1 725 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Ugn+häll uttag
Hej
Renoverar köket och har kommit till förbereda elen till ugn+häll.
Idag har jag ett perilex med 5g2.5mm avsäkrat 16A.
Ny häll vill ha N, L1, L2 & Gnd
Ny ugn 230v N, L & Gnd
Hur gör jag splitten korrekt?
Kopplingsdosa till inkommande 5g2.5
Vidare till både
Spisdosa (med full perilex)
Och apparatdosa med schucko
Totalt 3 dosor.
Sen får man hålla koll på så att inte ugnen går på samma fas som hällen vid inkoppling.
ELLER
Kan man ha inkommande 5g2.5 till Spisdosa och gå vidare med en fas från den till ugnens schucko?
Totalt 2 dosor.
Renoverar köket och har kommit till förbereda elen till ugn+häll.
Idag har jag ett perilex med 5g2.5mm avsäkrat 16A.
Ny häll vill ha N, L1, L2 & Gnd
Ny ugn 230v N, L & Gnd
Hur gör jag splitten korrekt?
Kopplingsdosa till inkommande 5g2.5
Vidare till både
Spisdosa (med full perilex)
Och apparatdosa med schucko
Totalt 3 dosor.
Sen får man hålla koll på så att inte ugnen går på samma fas som hällen vid inkoppling.
ELLER
Kan man ha inkommande 5g2.5 till Spisdosa och gå vidare med en fas från den till ugnens schucko?
Totalt 2 dosor.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Förgrena på det sätt som blir bra.
Perilexuttag stöder vidarekoppling dåligt så det bör undvikas. Schuckouttag stöder visserligen oftast vidarekoppling men det är bra att låta bli om man kan. Så en fördelningsdosa är en bra ide. Om ledningen först landar i en infälld apparatdosa för schukouttaget så finns plats i den dosan för fem st Wago.
Perilexuttag stöder vidarekoppling dåligt så det bör undvikas. Schuckouttag stöder visserligen oftast vidarekoppling men det är bra att låta bli om man kan. Så en fördelningsdosa är en bra ide. Om ledningen först landar i en infälld apparatdosa för schukouttaget så finns plats i den dosan för fem st Wago.
Ska dosorna vara infällda kan du naturligtvis använda bara två och koppla i en dosa bakom uttaget. Sätter du en djupare apparatdosa eller en typ
BigBox https://www.elkatalogen.se/produkte...omEf56iyO9ezhqw-z7C6AMfD1GLMiXJMaAsLCEALw_wcB
har du hur gott om kopplingsutrymme som helst.
BigBox https://www.elkatalogen.se/produkte...omEf56iyO9ezhqw-z7C6AMfD1GLMiXJMaAsLCEALw_wcB
har du hur gott om kopplingsutrymme som helst.
Klicka här för att svara