G GoGetLost skrev:
Du är säker på att det var en 3-ledare då? Ingen med 4 eller 5 ledare i?
kommer en röd, svart och en grå in som matning bara. Nu är allt rivet ”bortom” den klippta kabeln. Men kan det ha varit så att personen innan har använt en som nolla, en som fas och sista tråden som fas den också?

Det är ingen mening att gissa, utan det ända sättet är att leta reda på vart trådarna tar vägen och se hur det är kopplat. Inte minst då det ev kan vara hempulat.

F fuentes skrev:
kommer en röd, svart och en grå in som matning bara. Nu är allt rivet ”bortom” den klippta kabeln. Men kan det ha varit så att personen innan har använt en som nolla, en som fas och sista tråden som fas den också?
Hmm, ja kanske. Röd användes inte alltid som jord förr i tiden

Och jag TROR inte att man dragit två faser och en nolla utan att det är fas,nolla och jord eller fas nolla och tändtråd..

E elmont skrev:
Och jag TROR inte att man dragit två faser och en nolla utan att det är fas,nolla och jord eller fas nolla och tändtråd..
Tror gör en i körka :cool::p Näe men som sagt, det är ingen idé att gissa. Man får kolla hur det ser ut längre bort av ledningen så man förstår hur det kanske låg till. Svårt nu om det är rivet men...

G GoGetLost skrev:
Tror gör en i körka :cool::p Näe men som sagt, det är ingen idé att gissa. Man får kolla hur det ser ut längre bort av ledningen så man förstår hur det kanske låg till. Svårt nu om det är rivet men...
yes yes, tack för alla svar hittills. Jag tänkte att med rätt instrument skulle man kunna mäta och se, men då låter det som att det inte är så enkelt.

Först måste man ha en bild av anläggningen, sedan kan man ev genom mätning verifiera. Men det kräver att man har rätt mätinstrument OCH inte minst kan tolka mätresultaten.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om du skulle klippa kabeln, varför lossade du inte alla ledarna i "proppskåpet" innan, då hade du vetat var sladdarna kom ifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.