Hej!

Jag håller på att inventera strömbehovet i stugan, inför inköp av batterier.

För att det inte ska bli några missförstånd så handlar det om en 12 V-anläggning.

Jag mäter med en multimeter från Biltema (https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521), och den är inställd på ADC, 10M.

En 4G-router ger värdet 0,11, utan trafik.

En LED-list ger värdet 0,90.

Jag är lite osäker på hur jag ska läsa värdena. Routern tycker jag borde dra mer än 0,11A, 1,1A känns mer rimligt. Men det skulle ju betyda att LED-listen drar 9A, och det är helt orimligt.

Så jag antar att det betyder 0,11A, respektive 0,9A när vredet står på 10M. Stämmer det?

Mvh

Jonas
 
Redigerat:

Bästa svaret

På bilden som du hänvisar till finns ingen inställning som heter 10M. Det borde väl vara 10A som du menar och då visar mätaren resultatet i Ampere, dvs 0,90 är 0,9A och 0,11 är 0,11A precis som du skriver.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag antar att du har den ställd på 10A, inte 10M samt att du har röda proben i uttaget 10A. Då mäter du ström.

0.11 är då 110mA och 0.9 är 900mA eller 0,9A.
 
Du menar att vredet står på 10A, svart kabel i uttag COM och röd kabel i uttag 10A och du mäter i serie med en kabel?

Ja, då drar routern 110 mA (1,32W) och ledlisten 0,9A (10,8W).
 
Visst står det 10A, inte 10M. Felskrivningsnisse var framme. :D

Sladdarna sitter som de ska. Svart i COM och röd i 10A.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Då har jag tytt resultatet rätt.

Tack för hjälpen.

Mvh

Jonas
 
Tänk på att vara väldigt noga med att koppla sladdarna rätt sedan om du istället vill mäta spänning. Instrumentet beter sig som en ren kortslutning om det är inställt på strömmätning. Har du dessutom batterier i systemet så kan de leverera väldigt höga (farligt höga) kortslutningsströmmar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Att mäta är såklart bäst, men kan vara lite vanskligt om man inte vet hur man ska mäta och tolka värdena. Mäter du vid 12V på alla prylar, eller efter något nätaggregat med lägre utspänning?

Man borde få en tillräckligt bra översikt genom att läsa på prylarna hur många Watt dom förväntas dra och summera ihop allt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tänk på att vara väldigt noga med att koppla sladdarna rätt sedan om du istället vill mäta spänning. Instrumentet beter sig som en ren kortslutning om det är inställt på strömmätning. Har du dessutom batterier i systemet så kan de leverera väldigt höga (farligt höga) kortslutningsströmmar.
Tack för varningarna. Jag var allt medveten om det du skriver redan innan det här projektet startade.
Trots min vetskap har säkringen på instrumentet fått bytas ett par gånger, när händerna jobbat snabbare än hjärnan. :D
 
Värdena, även för routern är rimliga. Man skall dock komma ihåg att den troligen kan dra väldigt mycket mer under korta stunder ( millisekunder, eller ännu kortare), så den behöver en matning som kan ge mer.
 
useless useless skrev:
Att mäta är såklart bäst, men kan vara lite vanskligt om man inte vet hur man ska mäta och tolka värdena. Mäter du vid 12V på alla prylar, eller efter något nätaggregat med lägre utspänning?

Man borde få en tillräckligt bra översikt genom att läsa på prylarna hur många Watt dom förväntas dra och summera ihop allt.
Jag mäter med batteri som strömkälla, så något högre spänning än 12 V.
Tolka resultaten är inga problem nu när jag är säker på hur instrumentet presenterarar värdena.

Belysningarna drar det tillverkarna uppger. Övrig utrustning överdriver tillverkarna i sina specar. T. ex. routern specar tillverkaren dubbelt så högt som jag har lyckats få till med min maxanvändning. Vattenpumpen specas till 2A, den drar i verkligheten aldrig mer än 0,6A.
Jag har ingen lust att överdimensionera batteribanken mer än nödvändigt, så därför mäter jag upp all utrustning.
 
Specen för vattenpumpen gäller troligen vid en högre tryckskillnaden än i ditt fall, och kanske för högre flöde. Så det är normalt med lägre faktisk förbrukning. För routern anges ofta den ström som kraftaggregatet måste kunna leverera, även om det bara behövs i någon tusendels sekund. Får den inte strömmen så kommer den att starta om.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Värdena, även för routern är rimliga. Man skall dock komma ihåg att den troligen kan dra väldigt mycket mer under korta stunder ( millisekunder, eller ännu kortare), så den behöver en matning som kan ge mer.
Mätvärdet kändes orimligt när jag jämnförde mot tillverkarens uppgifter.
Med 8 enheter anslutna, speedtest igång på samtliga och 4G-uppkopplingen maxad, kommer jag inte upp till ens hälften av vad tillverkaren uppger.
 
L Lilak skrev:
Mätvärdet kändes orimligt när jag jämnförde mot tillverkarens uppgifter.
Med 8 enheter anslutna, speedtest igång på samtliga och 4G-uppkopplingen maxad, kommer jag inte upp till ens hälften av vad tillverkaren uppger.
Man kanske kan tänka sig att den drar som mest ström när det är dålig täckning och det är långt till wifi-kopplade enheter. Samt att allt går på full hastighet. Det krävs ju ingen effekt i sändningarna om täckningen är bra.
 
Täckningen är i det här fallet sämsta tänkbara. Mobiltelefoner fungerar inte överhuvudtaget.
Så 4G-delen jobbar förmodligen så hårt den kan.
Fördelen är att närmaste WiFi befinner sig minst 5 Km bort, så den delen behöver inte jobba så hårt.

Jag är inte alls ledsen för den låga strömförbrukningen, enbart tacksam.
Allt jag mätt upp hittills har jag blivit glatt överraskad av.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.