Vägguttag har normalt två anslutningar per ingång så att vägguttag kan kopplas i serie...

1. Vet ni om det finns vägguttag med tre anslutningar per ingång? (för att kunna parallellkoppla vägguttag därefter)
2. Om inte 1 är en godkänd eller möjlig lösning, är det tillåtet att koppla med ubåt bakom det infällda vägguttaget så länge det finns plats i apparatdosan?
 
Det är bättre att göra som du skriver i alternativ 2 och koppla med ubåt, wago eller liknande toppklämma bakom uttaget.
 
tommib
Ja, koppla med t.ex. Wago 221, den är typ omöjlig att göra fel med. Om du behöver en nättare lösning kan Wago 773 vara något, men pga formen är det inte säkert att den passar bättre.

Bara för att klargöra terminologin så parallellkopplar du alltid. Vägguttag kopplas inte i serie. Möjligen kan du säga kedja...

Välkommen till forumet!
 
Det är rätt vanligt att uttag har 3 anslutningar. Senast jag handlade ELKO RS på Hornbach, hade de 3 anslutningar.

Om man handlar Elko i butiker så brukar dte vara lite slumpartat med vilka anslutningstyper man får.

De finns med skruvanslutning, dubbel eller trippel snabbkoppling, och även kombinationer där man själv väljer skruv eller snabbanslutning. De kombinerade tror jag man kan få i minst 4 trådar.
 
De Elko RS med skruvkoppling jag monterade igår hade dubbla skruvar med två inkopplingspunkter per skruv, dvs 4 anslutningar.
 
tommib
Elko RS kombi, med snabbplint i ena änden och skruv i andra har tre anslutningar per snabbplint och en på skruvarna (två på PE)
 
Tack för svaren!
 
Jag har tydligen köpt två typer av Schneider Exxakt, en både snabbkoppling och skruvplint (totalt 4 anslutningspunkter) och en med bara snabbkoppling (endast 2 anslutningspunkter).

Och för att rätta till termerna: Man sätter aldrig uttag i serie, de är parallella =) Även om de ligger "på rad".
 
Jag föredrar att sätta wago (eller helacon) bakom uttagen istället för att koppla vidare på uttagets plintar. Även om jag bara ska dra vidare till ett uttag så känns det lite mer tillförlitligt.
Kanske är onödigt men jag använder gärna både "hängsle och livrem" om jag ska koppla nåt själv.
 
Mikael_L
Gabbe1 skrev:
Jag föredrar att sätta wago (eller helacon) bakom uttagen istället för att koppla vidare på uttagets plintar. Även om jag bara ska dra vidare till ett uttag så känns det lite mer tillförlitligt.
Kanske är onödigt men jag använder gärna både "hängsle och livrem" om jag ska koppla nåt själv.
Jojo, för serre du att ...
https://www.byggahus.se/forum/el/271211-brand-wago.html
http://www.fluxio.se/forum/elmaterial/23454-wago.html

Litar du fortfarande på dom? :p



edit:
Men handen på hjärtat...
Själv har jag än så länge aldrig hittat en brunnen wago (eller helacon för den delen), men däremot tagit hand om diverse brunna anslutningar på vägguttag och andra kopplingar och plintar.
Så jag är av samma uppfattning som dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag föredrar att sätta wago (eller helacon) bakom uttagen istället för att koppla vidare på uttagets plintar. Även om jag bara ska dra vidare till ett uttag så känns det lite mer tillförlitligt.
Kanske är onödigt men jag använder gärna både "hängsle och livrem" om jag ska koppla nåt själv.
Håller verkligen med ! Idag 7 år senare känns detta ännu mer aktuellt. Många vidarekopplingar på VU som släppt och skapat brand. Dessutom blir det ju väldigt knöligt att montera uttaget med 6 anslutna trådar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.