Hej!

Renoverar köket och funderar över bäst placering av eluttag vid köksbänk. Uttagen ska användas till lösa köksprylar, telefonladdare etc. Ni som har erfarenhet av att renovera kök - vad blir snyggast och vad är mest praktiskt? Om man fäller in uttaget i väggen - ska det placeras i anslutning till väggskåp eller till bänkskiva?

Såhär långt har jag kommit:

Hörnbox
Fördel: Enkel att installera, Dolda när man står upp
Nackdel: Stora och klumpiga

Infällt i vägg
Fördel: Tar upp lite utrymme
Nackdel: Mer synliga

Infällt i väggskåp
Fördel: Osynliga, tar lite plats
Nackdel: Måste troligen bygga en "låda" på nedersta hyllan för att dölja dosorna

Väljer infällda i vägg. Lätt att komma åt.

• Gilla
_KirderF_ och 1 till
  • Laddar…
Har man krönlist så säger jag uttag i framkant för typ mixer och lösa saker och vanliga uttag i bakkant för fasta saker som kaffebryggare ich mickro.

• Gilla
Dansirboom och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D dam-dam skrev:
Hörnbox
Fördel: Enkel att installera, Dolda när man står upp
Nackdel: Stora och klumpiga
Håller med dig om det när man placerar hörnboxen i vinkeln mellan väggen och överskåpet men placerar man en längre hörnbox i vinkeln mellan två väggar ser de nätta ut.

D dam-dam skrev:
Om man fäller in uttaget i väggen - ska det placeras i anslutning till väggskåp eller till bänkskiva?
I mitten om man vill ha dem lättanvända. Längst ner är det dels besvärligt att dra ut en stickkontakt och dels risk för att det skvätter in t.ex. när man vispar.

• Gilla
dam-dam
  • Laddar…
Sätter mina cc 150 upp från bänkskiva. Då slipper man se både uttag och kablar bakom brödrost, kaffebryggare och allt annat kraffs frugan och ungarna ska ha.

• Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.