1 930 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Räkna ut totalförbrukning el
Har inte skrivit något avtal om elen än men precis i början av hyresperioden. Kan det vara lämpligt att helt enkelt fråga vad vi ska betala per kWh och vad de följaktligen räknar in där? Samt begära att vi skriver separat kontrakt på det självklart.E emilvikstrom skrev:Det är antagligen fyra kostnader på deras elräkningar:
* Elnät, fast avgift (kr/månad eller kr/år)
* Elnät, rörliga avgifter (kr/kWh)
* Elhandel, fast avgift (kr/månad eller kr/år)
* Elhandel, rörliga avgifter (kr/kWh)
Jag tycker egentligen inte att du som hyresgäst ska betala fasta avgifter men det beror på ditt avtal med uthyraren (det avtalet är förmodligen extremt luddigt...) och på hur uthyraren tänker. Jag kan tänka mig alla möjliga modeller. Finns säkert hyresvärdar som slår ut de fasta kostnaderna per hyresgäst, eller per kWh.
Jag tycker som sagt inte att själva antalet kWh är speciellt konstigt, det ligger inom det normala för ett hus.
Jag hade inte bråkat om det var någonstans omkring 100 kr i norra Sverige eller 300 kr i södra Sverige.
Jo det har vi men där avhandlas inte elen. Står bara att den inte ingår i hyran och det har vi ju självklart fått höra muntligen också. Men varit lite svårt att få kontakt med uthyraren, och själv tänkt att vi tar allt lite pö om pö. Jag får kontakta dem och upprätta ett separat avtal för elen helt enkelt.Jonatan79 skrev:
Det är upp till uthyraren och ordna fram avtal och räkna ut er förbrukningskostnad, jag skulle ligga lågt.eko_linoleum skrev:
Jo det har vi men där avhandlas inte elen. Står bara att den inte ingår i hyran och det har vi ju självklart fått höra muntligen också. Men varit lite svårt att få kontakt med uthyraren, och själv tänkt att vi tar allt lite pö om pö. Jag får kontakta dem och upprätta ett separat avtal för elen helt enkelt.
I princip håller jag med men vill man vara smidig och arbeta för en god relation skulle jag bara fråga vad han vill ha per kWh och meddela avlästa värden samt betala in elen vid lämplig tidpunkt.Jonatan79 skrev:
Klicka här för att svara