Att blå ledare används till fas L3 i handsken är osnyggt. (Byter man till 5-piggars handske finns förväxlingsrisk).
Kanske, men helt tillåtet. Jag håller med dig om att förväxlingsrisk finns när någon som inte kan micklar med det men om en elektriker byter så skulle jag säga att det ska vara en klantig elektriker för att tänka "2L+N+PE" istället för "3L+PE" när den ser en fyrledare in i en maskin. Det förvärras av att svetsen är felmärkt där kabeln går in men korrekt märkt på typskylten.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.