Hej, jag har just köpt IKEAs belysning för köksskåp! Upptäckte att de måste kopplas in via en stickkontakt. Hade tänkt dra allt innanför skåpen, men min elkontakt sitter utanför och det skulle bli en ful dragning av IKEAs elkabel "Förnimma". Min fråga är om man får klippa av stickkontakten på IKEAs" Förnimma" och koppla in sladden direkt i elkontakten? Har nyligen besökt ett nybyggt hus där man har samma IKEA belysning och gjort precis så.
Tack på förhand Med vänlig hälsning, Eric
 
Svaret är egentligen nej. Klipper du av sladden är inte produkten CE-godkänd längre.

Rent praktiskt är det inget problem så länge du ser till att kabeln är ordentligt dragavlastad.
 
  • Gilla
Larocc
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Måste de göras av behörig elektriker eller får mina snickare som monterar köket göra det?
 
Det är ingen raketvetenskap men formellt krävs en behörig elektriker för att installera fast ansluten apparatur. Mycket sällsynt att snickare är behöriga.
 
  • Gilla
Larocc
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är ingen raketvetenskap men formellt krävs en behörig elektriker för att installera fast ansluten apparatur. Mycket sällsynt att snickare är behöriga.
Det som behövs är en person som omfattad av ett behörigt elinstallationsföretags egenkontrollprogram och det är möjligt att snickaren hör dit
 
  • Gilla
Michell Svensson och 1 till
  • Laddar…
L Larocc skrev:
Måste de göras av behörig elektriker eller får mina snickare som monterar köket göra det?
Ett definitivt svar på den frågan får du endast i domstol efter att någon anmält handlingen, eller efter en olycka.

Det som gäller är att man gör ett bra arbete som inte orsakar några olyckor och som inte sticker i ögonen. Allt annat är sekundärt.

L Larocc skrev:
Min fråga är om man får klippa av stickkontakten på IKEAs" Förnimma" och koppla in sladden direkt i elkontakten?
Detta är fel, det både sticker i ögonen och riskerar orsaka brand.

Med elkontakt antar jag du menar ett vägguttag, och du menar att du vill göra en fast anslutning av lampsladden på uttaget terminaler? Så gör man inte. Dessa terminaler är inte avsedda för RK0.75 mm², och tillsammans med en installationsledning EK1.5 mm² kan det orsaka glappkontakt. Det går att utföra detta på ett bra sätt, men man kommer inte undan att det sticker i ögonen och uppfattas som ett fel.

Ska du ansluta anslutningskabel fast ska det göras i en anslutningsdosa. I nödfall kan en kopplingsdosa användas. Där finns (går att ordna) lämpliga plintar för en lampsladd.

Bättre då att du monterar en ny stickpropp på sladden. Dock finns in lösa eurostickproppar at köpa i Sverige. Näst bäst är en skyddsjordad stickpropp där du pillar bort jordblecken. Eller så klipper du lampsladden på mitten och skarvar med en HE251. Men även dessa lösnikngar sticker i ögonen. Det är en anslutningssladd med stickpropp, och sådana ska kunna demonteras utan verktyg och utan behörighet.

Så det bästa alternativet är att du jackar ur skåpet så att eurostickproppen går igenom. Det går att dölja med någon plastmuff.

Men det finns ett ännu bättre alternativ - köp produkter som är avsedda för en normal montering i Sverige, i detta fall, belysning med anslutningsplint för en installationsledning.
 
  • Gilla
Larocc och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Svaret är egentligen nej. Klipper du av sladden är inte produkten CE-godkänd längre.
CE-märkningen är bara intressant om TS ska sälja prylen vidare. Det finns inga krav på att prylar måste uppfylla CE-kraven när dom väl är installerade och i bruk hos slutkunden.

Så, det går alltså alldeles utmärkt att klippa sladden och ansluta lampan fast utan att bryta mot några regler.
Dock är det ju som sagt var ett jobb för en elektriker och man måste använda material avsett för den typ av kabel lampan har.
 
  • Gilla
petersv och 1 till
  • Laddar…
T
L Larocc skrev:
Tack för snabbt svar. Måste de göras av behörig elektriker eller får mina snickare som monterar köket göra det?
Jag vet i katten om jag skulle sova så gott om en snickare gjorde detta. Om det däremot var jag själv som utförde det så skulle jag ju veta vilken kvalité jobbet var gjort med, och utifrån det hade jag vetat ifall jag skulle sova gott eller inte.....
 
  • Gilla
Larocc och 1 till
  • Laddar…
T
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta är fel, det både sticker i ögonen och riskerar orsaka brand.

Med elkontakt antar jag du menar ett vägguttag, och du menar att du vill göra en fast anslutning av lampsladden på uttaget terminaler? Så gör man inte. Dessa terminaler är inte avsedda för RK0.75 mm², och tillsammans med en installationsledning EK1.5 mm² kan det orsaka glappkontakt. Det går att utföra detta på ett bra sätt, men man kommer inte undan att det sticker i ögonen och uppfattas som ett fel.
Jag tolkade det som att han skulle behålla kontakten och sätta dne i vägguttaget, en icke fast installation. Däremot har man tänkt göra som du skriver så skulle jag övergå till att sova dåligt igen, även om det är jag själv som gjort jobbet...
 
S sunqan skrev:
Det som behövs är en person som omfattad av ett behörigt elinstallationsföretags egenkontrollprogram och det är möjligt att snickaren hör dit

Vore kul att träffa en sån snickare någongång. Jag har då aldrig någonsin gjort det :rofl::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Vore kul att träffa en sån snickare någongång. Jag har då aldrig någonsin gjort det :rofl::crysmile:
Jag förstår inte det roliga. Hur vet du det? Brukar du fråga?
 
S sunqan skrev:
Jag förstår inte det roliga. Hur vet du det? Brukar du fråga?
Vad fasen gör jag där då (är elektriker) om snickaren skulle kunna få göra jobbet? :rolleyes: Näe, det är nog extremt sällsynt med snickarfirmor som har egenkontrollprogram och en elinstallatör för regelefterlevnad kopplad till företaget.
 
G GoGetLost skrev:
Vad fasen gör jag där då (är elektriker) om snickaren skulle kunna få göra jobbet? :rolleyes: Näe, det är nog extremt sällsynt med snickarfirmor som har egenkontrollprogram och en elinstallatör för regelefterlevnad kopplad till företaget.
Det kan ju vara ett större entreprenadföretag med helhetsansvar, som har anställda snickare, vvstekniker, elektriker, kyltekniker och så vidare.
 
S sunqan skrev:
Det kan ju vara ett större entreprenadföretag med helhetsansvar, som har anställda snickare, vvstekniker, elektriker, kyltekniker och så vidare.
Ja men då gör ju förmodligen elektrikern jobbet. Varför jobba som snickare och göra eljobb? Har du mött en snickare som (du vet lagligt) fått hålla på med el? :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.