eller så men plötsligt så var uttaget dött och alla uttag från köket var utan ström.
I säkringsskåpet hade inga säkringar slåtts av och jag testade slå av och på jordfelsbrytare / huvudbrytare utan resultat..
Där finns 9 dvärgsäkringar, och 3 gamla proppar som är markerade huvudsäkringar. Vid inspektion av dessa såg de inte ut att ha gått de heller, har testat att dra ut dem 1 och 1 och alltid är det något annat i lägenheten som slås av då ( vilket för mig indikerar att de inte heller är problemet )
Mitt i natten lördag - söndag så slogs fläkten i köket igång och jag såg att uttagen hade fått tillbaka ström, diskmaskinen lös osv. Vid lunchtid satte jag igång en diskmaskin och efter ungefär 10 minuter så var köket utan el igen.. ( igen hade ingen säkring gått )
Har ni några idéer vad det här kan vara för fel? Lampan i köket fungerar och ugnen, men inte fläkt, diskmaskin eller något som kopplas till uttagen längs väggarna..
Tacksam för all hjälp jag kan få
I säkringsskåpet hade inga säkringar slåtts av och jag testade slå av och på jordfelsbrytare / huvudbrytare utan resultat..
Där finns 9 dvärgsäkringar, och 3 gamla proppar som är markerade huvudsäkringar. Vid inspektion av dessa såg de inte ut att ha gått de heller, har testat att dra ut dem 1 och 1 och alltid är det något annat i lägenheten som slås av då ( vilket för mig indikerar att de inte heller är problemet )
Mitt i natten lördag - söndag så slogs fläkten i köket igång och jag såg att uttagen hade fått tillbaka ström, diskmaskinen lös osv. Vid lunchtid satte jag igång en diskmaskin och efter ungefär 10 minuter så var köket utan el igen.. ( igen hade ingen säkring gått )
Har ni några idéer vad det här kan vara för fel? Lampan i köket fungerar och ugnen, men inte fläkt, diskmaskin eller något som kopplas till uttagen längs väggarna..
Tacksam för all hjälp jag kan få
Moderator
· Stockholm
· 57 790 inlägg
Låter ju som att någon tråd glappar, eller har brunnit av. Om vi förutsätter att din test av huvudsäkringarna stämmer (dubbelkolla).
Öppna uttaget du använde kontrollera anslutningarna. Lokalisera kopplingsdosa som troligen finns i köket där matning till de olika uttagen grenas ut. Kontrollera på samma sätt alla uttag i köket. Det är möjligt att matningen från centralen går via ett av uttagen. Det gäller att hitta ett fel som berör alla uttagen. Felet kan givetvis även vara i centralen.
Väldigt långsökt så skulle det kunna vara fel på av automatsäkringarna i centralen, så att vippan inte ser ut att vara i Off läge, men om den sedan dessutom skulle slå på sig spontant,vore nästan kriminellt.
Öppna uttaget du använde kontrollera anslutningarna. Lokalisera kopplingsdosa som troligen finns i köket där matning till de olika uttagen grenas ut. Kontrollera på samma sätt alla uttag i köket. Det är möjligt att matningen från centralen går via ett av uttagen. Det gäller att hitta ett fel som berör alla uttagen. Felet kan givetvis även vara i centralen.
Väldigt långsökt så skulle det kunna vara fel på av automatsäkringarna i centralen, så att vippan inte ser ut att vara i Off läge, men om den sedan dessutom skulle slå på sig spontant,vore nästan kriminellt.
Ska köpa nya proppar och byta ut alla efter jobbet och hoppas på det bästa.
Att öppna eluttaget har jag ingen erfarenhet av och känns lite halvnojjigt, men eftersom det är alla uttag som gått så borde det ju inte vara fel i just det uttaget utan längre bak tänker jag..?
sjukt irriterande att det fungerade helt random igen för att sedan sluta fungera
Att öppna eluttaget har jag ingen erfarenhet av och känns lite halvnojjigt, men eftersom det är alla uttag som gått så borde det ju inte vara fel i just det uttaget utan längre bak tänker jag..?
sjukt irriterande att det fungerade helt random igen för att sedan sluta fungera
Vad är det för typ av ledningar? Utanpåliggande?
Det kanske inte är (över)belastningen i sig som orsakade problemet. Du har sågat och sätt lister.
Du kanske rört vid någon kabel som går till någon gammal kulo-dosa eller uttag vilket då råkat orsaka dålig kontakt.
Det kanske inte är (över)belastningen i sig som orsakade problemet. Du har sågat och sätt lister.
Du kanske rört vid någon kabel som går till någon gammal kulo-dosa eller uttag vilket då råkat orsaka dålig kontakt.
Har inte satt några lister i köket, enbart i hallen där det inte finns några uttag alls..
Har bara kopplat in sågen med en förlängningssladd och sågat nere på innergården sen uppstod detta problemet :/
skal testa byta ut de gamla säkringarna men tveksam att det hjälper, tanken är att ha dit elektriker när listerna i alla rummen var på plats blir väldigt dyrt att kalla hit en först för felsökning av detta problemet sen dra nya sladdar och byta ut ganska många kontakter från ojordade till jordade osv..
Har bara kopplat in sågen med en förlängningssladd och sågat nere på innergården sen uppstod detta problemet :/
skal testa byta ut de gamla säkringarna men tveksam att det hjälper, tanken är att ha dit elektriker när listerna i alla rummen var på plats blir väldigt dyrt att kalla hit en först för felsökning av detta problemet sen dra nya sladdar och byta ut ganska många kontakter från ojordade till jordade osv..
Moderator
· Stockholm
· 57 790 inlägg
Öppna uttaget, men stäng av strömmen först. Eftersom det troligen inte går att säkert säga vilken säkring som matar detta uttag, så bör du bryta med huvudströmbrytaren på centralen.
Om du har en glappkontakt så kan det bli varmt. Brandfara.
Om du har en glappkontakt så kan det bli varmt. Brandfara.
Är detta i Norge? Det ser väldigt mycket ut som en ickesvensk installation.
Finns det andra lägenheter eller är detta ett hus? Kan det vara så att uttagen i köket matas från annat håll?
Annars är jag benägen att tro som hempularen att det är glappkontakt någonstans och att du omedelbart bör kalla hem en elektriker som får felsöka och isolationsmäta.
Finns det andra lägenheter eller är detta ett hus? Kan det vara så att uttagen i köket matas från annat håll?
Annars är jag benägen att tro som hempularen att det är glappkontakt någonstans och att du omedelbart bör kalla hem en elektriker som får felsöka och isolationsmäta.
Detta är i Norge, korrekt. Nej alltså alla uttag i köket förutom spisen går på säkring 3, inklusive lampan i taket; och den lyser, men alla uttag är döda.. hjälpte inte att byta alla tre huvudsäkringar ( proppar ) så vet inte om jag ska fråga vaktmästaren att se över elskåpet som förser min lilla central med el om det kan vara något där..? Känns ju inte så troligt när lampan funkar och allt annat i lägenheten förutom just 3x uttag i köket 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
I vilket land finns denna anläggning? Norge, Spanien, ...?`Är det en lägenhet?
De tre smältsäkringarna och den fyrpoliga JFBn tyder på trefas in. Beroende på elsystem så kan där de andra faserna bli bakmatade om en av dessa smältsäkringar löser, detta via någon förbrukare i lägenheten, t.ex VVB. Det är inte alltid "pluppen" lossnar vid överlast så byta alla tre säkringar.
Är det en lägenhet kan det finns huvudsäkringar centralt i huset som löst ut, och en vaktmästare som byter...
Både JFB och dvärgar kan glappa. Det kan vara lönt att motionera allihop. En dvärg kan lösa ut utan att vippan faller ned, så man kan behöva trycka ned vippan i botten och sedan fälla upp den igen. Den ska dock aldrig kunna återställa sig själv.
Uppdatera gruppförteckningen. Felsökningen blir så mycket enklare ifall man vet vad varje säkring betjänar, och vilken/vilka faser som matar den.
Edit: Norge var det. Och det du skriver sist här tyder på glappkontakt i en kopplingsdosa. Det är bara att gå igenom var o en och kolla efter dåliga anslutningar.
De tre smältsäkringarna och den fyrpoliga JFBn tyder på trefas in. Beroende på elsystem så kan där de andra faserna bli bakmatade om en av dessa smältsäkringar löser, detta via någon förbrukare i lägenheten, t.ex VVB. Det är inte alltid "pluppen" lossnar vid överlast så byta alla tre säkringar.
Är det en lägenhet kan det finns huvudsäkringar centralt i huset som löst ut, och en vaktmästare som byter...
Både JFB och dvärgar kan glappa. Det kan vara lönt att motionera allihop. En dvärg kan lösa ut utan att vippan faller ned, så man kan behöva trycka ned vippan i botten och sedan fälla upp den igen. Den ska dock aldrig kunna återställa sig själv.
Uppdatera gruppförteckningen. Felsökningen blir så mycket enklare ifall man vet vad varje säkring betjänar, och vilken/vilka faser som matar den.
Edit: Norge var det. Och det du skriver sist här tyder på glappkontakt i en kopplingsdosa. Det är bara att gå igenom var o en och kolla efter dåliga anslutningar.
Givet denna information så skulle jag gissa på glappkontakt. Ring elektriker eller börja leta. Det är lämpligt att bryta spänningen på gruppen tills felet är lokaliserat.S Sundaan skrev:Detta är i Norge, korrekt. Nej alltså alla uttag i köket förutom spisen går på säkring 3, inklusive lampan i taket; och den lyser, men alla uttag är döda.. hjälpte inte att byta alla tre huvudsäkringar ( proppar ) så vet inte om jag ska fråga vaktmästaren att se över elskåpet som förser min lilla central med el om det kan vara något där..? Känns ju inte så troligt när lampan funkar och allt annat i lägenheten förutom just 3x uttag i köket![]()
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det räcker att du bryter med huvudbrytaren i din elcentral. Men om du inte har några mätinstrument och kan kontrollera att det är spänningslöst, då fäll ned JFBn också. Det finns en mikroskopisk risk att kontakterna har bränt ihop nånstans.


