D Daniel 109 skrev:
Nej, elen är dyrare i söder än i norr.
Det visste jag inte. Varför är det så?
 
E emilvikstrom skrev:
Det är antagligen fyra kostnader på deras elräkningar:

* Elnät, fast avgift (kr/månad eller kr/år)
* Elnät, rörliga avgifter (kr/kWh)
* Elhandel, fast avgift (kr/månad eller kr/år)
* Elhandel, rörliga avgifter (kr/kWh)

Jag tycker egentligen inte att du som hyresgäst ska betala fasta avgifter men det beror på ditt avtal med uthyraren (det avtalet är förmodligen extremt luddigt...) och på hur uthyraren tänker. Jag kan tänka mig alla möjliga modeller. Finns säkert hyresvärdar som slår ut de fasta kostnaderna per hyresgäst, eller per kWh.

Jag tycker som sagt inte att själva antalet kWh är speciellt konstigt, det ligger inom det normala för ett hus.

Jag hade inte bråkat om det var någonstans omkring 100 kr i norra Sverige eller 300 kr i södra Sverige.
Har inte skrivit något avtal om elen än men precis i början av hyresperioden. Kan det vara lämpligt att helt enkelt fråga vad vi ska betala per kWh och vad de följaktligen räknar in där? Samt begära att vi skriver separat kontrakt på det självklart.
 
eko_linoleum eko_linoleum skrev:
Kan det vara lämpligt att helt enkelt fråga vad vi ska betala per kWh
Ja! Rent krasst är det väl upp till uthyraren att tala om för er vad denne vill ha betalt för elen och för er att acceptera det, eller hyra något annat.
 
  • Gilla
eko_linoleum och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja! Rent krasst är det väl upp till uthyraren att tala om för er vad denne vill ha betalt för elen och för er att acceptera det, eller hyra något annat.
Att det är upp till uthyraren förstår jag också.
 
Har ni ett hyresavtal ? Om ja, vad står det där som ingår i hyran och står det något som inte ingår i hyran ?
 
Värt att notera oxå. Att värma upp ett kallt hus drar mycket mera, än att hålla ett varmt hus varmt. Är huset inte isolerat drar det ännu mera.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni ett hyresavtal ? Om ja, vad står det där som ingår i hyran och står det något som inte ingår i hyran ?
Jo det har vi men där avhandlas inte elen. Står bara att den inte ingår i hyran och det har vi ju självklart fått höra muntligen också. Men varit lite svårt att få kontakt med uthyraren, och själv tänkt att vi tar allt lite pö om pö. Jag får kontakta dem och upprätta ett separat avtal för elen helt enkelt.
 
Isakare Isakare skrev:
Värt att notera oxå. Att värma upp ett kallt hus drar mycket mera, än att hålla ett varmt hus varmt. Är huset inte isolerat drar det ännu mera.
Jo precis, verkligen.
 
eko_linoleum eko_linoleum skrev:
Jo det har vi men där avhandlas inte elen. Står bara att den inte ingår i hyran och det har vi ju självklart fått höra muntligen också. Men varit lite svårt att få kontakt med uthyraren, och själv tänkt att vi tar allt lite pö om pö. Jag får kontakta dem och upprätta ett separat avtal för elen helt enkelt.
Det är upp till uthyraren och ordna fram avtal och räkna ut er förbrukningskostnad, jag skulle ligga lågt.
 
  • Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är upp till uthyraren och ordna fram avtal och räkna ut er förbrukningskostnad, jag skulle ligga lågt.
I princip håller jag med men vill man vara smidig och arbeta för en god relation skulle jag bara fråga vad han vill ha per kWh och meddela avlästa värden samt betala in elen vid lämplig tidpunkt.
 
  • Gilla
eko_linoleum och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.