Byggahus.se
hej, här är takets elledningar i min lägenhet, hur kan jag ta reda på vilken som är elnätet? och vilken är noll?
Lägenheten är byggd på ~1970.

• Elledningar ur en takdosa från 1970-talet med friliggande koppartrådar och en röd anslutningsklämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste mäta eller/och öppna alla dosor och central samt rycka i trådar och titta vart det rör sig.

• Gilla
Ara Jafarzadeh
  • Laddar…
tommib
Välkommen till forumet!

Du kontrollerar hur det är kopplat i intilliggande dosor, nere i strömbrytaren samt ev i centralen.
Mätning med spänningsprovare är bra för att verifiera din hypotes.

Vad satt där innan? Fungerade det?

Jag har en gissning om vad som är vad men du får fundera själv först.

• Gilla
Ara Jafarzadeh
  • Laddar…
tack :) Jag har precis flyttat till den här lägenheten, innan det fanns en taklampa och fungerade.

tommib
Så hur var den inkopplad?

Edit: Jag gissar att den här lampan kan tändas med två olika strömbrytare.

Redigerat:
  • Gilla
Ara Jafarzadeh
  • Laddar…
jag har inte sett ledningarna innan jag flyttat.

En bra början på utredningen är om du kollar ifall lampan ser ut att manövreras från en, två eller fler olika brytare i rummet.
Sedan ( med strömmen avstängd i elcentralen) dra lite i trådarna i taket så man bättre ser vilka som går in i olika rör till dosan. I vissa fall kan man dra tillräckligt bra slutsatser från den informationen.

• Gilla
Ara Jafarzadeh
  • Laddar…
Kan vara en sparkopplad trappkoppling,

Schematiska ritningar som visar en korskoppling och en sparkopplad trappkoppling för elinstallation.
Skapa konto

• Gilla
Ara Jafarzadeh
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Så hur var den inkopplad?

Edit: Jag gissar att den här lampan kan tändas med två olika strömbrytare.
jag har mätt spänningen mellan varje ledning: svart-blå: 230v, blå-grön: 230v, svart-grön 7(?!?)v. är det okej att säga att svart är nolla, blå är fas och grön är jorden?

Ara Jafarzadeh Ara Jafarzadeh skrev:
jag har mätt spänningen mellan varje ledning: svart-blå: 230v, blå-grön: 230v, svart-grön 7(?!?)v. är det okej att säga att svart är nolla, blå är fas och grön är jorden?
Nej!
Du har ingen jord i den takdosan.
Med byggår 1970 så har eller troligen hyfsat nya färgstandarden med bl.a. gulgrön jord.

Rita upp vilka trådar som går iväg åt de olika hållen samt hur de är ihopkopplade.

På hur många ställen har du tidigare kunnat tända/släcka taklampan?

Nej, eller ja, blå kan vara en fasledare men det är bara en möjlighet. Det går inte (mycket svårt) att mäta sig fram till vad som är vad. Du behöver titta i angränsande dosor enligt inlägg #3. Det är din bästa chans att få reda på hur det ligger till. Man kan lära sig mycket bra genom att titta sig omkring i rummet. Jag ser tre rör till denna takdosa. Vart skulle de kunna ta vägen? Din bild visar inte allting i din dosa så det är svårt att ge dig råd. Men det ser ut som att grå och grön är till vänster är skarvade färg mot färg, till vad då? En brun hänger ned utanmför bild, vad är det? Svart och blå ser ut att finns i varje rör, vilken slutsats kan du dra av det?

• Gilla
Ara Jafarzadeh
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En brun hänger ned utanmför bild, vad är det?
Ser ut som att den bruna sitter ihop med de tre blå.

• Gilla
Ara Jafarzadeh och 1 till
  • Laddar…
hsd
Varför är trådar utdragna från dosan, oftast hänger två-tre trådar ut där tidigare lampa var ansluten

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut som att den bruna sitter ihop med de tre blå.
det stämmer

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, eller ja, blå kan vara en fasledare men det är bara en möjlighet. Det går inte (mycket svårt) att mäta sig fram till vad som är vad. Du behöver titta i angränsande dosor enligt inlägg #3. Det är din bästa chans att få reda på hur det ligger till. Man kan lära sig mycket bra genom att titta sig omkring i rummet. Jag ser tre rör till denna takdosa. Vart skulle de kunna ta vägen? Din bild visar inte allting i din dosa så det är svårt att ge dig råd. Men det ser ut som att grå och grön är till vänster är skarvade färg mot färg, till vad då? En brun hänger ned utanmför bild, vad är det? Svart och blå ser ut att finns i varje rör, vilken slutsats kan du dra av det?
här är fler bilder . det finns 4 trådar: blå (kopplad ihop och en brun kom ut), svart, grå och grön.

• Elkabelanslutning i takdosa med blå, brun, svart, grå och grön tråd.
    Skapa konto
  • Elledningar ur tak med blåa, svarta, gråa, gröna trådar och en brun kopplad till blå.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.