8 367 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Bäst placering av eluttag vid köksbänk - infällt i vägg, skåp eller hörnbox?
Hej!
Renoverar köket och funderar över bäst placering av eluttag vid köksbänk. Uttagen ska användas till lösa köksprylar, telefonladdare etc. Ni som har erfarenhet av att renovera kök - vad blir snyggast och vad är mest praktiskt? Om man fäller in uttaget i väggen - ska det placeras i anslutning till väggskåp eller till bänkskiva?
Såhär långt har jag kommit:
Hörnbox
Fördel: Enkel att installera, Dolda när man står upp
Nackdel: Stora och klumpiga
Infällt i vägg
Fördel: Tar upp lite utrymme
Nackdel: Mer synliga
Infällt i väggskåp
Fördel: Osynliga, tar lite plats
Nackdel: Måste troligen bygga en "låda" på nedersta hyllan för att dölja dosorna
Renoverar köket och funderar över bäst placering av eluttag vid köksbänk. Uttagen ska användas till lösa köksprylar, telefonladdare etc. Ni som har erfarenhet av att renovera kök - vad blir snyggast och vad är mest praktiskt? Om man fäller in uttaget i väggen - ska det placeras i anslutning till väggskåp eller till bänkskiva?
Såhär långt har jag kommit:
Hörnbox
Fördel: Enkel att installera, Dolda när man står upp
Nackdel: Stora och klumpiga
Infällt i vägg
Fördel: Tar upp lite utrymme
Nackdel: Mer synliga
Infällt i väggskåp
Fördel: Osynliga, tar lite plats
Nackdel: Måste troligen bygga en "låda" på nedersta hyllan för att dölja dosorna
Har man krönlist så säger jag uttag i framkant för typ mixer och lösa saker och vanliga uttag i bakkant för fasta saker som kaffebryggare ich mickro.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 232 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 232 inlägg
Håller med dig om det när man placerar hörnboxen i vinkeln mellan väggen och överskåpet men placerar man en längre hörnbox i vinkeln mellan två väggar ser de nätta ut.D dam-dam skrev:
I mitten om man vill ha dem lättanvända. Längst ner är det dels besvärligt att dra ut en stickkontakt och dels risk för att det skvätter in t.ex. när man vispar.D dam-dam skrev:
Sätter mina cc 150 upp från bänkskiva. Då slipper man se både uttag och kablar bakom brödrost, kaffebryggare och allt annat kraffs frugan och ungarna ska ha.
Klicka här för att svara