5 401 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Parallellkoppling ut från ett infällt vägguttag
Vägguttag har normalt två anslutningar per ingång så att vägguttag kan kopplas i serie...
1. Vet ni om det finns vägguttag med tre anslutningar per ingång? (för att kunna parallellkoppla vägguttag därefter)
2. Om inte 1 är en godkänd eller möjlig lösning, är det tillåtet att koppla med ubåt bakom det infällda vägguttaget så länge det finns plats i apparatdosan?
1. Vet ni om det finns vägguttag med tre anslutningar per ingång? (för att kunna parallellkoppla vägguttag därefter)
2. Om inte 1 är en godkänd eller möjlig lösning, är det tillåtet att koppla med ubåt bakom det infällda vägguttaget så länge det finns plats i apparatdosan?
Ja, koppla med t.ex. Wago 221, den är typ omöjlig att göra fel med. Om du behöver en nättare lösning kan Wago 773 vara något, men pga formen är det inte säkert att den passar bättre.
Bara för att klargöra terminologin så parallellkopplar du alltid. Vägguttag kopplas inte i serie. Möjligen kan du säga kedja...
Välkommen till forumet!
Bara för att klargöra terminologin så parallellkopplar du alltid. Vägguttag kopplas inte i serie. Möjligen kan du säga kedja...
Välkommen till forumet!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är rätt vanligt att uttag har 3 anslutningar. Senast jag handlade ELKO RS på Hornbach, hade de 3 anslutningar.
Om man handlar Elko i butiker så brukar dte vara lite slumpartat med vilka anslutningstyper man får.
De finns med skruvanslutning, dubbel eller trippel snabbkoppling, och även kombinationer där man själv väljer skruv eller snabbanslutning. De kombinerade tror jag man kan få i minst 4 trådar.
Om man handlar Elko i butiker så brukar dte vara lite slumpartat med vilka anslutningstyper man får.
De finns med skruvanslutning, dubbel eller trippel snabbkoppling, och även kombinationer där man själv väljer skruv eller snabbanslutning. De kombinerade tror jag man kan få i minst 4 trådar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Jag har tydligen köpt två typer av Schneider Exxakt, en både snabbkoppling och skruvplint (totalt 4 anslutningspunkter) och en med bara snabbkoppling (endast 2 anslutningspunkter).
Och för att rätta till termerna: Man sätter aldrig uttag i serie, de är parallella =) Även om de ligger "på rad".
Och för att rätta till termerna: Man sätter aldrig uttag i serie, de är parallella =) Även om de ligger "på rad".
Jag föredrar att sätta wago (eller helacon) bakom uttagen istället för att koppla vidare på uttagets plintar. Även om jag bara ska dra vidare till ett uttag så känns det lite mer tillförlitligt.
Kanske är onödigt men jag använder gärna både "hängsle och livrem" om jag ska koppla nåt själv.
Kanske är onödigt men jag använder gärna både "hängsle och livrem" om jag ska koppla nåt själv.
Jojo, för serre du att ...Gabbe1 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/el/271211-brand-wago.html
http://www.fluxio.se/forum/elmaterial/23454-wago.html
Litar du fortfarande på dom?
edit:
Men handen på hjärtat...
Själv har jag än så länge aldrig hittat en brunnen wago (eller helacon för den delen), men däremot tagit hand om diverse brunna anslutningar på vägguttag och andra kopplingar och plintar.
Så jag är av samma uppfattning som dig.
Redigerat:
Håller verkligen med ! Idag 7 år senare känns detta ännu mer aktuellt. Många vidarekopplingar på VU som släppt och skapat brand. Dessutom blir det ju väldigt knöligt att montera uttaget med 6 anslutna trådarG Gabbe1 skrev:
Klicka här för att svara
