Hej,

Jag blev lite paff när jag skulle ersätta ett befintligt eluttag med detta Schneider Aqua Stark kombinationsuttag: https://www.elot.se/product.html?product_id=491.

Kablarna var visst inte fördragna inne i uttaget, vilket gör mig lite osäker på hur jag ska koppla in allt. Hade någon vänlig själ kunnat rita eller visa på min bild hur jag ska koppla?

Tack på förhand.

• Öppet Schneider Aqua Stark kombiuttag utan fördragna kablar, synliga anslutningar och skruvterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Bruten eller fast fas till uttaget?
Vad har du att utgå ifrån?

udihow udihow skrev:
Bruten eller fast fas till uttaget?
Vad har du att utgå ifrån?
Utgår från en kopplingsdosa med fast fas.

Vad ska strömbrytaren styra?

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vad ska strömbrytaren styra?
En lampa utan egen on/off-knapp.

Ska strömbrytaren bryta uttaget?

Om du skall ersätta ett gammalt uttag, är det väl bara att titta hur det var kopplat :thinking:.

useless useless skrev:
Ska strömbrytaren bryta uttaget?
Precis!

R roli skrev:
Om du skall ersätta ett gammalt uttag, är det väl bara att titta hur det var kopplat :thinking:.
Det nya uttaget har som du ser en inbyggd brytare, men det är till min förvåning inte draget trådar inne i det. Jag trodde också precis som du att det bara var att byta uttag rakt av (d.v.s. att otroligt traditionellt dra en ledare, neutral och jord).

Det låter som en väldigt enkel koppling. Om du är så osäker kanske det är bättre att anlita någon?

Koppla nolla och jord till uttaget. Fasen kopplar du till 'L' på brytaren, sen en kort kabel från ena 'pil ut' på brytaren till uttaget.

• Gilla
J.Hoffa och 1 till
  • Laddar…
T
Eluttag under installation med markerade kablar för jord, nolla och fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Danneman84
  • Laddar…
T
Håller med @useless om att du nog borde be nog göra det åt dig. Att koppla rätt är inte hela jobbet, finns många saker att tänka på. Tex är det ofta väldigt tajt i dom där uttagen så man måste lägga kablarna "organiserat", sen ska man tänka på att ska kabeln i rätt längd så att kopparn inte blottad men så långt så att plasten inte ligger under skruven. Sen behöver man ha lite vana med att skala så man inte skadar kopparn då det med dit kan bli en brandfara.

Hur ser kablarna som kommer ut ur väggen ut? Nolla och jord kopplar du till uttagsdelen medans fas kopplas på brytarens ingång. Sedan behövs en lite kort stump få mellan brytarens utgång till uttaget.
De interna kablarna borde väl synas i den gamla lösningen eller bestod den av två ”lösa” enheter?

Edit: Skrev inte tillräckligt fort då kopplingenlösningen hann dyka upp innan jag fick iväg mitt svar....
Saknas kännedom om denna koppling bör nog någon med kännedom utföra detta.

T TechChad skrev:
[bild]
Tusen tack.

T TechChad skrev:
Håller med @useless om att du nog borde be nog göra det åt dig. Att koppla rätt är inte hela jobbet, finns många saker att tänka på. Tex är det ofta väldigt tajt i dom där uttagen så man måste lägga kablarna "organiserat", sen ska man tänka på att ska kabeln i rätt längd så att kopparn inte blottad men så långt så att plasten inte ligger under skruven. Sen behöver man ha lite vana med att skala så man inte skadar kopparn då det med dit kan bli en brandfara.
Tro det eller ej så har jag faktiskt en del kunskap inom området, även om det inte låter så i just detta fall. Vet hur man gör en del grundläggande elsaker men just här... var jag lite blank.

Tack för din input och jag skulle aldrig ge mig på något som jag inte var bekväm med eller direkt farligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.