10 638 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Elektriker ska installera induktionsspis - 16A eller 20A ?
Hej !
Det ska komma en elektriker om någon dag och installera vår nya induktions-spis (Siemens)
Vårt hus är enligt följande
- Byggt 2003 så elen är modern.
- Huvudsäkring är 16 A (vilket jag vill behålla, då det kostar 2000kr/år extra av elbolaget att gå till 20A)
- Den gamla spisen (siemens glashäll) är avsäkrad med Automatsäkringar, 3 st C16 automatsäkringar (se bild nedan)
När den nya induktionsspisen anlände hem så finns det olika inkopplingsalternativ, jag antar att det är 3~ som ska väljas för vårt hus.
Dock blev jag konfunderad av att det står "20A" på spisens baksida.
Min huvudsakliga fråga är alltså, när nu elektrikern kommer hem och installerar,
Innebär det att jag måste ha 20A automatsäkringar, samt även öka Huvudsäkring till 20A ?
Om man däremot jämför märkeffekten på den nya spisen (7,3/8,3kW) mot den gamla spisen som har en märkning av 10,5kW, så är det svårt att se varför jag skulle behöva större säkringar än för befintlig spis
Gamla spisen är inkopplade enligt översta alternativet nedan
Nya spisen har följande inkopplingsalternativ, varav jag antar att elektrikern kommer att välja att installera med alternativ 3~ [notera att det står 20A]
Nuvarande automatsäkringar som är på spisen just nu är dessa (3 st automatsäkringar på C16)
Så alltså, när elektrikern kommer hem till oss.
Kommer det gå att använda befintliga 16A till nya induktionsspisen, och därmed inte kräva ytterligare elektronikarbete.
Eller måste jag gå till 20A på både automatsäkringarna och huvudsäkringen ?
Kan jag argumentera mot Elektrikern att jag anser att 16A borde räcka (och därmed köra vidare med 16A på prov för att utvärdera om 16A räcker i praktiken) ?, då vi faktiskt inte använder spisen jättetungt. (vårt max är nog 2 plattor och ugn samtidigt skulle jag säga)
Vidare, jag har sett fragment av text att det kan finnas någon form av effektbegränsning på Bosch hällar, kan det tänkas att det är samma på Siemens Induktionsspisar ? (Bosch & Siemens är ju identiska oftast) . Oklart dock om detta finns på just nya min spis. Detta hade kanske kunnat vara ett sätt att isåfall reglera effekten så att 16A säkringar räcker.
Tacksam för hjälp
Det ska komma en elektriker om någon dag och installera vår nya induktions-spis (Siemens)
- Huvudsäkring är 16 A (vilket jag vill behålla, då det kostar 2000kr/år extra av elbolaget att gå till 20A)
- Den gamla spisen (siemens glashäll) är avsäkrad med Automatsäkringar, 3 st C16 automatsäkringar (se bild nedan)
När den nya induktionsspisen anlände hem så finns det olika inkopplingsalternativ, jag antar att det är 3~ som ska väljas för vårt hus.
Dock blev jag konfunderad av att det står "20A" på spisens baksida.
Min huvudsakliga fråga är alltså, när nu elektrikern kommer hem och installerar,
Innebär det att jag måste ha 20A automatsäkringar, samt även öka Huvudsäkring till 20A ?
Om man däremot jämför märkeffekten på den nya spisen (7,3/8,3kW) mot den gamla spisen som har en märkning av 10,5kW, så är det svårt att se varför jag skulle behöva större säkringar än för befintlig spis
Gamla spisen är inkopplade enligt översta alternativet nedan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya spisen har följande inkopplingsalternativ, varav jag antar att elektrikern kommer att välja att installera med alternativ 3~ [notera att det står 20A]
Logga in
Skapa konto
Nuvarande automatsäkringar som är på spisen just nu är dessa (3 st automatsäkringar på C16)
Logga in
Skapa konto
Så alltså, när elektrikern kommer hem till oss.
Kommer det gå att använda befintliga 16A till nya induktionsspisen, och därmed inte kräva ytterligare elektronikarbete.
Eller måste jag gå till 20A på både automatsäkringarna och huvudsäkringen ?
Kan jag argumentera mot Elektrikern att jag anser att 16A borde räcka (och därmed köra vidare med 16A på prov för att utvärdera om 16A räcker i praktiken) ?, då vi faktiskt inte använder spisen jättetungt. (vårt max är nog 2 plattor och ugn samtidigt skulle jag säga)
Vidare, jag har sett fragment av text att det kan finnas någon form av effektbegränsning på Bosch hällar, kan det tänkas att det är samma på Siemens Induktionsspisar ? (Bosch & Siemens är ju identiska oftast) . Oklart dock om detta finns på just nya min spis. Detta hade kanske kunnat vara ett sätt att isåfall reglera effekten så att 16A säkringar räcker.
Tacksam för hjälp
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Du kan lugnt utgå ifrån att 16 A räcker och att elektrikern kommer att hålla med om det.
Om en apparat är märkt med en ström så ska det vara dess märkström. Det finns inga krav i produktstandarden för hushållsapparater att max eller min säkring ska anges. Men denna spis drar garanterat inte 3*20*230 = 13.8 kW om den inte är häffastor med 8 kokzoner... Den är ju även märkt med 8.3 kW i 240 V.
Anledningen till denna märkning får nog hänföras till en lapsus hos tillverkaren. Kolla bruxet om det står något där. Eftersom de anger 20 A endast vid 2N~ och 3N~ så skulle det kunna betyda max säkring, ett resultat av att spisen ska funka i Europas alla länder med dessa konstiga system, tex 1 x 32 A ..
Ja det brukar finnas en effektbegränsning i moderna spisar för de fall där de kopplas in på en fas. Det är inte aktuell i ditt fall.
Med modern el bör du också ha en nolla framdragen till spisuttaget vilket borgar för en snabb och enkel anslutning av nya spisen.
Om en apparat är märkt med en ström så ska det vara dess märkström. Det finns inga krav i produktstandarden för hushållsapparater att max eller min säkring ska anges. Men denna spis drar garanterat inte 3*20*230 = 13.8 kW om den inte är häffastor med 8 kokzoner... Den är ju även märkt med 8.3 kW i 240 V.
Anledningen till denna märkning får nog hänföras till en lapsus hos tillverkaren. Kolla bruxet om det står något där. Eftersom de anger 20 A endast vid 2N~ och 3N~ så skulle det kunna betyda max säkring, ett resultat av att spisen ska funka i Europas alla länder med dessa konstiga system, tex 1 x 32 A ..
Ja det brukar finnas en effektbegränsning i moderna spisar för de fall där de kopplas in på en fas. Det är inte aktuell i ditt fall.
Med modern el bör du också ha en nolla framdragen till spisuttaget vilket borgar för en snabb och enkel anslutning av nya spisen.
Av typskylten att döma kan den nya spisen kanske dra upp till 20A.
Men det verkar dock rätt saftigt, man kan verkligen undra ifall det stämmer. Max tillgänglig effekt skulle då bli 13,8 kW.
OK, 4 kW ugn, 3kW på två stora plattor och 2kW på vardera kvarvarande platta ..
Nä, det låter som för mycket, hur man än vrider och vänder sig.
I vilket fall, så kommer spisen klara sig jättebra med nuvarande huvudsäkringar och gruppsäkringar.
Det finns kanske en möjlighet att ställa in en effektbegränsning till 16A (eller 11kW) gör det i så fall.
Och elektrikern kommer att koppla in i enlighet med översta schemat. Och måste förvissa sig om att det finns nolla framdragen, annars går nya spisen sönder.
(Men i ett hus från 2003 skulle det vara myyycket anmärkningsvärt om nolla saknas)
Men det verkar dock rätt saftigt, man kan verkligen undra ifall det stämmer. Max tillgänglig effekt skulle då bli 13,8 kW.
OK, 4 kW ugn, 3kW på två stora plattor och 2kW på vardera kvarvarande platta ..
Nä, det låter som för mycket, hur man än vrider och vänder sig.
I vilket fall, så kommer spisen klara sig jättebra med nuvarande huvudsäkringar och gruppsäkringar.
Det finns kanske en möjlighet att ställa in en effektbegränsning till 16A (eller 11kW) gör det i så fall.
Och elektrikern kommer att koppla in i enlighet med översta schemat. Och måste förvissa sig om att det finns nolla framdragen, annars går nya spisen sönder.
(Men i ett hus från 2003 skulle det vara myyycket anmärkningsvärt om nolla saknas)
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Hällen kommer att fungera på säkringarna du har. Men det beror också på om du har något annat med tung förbrukning, elvärme, värmepump osv.
Tack för era snabba svar
Låter lovande att 16A ska räcka.
När det gäller last i huset så är det så att när det byggdes så gjorde de Bastu också, så systemet är dimensionerat för det också, men vi använder den aldrig.
Sedan bygget har de flesta vitvaror bytats ut, framförallt torktumlaren som nu är energi A++ borde dra mindre än den tidigare gjorde, men även tex diskmaskin och tvättmaskin är bytad.
Huvudsäkring brukar ryka en gång om året, när det är som kallast i vintern (frånluftsvärmepump kör på max o eltillskott) och det råkar köras extra mycket tex torkskåp, diskmaskin, spis, just samtidigt.
Men som sagt en gång om året brukar det vara och det är när det maxar på riktigt.
Dock har befintliga spisen aldrig varit skulden till detta, och spisens automatsäkringar har nog aldrig tidigare ens löst ut.
Mvh
Tobias
Låter lovande att 16A ska räcka.
När det gäller last i huset så är det så att när det byggdes så gjorde de Bastu också, så systemet är dimensionerat för det också, men vi använder den aldrig.
Sedan bygget har de flesta vitvaror bytats ut, framförallt torktumlaren som nu är energi A++ borde dra mindre än den tidigare gjorde, men även tex diskmaskin och tvättmaskin är bytad.
Huvudsäkring brukar ryka en gång om året, när det är som kallast i vintern (frånluftsvärmepump kör på max o eltillskott) och det råkar köras extra mycket tex torkskåp, diskmaskin, spis, just samtidigt.
Men som sagt en gång om året brukar det vara och det är när det maxar på riktigt.
Dock har befintliga spisen aldrig varit skulden till detta, och spisens automatsäkringar har nog aldrig tidigare ens löst ut.
Mvh
Tobias
Och bytat ut alla halogen spotar (450w) mot ledlampor på nästan bara en tiondel av effekten.
Så nog borde det skapats energibuffert sedan huset konstruerades
Så nog borde det skapats energibuffert sedan huset konstruerades
Endera är något fel, eller så har du någon annan icke nämnd storförbrukare. Du ska nästan omöjligt kunna skjuta en 16A huvudsäkring om spisen är kopplad på 3 fas. Det är väl dessutom oerhört ovanligt att du använder 4 plattor plus ugn samtidigt. Det låter som du har någon snedbelastning bland faserna.xdigger skrev:
Jag skrev inte att jag skjuter säkringar med spisen, jsg skjuter dom när dom gått på gränsen länge pga fler storförbrukare som går samtidigt. Och nej det är ingenting som är fel, jsg ligger på gränsen med huvudsäkringarna bara.
Det kommer att fungera utmärkt med 16A säkringar till din nya spis.
Gennerellt gäller dock att se upp med vad man kör samtidigt om man har 16A mätarsäkringar (huvudsäkringar)....
16A trefas = 3 x 3680W
Det kan finnas en del laster som man kanske inte alltid tänker på.
Spis 8000-10000W (fördelat på tre faser)
Motor och kupevärmare. 500-2000W
Torktumlare 2000W
Tvättmaskin, 2000W
Diskmaskin, 2000W
Elpatron eller varmvattenberedare, Värmepump 3000-9000W (fördelat på tre faser)
Bastu. 6000W (fördelat på tre faser)
Vattenkokare. 1000-2200W
Dammsugare 700-2000W
Mikro 600-1200W
Ovan angivna effekter kan givetvis variera beroende på modell och typ.
Många av de apparaterna drar stundtals mycket ström, en del tar endast mycket effekt endast korta perioder.
Man kör inte allt samtidigt får man hoppas. Lika så är det ganska osanolikt att alla maskiner går på full effekt samtidigt. Tex disk eller tvättmaskinen dar mest effekt när den värmer vatten i några minuter.
Mikro körs några sekunder till någon minut.
De som man kan "styra" när man ska köra är,
Motor och kupevärmare, dammsugning, disk och tvättmaskin samt torktumlare.
Dvs man behöver kanske inte köra disk samt tvättmaskin och torktumlare och värma upp bastun samtidigt som bilen står på uppvärmning med motor och kupevärmare...
Men rätt fördelat på de tre faserna och sunt förnuft, så brukar de flesta klara sej på 16A -20A mätarsäkringar, (huvudsäkringar)
Finns vissa saker som ibland kan läggas på en effektvakt. Elpatron, Värmepump är några exempel.
Då brukar man kunna gå ner en säkringsstorlek.
Det blev en del off topic
ang. effekter och mätarsäkringar...
Gennerellt gäller dock att se upp med vad man kör samtidigt om man har 16A mätarsäkringar (huvudsäkringar)....
16A trefas = 3 x 3680W
Det kan finnas en del laster som man kanske inte alltid tänker på.
Spis 8000-10000W (fördelat på tre faser)
Motor och kupevärmare. 500-2000W
Torktumlare 2000W
Tvättmaskin, 2000W
Diskmaskin, 2000W
Elpatron eller varmvattenberedare, Värmepump 3000-9000W (fördelat på tre faser)
Bastu. 6000W (fördelat på tre faser)
Vattenkokare. 1000-2200W
Dammsugare 700-2000W
Mikro 600-1200W
Ovan angivna effekter kan givetvis variera beroende på modell och typ.
Många av de apparaterna drar stundtals mycket ström, en del tar endast mycket effekt endast korta perioder.
Man kör inte allt samtidigt får man hoppas. Lika så är det ganska osanolikt att alla maskiner går på full effekt samtidigt. Tex disk eller tvättmaskinen dar mest effekt när den värmer vatten i några minuter.
Mikro körs några sekunder till någon minut.
De som man kan "styra" när man ska köra är,
Motor och kupevärmare, dammsugning, disk och tvättmaskin samt torktumlare.
Dvs man behöver kanske inte köra disk samt tvättmaskin och torktumlare och värma upp bastun samtidigt som bilen står på uppvärmning med motor och kupevärmare...
Men rätt fördelat på de tre faserna och sunt förnuft, så brukar de flesta klara sej på 16A -20A mätarsäkringar, (huvudsäkringar)
Finns vissa saker som ibland kan läggas på en effektvakt. Elpatron, Värmepump är några exempel.
Då brukar man kunna gå ner en säkringsstorlek.
Det blev en del off topic
Redigerat:
Tyvärr ingen lapsus hos tillverkare (gällande typskylten iaf). Jag köpte en Siemensspis 3-fasspis, med krav på 20A säkringar. Trots att det är angivet på typskylten att den kan kopplas in med 3x20A så används bara 2 faser enligt Siemens kundtjänst, en till hällen och en till ugnen. Man har alltså gjort det enkelt för sig och utnyttjar inte att det finns 3 faser utan anser att man kan snedbelasta anläggningens 2 faser med 20A. Dåligt av Siemens! Men det går att strömbegränsa i menyerna. Får se hur det går med mina huvudsäkringar på 20A under julmiddagen med alla plattor, ugn och värmepannan på full fart...
Bo.Siltberg skrev:
Du kan lugnt utgå ifrån att 16 A räcker och att elektrikern kommer att hålla med om det.
Det här tänker jag är lite beroende på hur pass noggranna de har varit i konstruktionen dvs hur de har planerat faslasten. Ugn på en fas och de fyr plattorna jämns av på de kvarvarande två eller den minsta av de ihop med ugn och en stor på en egen fas.S Skåne_huset skrev:Hej !
[bild]
Så det vore bra att få se ett riktigt kopplingsschema för den.
Siemens har tyvärr helt gått ifrån all logik i hur man skall bygga en spis. Förr om åren gjorde de rätt men nu är det en fas till ugnen och en till de fyra plattorna. Tredje fasen bara parkeras. Skulle inte tro att de släpper något kopplingsschema till nån privatperson. Men sprängskissen nedan på deras toppmodell IQ500 (HL9s5e020u) finns ju och där ser man att det bara finns ett effektkort som matas med en fas. Förr fanns det två effektkort (hade det på min gamla induktionsspis). Står även i databladet att Max effekt är 7900 watt. (Borde vara 10900)S skaraborgsfakir skrev:Det här tänker jag är lite beroende på hur pass noggranna de har varit i konstruktionen dvs hur de har planerat faslasten. Ugn på en fas och de fyr plattorna jämns av på de kvarvarande två eller den minsta av de ihop med ugn och en stor på en egen fas.
Så det vore bra att få se ett riktigt kopplingsschema för den.
Köper man däremot en separat häll erbjuder Siemens massor av varianter med dubbla effektkort så resurserna finns där.