E
elmont: För att kunna ta ut mer än 25A måste ni troligen även byta/bygga om ert mätarskåp. Mätarskåpen byggs i olika storlekar och den vanliga storleken kan säkras med max 25 Ampere och nästa storlek på skåpen med max 63 Ampere. Nätägaren kan på sin sida ofta säkra mera, men i skåpen för max 25 Ampere får inga större säkringar än 25 Ampere plats för nästa storlek 35 Ampere är
44 svar · 8,9k läst
·
Alindbloom
Alindbloom: Tack för svar! Det var ett 30mm rör men som ni föreslog så vet planen att dra in 5x2.5 men det kvar tvärstopp i röret. Så fick tänka om. Blev en ny matning direkt från centralen in i laddboxen och den gamla matningen till garaget förblir den samma :)
3 svar · 994 läst
D
Daniel 109: Praxis i dag är brun för obruten fas i enfasgrupper. Att dela upp en fas redan i centralen är inte fel i sig. Men man gör sällan så vid nyinstallation.
4 svar · 1,0k läst
I
I. I: Hej har ritat ett elschema över mitt kök och undrar om jag ritat rätt när det kommer till brytare och markering av ledare. Har gått ut med en tjockis till spis, kyl och frys samt spisfläkt. Som ni ser och den andra kabeln är 3 ledare som går ut till belysning och uttag, är det rätt symol för spis uttag?
0 svar · 3,0k läst
·
P
ptk: Tack!
13 svar · 1,9k läst
·
P
13 svar · 1,9k läst
·
I
I. I: [citat] gjorde ett kretsschema på en kontaktor styrs pumpanlägning där vi vill kunna starta från 2 olika nivåvipor och kunna stoppa den manuellt från två olika stoppknappar. Sen vill vi ha med lampa som visar när den är i drift och en lampa som visar när motroskyddet löst ut. Och självklart kommer den skyddas av termisk motorskydd. Jag tror att jag tittat rätt men vill ändå ha fler
28 svar · 11,1k läst
·
V
Viktorbyggahus: [citat] Jag har haft toppar upp till 22kw när mitt egentliga max är 17kw. Proppen går efter 5-10 minuter. Korta toppar är fine. Men tecken på att omfördelning behöver ske.
20 svar · 10,0k läst
·
H
HSP: Off topic. Mätarskåpen har två passande nycklar. En "abonnentnyckel" vanligtvis en slitsad pinne eller en pinne som ser ut som ett D. Den andra nyckeln är trekantsnyckel den använder nätbolagets personal, detta för att minimera antalet nycklar för nätbolagets personal. Och för att förhindra att abonnenternas nyckel passar där det bara är trekantslås Där det bara är trekantslås
12 svar · 5,8k läst
·
E
elmont: [citat] Du får öppna dosan/orna och titta efter hur det är kopplat
4 svar · 2,1k läst
·
E
elmont: Röret går med största sannolikhet rakt uppåt så risken att borra där du markerat är minimal, Man lägger nästan aldrig rör i gjutna väggar på annat sätt än rakt upp/ner, risken att dom ska ryckas loss när man fyller betong blir för stor.
1 svar · 967 läst
·
D
Derbyboy: Är det här motsvarande från schneider: https://www.se.com/ww/en/product/A9E18032/acti9-ipb-1no-single-push-button-grey/
3 svar · 849 läst
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: [citat] känns hugget som stucket. Skulle nog föredragit att montera den i anslutning antingen till pump eller central. Din gruppsäkring är godkänt brytställe.
1 svar · 519 läst
E
elmont: Den minsta servis man kan ha är för 25 A. Och beroende på vilken kabel nätägaren använder så kan dom vilja ha ett 100 mm rör. Men det bör ju din elektriker ha full koll på om inte får han väl ringa och fråga nätägaren. Ps Du vet väl att det är en auktoriserad som måste göra anmälan till nätägaren, gör man det som privatperson så får man ingen anslutning.
3 svar · 1,4k läst
·
M
Madeleine69: [citat] Tack!
7 svar · 2,5k läst
·
M
7 svar · 2,5k läst
·
L
Lennart 57: Ja det där ser inte så bra ut, men förhoppningsvis så är det där det är som värst. Glödlampor i takbelysningen gör att det blir varmt och kablarnas isolering torkar och går sönder.
7 svar · 1,4k läst
·
K
kennyr: Tack, Svårt att finna något snyggt. Får ev bli den här som det var bra pris på https://www.bauhaus.se/sensorlampa-l585-svart-60-w-e27 Inbyggt skymningsrelä och rörelsesensor
4 svar · 2,1k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: För en gångs skull håller jag inte med Skoge. Jag menar nåt sånt här: https://www.lantkompaniet.se/elstaengsel/skarvlas-spaennare.html
6 svar · 1,1k läst
·
G
Greger Johnson: Grupperna är en 10A för ugnen och 10A för kyl/frys +micro och ett vägguttag. Funderar på att skippa uttaget och bara ha en kopplingsdosa med lock där istället. Grupperna fanns sen tidigare men ugnsgruppen gick i ett annat rör tillsammans med en annan grupp för belysning och övriga uttag i köket. De delade dessutom nolla och hade underdimensionerad kabel för detta. Så målet är inte
3 svar · 2,6k läst
C
Christian2: [citat] Okej, min tanke var att denna armatur "knäpps" fast på de tre metall fästena som ses i första bilden, vilket gör att armaturen sitter i bemärkelsen inte fast som en "riktigt" lysrörsarmatur. Om man då råkar sopa ner armaturen med t.ex bräda eller vad sjutton som helst så vill man ju inte ha hängande kablar i taket. Det man skulle vilja på något sätt är att skriva fast hela
8 svar · 1,5k läst
·
E
egge80: Eller så släpper man ut den på 170 från golv i centrum av kommod så passar den både till spegel och skåp i 97% av fallen
3 svar · 1,8k läst
G
GoGetLost: [citat] Slangen ovanför fönstret skulle jag aldrig lägga precis där men det är ju jag det :rolleyes:
5 svar · 1,1k läst
·
niklasljung
niklasljung: [citat] jag svarar på frågor i den ordning du ställer dem jag har löst det, de var defekta, de nya var bara att trycka in tråden som vanligt.
8 svar · 1,2k läst
·
E
elmont: [citat] Eller be snickaren att lägga en kvart på varje takdosa ?
10 svar · 2,8k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Ja, det ser ut som en riktigt galen lösning med tanke på att strömskenan skulle kunna vara avsäkrad långt över vad den stigarledningen är kapabel till.
6 svar · 1,7k läst
·
C
combato: [citat] Nä, jag tycker heller inte det borde vara något problem. Förstår inte varför det fungerade i två dagar för att sedan lägga av. Jag mätte igår på SEC +- sidan och där är det stendött. Inte någon spänning alls. Jag matar drivdonet med 230V på inkommande sida, sedan sitter lasten på SEC+-, och den återfjädrande push knappen på GND och PUSH BUTTON. Behöver GND även vara
17 svar · 3,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Och mikron? Det underlättar om du svarar på alla mina frågor. Jag skulle i vilekt fall rekommendera att du lämnar tillbaka denna LED-list. Om den inte är trasig så är det felkonstruerad. Den ska inte orsaka sådant surr. Det kan visserligen orsakas i en olycklig kombination med något annat, t.ex EMC-filter i mikron, men jag skyller ändå på LED-listen då det troligen är den som är
180 svar · 73,0k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Den ser ut som en riktigt dålig kopia av en Steinel från 80-talet, även spänningsområdet härrör från den eran när vi hade 220/380.
7 svar · 844 läst
S
Stefan1972: [citat] nej såklart inte men riskerna för fel ökar ju om man inte har en korrekt installation. En skarvdosa och en kontakt i förlängningen kan ju på tid och längd skapa problem. Fukt, hög ström under lång tid periodvis påverkar ju saker och även om det är statiskt så händer det ju grejer. En fast installation påverkas ju inte på samma vis.
4 svar · 4,3k läst
GK100
GK100: Det är vid IT-nät man lider av kapacitansen inte TT, där är impedansen mellan jordtagen även i sämre fall så låg att störande bidrag kapacitivt är försumbara. Nu brukar ju Albanien tillsammans med Norge tas som exempel där IT används i distributionen så troligtvis så för TS fall också. Lösningen som sagt att sektionera mindre delar via JFB 30 mA efter den med 300 mA som man bör
3 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.