B
Hej,

Finns sådana här metallskivor med uttag för 50 mm rör att köpa eller är det något elektrikern gör på plats?

Metallskiva monterad på vägg med uttag för två 50 mm elektriska rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HasvaH
  • Laddar…
Kallas "fläns", finns i elfackhandeln.

Här tex: https://www.elbutik.se/product.html/flansar-for-flansoppning-flr-13-metrisk-ganga
Men ett 50-rör blir nog lite mastigt, försök hitta något för kabeln som ska in och låt röret sluta nån decimeter under.
Värt att notera är att man även bytt gängor någon gång, äldre flänsar har andra gängor men sist jag jagade dessa delar fanns både flänsar och tätningar med båda gängorna.

B
Fotografen Fotografen skrev:
Här tex: [länk]
Men ett 50-rör blir nog lite mastigt, försök hitta något för kabeln som ska in och låt röret sluta nån decimeter under.
Värt att notera är att man även bytt gängor någon gång, äldre flänsar har andra gängor men sist jag jagade dessa delar fanns både flänsar och tätningar med båda gängorna.
Tack, jag förstår. Får överlåta det till elektrikern då. Tänkte det fanns med 50 mm hål att köpa rakt av.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B bygges skrev:
Tack, jag förstår. Får överlåta det till elektrikern då. Tänkte det fanns med 50 mm hål att köpa rakt av.
Ja du. Flänsen är ju en fläns 13 FL 13 den går nog bara upp till 40 mm om jag minns rätt. 50 slang drar man inte in genom en sådan fläns.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Skalan antyder snarare FL21, kablarna skulle vara i svagströmskategorin om det vore FL13.
Går ju att skaffa en blindfläns om man vill göra en egen specialare.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Skalan antyder snarare FL21, kablarna skulle vara i svagströmskategorin om det vore FL13.
Går ju att skaffa en blindfläns om man vill göra en egen specialare.
Ja efter att ga studerat det närmare så kan jag säga att du har rätt Fl 21. Sist jag använde var i vintras :rofl:

E 2631971 FL21 med 2 m50

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.