Skall byta en dubbelbrytare (som jag ej trodde var "trapp" men som verkar vara det trots allt) till 1-polig, då en av lysknapparna går till ett helt överflödigt lamputtag på märklig plats (allt skall bytas till lite fräschare brytare och uttag). Ser att dubbelbrytaren är byglad och tänker då att det är en trappkoppling? Har dock inte identifierat någon annan lysknapp som går till samma armatur. Vill behålla brytare till armatur som manövreras från (nuvarande) höger lysknapp och tänkte sätta wago eller helt enkelt dra sladdarna mellan den vänstra brytaren och lamputtaget.
Dubbelbrytare synlig från sidan i vägg med oskyddade kablar och synlig bygling, i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av dubbelbrytarens översida med synliga trådar och kopplingar vid installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första bilden är från ovansidan och andra från undersida (dimmern har inget med saken att göra) på den befintliga installationen med dubbelbrytare. Tänkte att ta höger fas in samt höger brun och vit på "pil-utgångarna" i det nya uttaget men det verkar inte funka. Misstänker att byglingen kan ha nåt att göra med saken. Av princip vill jag fatta elschemat, tänker inte koppla på måfå, så primärt vill jag veta hur det är kopplat nu och hur man kopplar för att det skall bli rätt om man bara vill använda den högra lysknappen till en 1-polig brytare. Vet att det finns lite olika sätt att trappkoppla (om det nu är det som är gjort i detta fall), om det möjligen kan ställa till det för mig i tolkningen av nuvarande koppling kanske..?

Tacksam för all vägledning! :)
 
Om jag förstår dig rätt så vill du ersätta en dubbeltrapp med en vanlig trapp strömställare?

Denna dubbeltrapp går till vadå? Ett eller flera lamputtag? Kan vara att man använt en dubbeltrapp istället för kronbrytare, och då byglat fast fas. Du bör även lokalisera tändtråden.

Om du enbart vill tända en lampa från enbart denna nya brytare så är det en trapp du ska köpa. Då sätter du fas på pil in/L och tändtråd på en av de två pil ut.

Men kan ha fattat ditt inlägg fel, skyller på det är lördagkväll :D
 
Har du inget schema på baksidan?
Vad menar du med byglad?
 
JLyck JLyck skrev:
Om jag förstår dig rätt så vill du ersätta en dubbeltrapp med en vanlig trapp strömställare?

Denna dubbeltrapp går till vadå? Ett eller flera lamputtag? Kan vara att man använt en dubbeltrapp istället för kronbrytare, och då byglat fast fas. Du bör även lokalisera tändtråden.

Om du enbart vill tända en lampa från enbart denna nya brytare så är det en trapp du ska köpa. Då sätter du fas på pil in/L och tändtråd på en av de två pil ut.

Men kan ha fattat ditt inlägg fel, skyller på det är lördagkväll :D
Hej! Nuvarande brytare går dels till ett lamputtag (vä knapp) samt belysning i tak (hö knapp). Det behövs ingen trappfunktion egentligen. Men ja, bara en lampa skall manövreras. Testat med fas in på L och tandtråd på pil ut, vilket ej funkat. Funderade precis som du skrev, om det är så att den fasta fasen är byglad? Är det det den andra svarta/fasen jag skall använda då kanske? Förstår om mitt inlägg kanske inte är solklart, lördag kväll som sagt.. ☺️
 
Okej. Då behöver du ta reda på vilka trådar som är fas och tändtråd.

Ta bild på baksidan av den strömbrytaren som sitter där nu.
 
H hemmabäst1 skrev:
Hej! Nuvarande brytare går dels till ett lamputtag (vä knapp) samt belysning i tak (hö knapp). Det behövs ingen trappfunktion egentligen. Men ja, bara en lampa skall manövreras. Testat med fas in på L och tandtråd på pil ut, vilket ej funkat. Funderade precis som du skrev, om det är så att den fasta fasen är byglad? Är det det den andra svarta/fasen jag skall använda då kanske? Förstår om mitt inlägg kanske inte är solklart, lördag kväll som sagt.. ☺️
Antalet trådar kopplade till brytaren tyder på att det är en dubbel trappkoppling och att tändtråd(arna) finns vid den andra (dubbla) brytaren.
 
Elektrisk kopplingsdosa med en grön kretskortsmodul och trådar draget, indikerande en trappkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så här var det kopplat (baksida). Det ser ju klart ut som en trappkoppling..
 
Bägge svarta är inkommande & utgående fas, är byglad för att bägge brytardelarna ska få fas.

Vit är ensam, enkelbrytare

Brun & brun är var sin mellantråd till nästa trappbrytare eller till korsströmbrytare.
Om det bara finns en strömbrytare som påverkar de bruna trådarna så kan den andra dubbeltrappen vara bortplockad, hur avslutas då ena bruna tråden?
Det kan vara så att dubbeltrappen felaktigt har ersatt en gammal kronbrytare.
Hur eller hur så måste du ta reda på vart de tre trådarna vit/brun/brun tar vägen.
Går bägge bruna till samma lamputtag, eller går de till olika lamputtag?
 
  • Gilla
JLyck och 2 till
  • Laddar…
Ja det stämmer, den vänstra är enkelbrytare. Den högra är trappbrytare och det är två lamputtag den styr. Den ena av dem är det märkliga uttaget jag ville göra mig av med, det andra sitter dock i en hall med och i andra änden av hallen en 1-pol/enkeltrapp.

Men nu är jag med hur denna koppling fungerar i alla fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.