Välkommen till forumet!
Du kontrollerar hur det är kopplat i intilliggande dosor, nere i strömbrytaren samt ev i centralen.
Mätning med spänningsprovare är bra för att verifiera din hypotes.
Vad satt där innan? Fungerade det?
Jag har en gissning om vad som är vad men du får fundera själv först.
Du kontrollerar hur det är kopplat i intilliggande dosor, nere i strömbrytaren samt ev i centralen.
Mätning med spänningsprovare är bra för att verifiera din hypotes.
Vad satt där innan? Fungerade det?
Jag har en gissning om vad som är vad men du får fundera själv först.
tack
Jag har precis flyttat till den här lägenheten, innan det fanns en taklampa och fungerade.
jag har inte sett ledningarna innan jag flyttat.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
En bra början på utredningen är om du kollar ifall lampan ser ut att manövreras från en, två eller fler olika brytare i rummet.
Sedan ( med strömmen avstängd i elcentralen) dra lite i trådarna i taket så man bättre ser vilka som går in i olika rör till dosan. I vissa fall kan man dra tillräckligt bra slutsatser från den informationen.
Sedan ( med strömmen avstängd i elcentralen) dra lite i trådarna i taket så man bättre ser vilka som går in i olika rör till dosan. I vissa fall kan man dra tillräckligt bra slutsatser från den informationen.
Nej!Ara Jafarzadeh skrev:
Du har ingen jord i den takdosan.
Med byggår 1970 så har eller troligen hyfsat nya färgstandarden med bl.a. gulgrön jord.
Rita upp vilka trådar som går iväg åt de olika hållen samt hur de är ihopkopplade.
På hur många ställen har du tidigare kunnat tända/släcka taklampan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Nej, eller ja, blå kan vara en fasledare men det är bara en möjlighet. Det går inte (mycket svårt) att mäta sig fram till vad som är vad. Du behöver titta i angränsande dosor enligt inlägg #3. Det är din bästa chans att få reda på hur det ligger till. Man kan lära sig mycket bra genom att titta sig omkring i rummet. Jag ser tre rör till denna takdosa. Vart skulle de kunna ta vägen? Din bild visar inte allting i din dosa så det är svårt att ge dig råd. Men det ser ut som att grå och grön är till vänster är skarvade färg mot färg, till vad då? En brun hänger ned utanmför bild, vad är det? Svart och blå ser ut att finns i varje rör, vilken slutsats kan du dra av det?
här är fler bilder . det finns 4 trådar: blå (kopplad ihop och en brun kom ut), svart, grå och grön.Bo.Siltberg skrev:
Nej, eller ja, blå kan vara en fasledare men det är bara en möjlighet. Det går inte (mycket svårt) att mäta sig fram till vad som är vad. Du behöver titta i angränsande dosor enligt inlägg #3. Det är din bästa chans att få reda på hur det ligger till. Man kan lära sig mycket bra genom att titta sig omkring i rummet. Jag ser tre rör till denna takdosa. Vart skulle de kunna ta vägen? Din bild visar inte allting i din dosa så det är svårt att ge dig råd. Men det ser ut som att grå och grön är till vänster är skarvade färg mot färg, till vad då? En brun hänger ned utanmför bild, vad är det? Svart och blå ser ut att finns i varje rör, vilken slutsats kan du dra av det?