Jag har köpt en laddbox med tillhörande installation. Firman vill veta innan de kommer hur jag vill ha kabeln dragen.

När jag kollar i mitt elskåp, ett infällt som sitter på ett förråd, finns det tre st helt tomma rör anslutna i botten. (Se bild) Två är bruna och ett grönt och på 50mm. I ett av dem sitter en dragtråd. Finns det något sätt att vet var dessa tar vägen? Boxen ska sitta vid tomtgräns men jag kan inte hitta någon rörande där.

• Elskåp med tre tomma rör i botten, två bruna, ett grönt, och en dragtråd där ena röret är öppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en dragvajer och skicka ner i rören. Jucka den fram och tillbaka medans en hjälpreda följer ljudet så hittar ni snart vart rören går. (såvida de inte sticker ner i backen, då är det svårt att höra)

tommib
Eftersom det är ett grönt rör och två "bruna" (sannolikt orange) så är det fiber och telerör det rör sig om. Du bör inte dra kraftkabel i något av dem och de mynnar sannolikt någonstans vid tomtgräns. Detta förstärks av att din bild sannolikt är på ett litet skåp i det stora skåpet, där man monterar inkommande tele/fiber.

Tack! Det låter rimligt. Då skippar jag det spåret helt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.